قدس آنلاین:مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت پیش بینی شدن موضوع زیارت در اسناد بالادستی نظام، تصریح کرد: پیوست هر پروژه عمرانی و توسعه‌ای در استان باید مقوله زیارت باشد.<BR>

پیوست هر پروژه عمرانی و توسعه‌ای در خراسان رضوی  باید مقوله زیارت باشد

به گزارش قدس آنلاین حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد ، مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی زیارت، گفت: اگر زائر طعم معرفت و آگاهی از زیارت امام رضا(ع) را کسب کند، میتواند با طی کمترین مسافت، به نزدیکترین بقعه و امامزاده محل سکونت خود رفته و این طعم را برای خویش حفظ و ماندگار کند.
وی افزود: یکی از جایگاههایی که میتواند قبل و بعد از سفر در ماندگار کردن اثر و طعم زیارت برای زائر نقش داشته باشد، تعامل آستانقدس رضوی و ادره اوقاف برای پررنگ کردن موضوع زیارت بقاع متبرکه در چرخه سفر زائران امام رضا(ع) است.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با اشاره به تفاوت ظرفیت های موجود در زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) و سفر حج، اظهار داشت: از یک سو زیارت حضرت رضا(ع) توسط یک مدیریت شیعی در همه شئون انجام میشود و از سوی دیگر سفر حج به دلیل محدودیت زمانی و مالی برای همگان امکان پذیر نیست، اما سفر زیارت امام رضا(ع) از شرایط بهتری برخوردار است.
زیارت در افق یک ماموریت و سرمایه کاملا اجتماعی قابل تعریف است
گنابادی نژاد با بیان اینکه مقوله زائر و زیارت در افق یک مأموریت و سرمایه کاملا اجتماعی قابل تعریف است، گفت: افزایش یا کاهش میزان زائران بیانگر ظرفیت های زائران است و نمی توان هیچ یک از دستگاه ها و سازمان های دولتی را مسئول این آمار دانست.
وی تصریح کرد: ایجاد یک سازمان دولتی نمی تواند راه حل مناسبی برای افزایش ارتقاء فرهنگی زیارت و ماندگاری زائر باشد؛ بلکه باید برای مؤلفههایی که منجر به تقویت، گسترش و حمایت از این سرمایه اجتماعی میشوند، در قالبهای مردمی برنامهریزی کرد.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت پیش بینی شدن موضوع زیارت در اسناد بالادستی نظام، اذعان داشت: متاسفانه در حال حاضر متولی خاصی برای موضوع زیارت وجود ندارد و این باعث شده است برخی از دستگاه های دخیل در حوزه زیارت، واژه گردشگری دینی را مد نظر خود قرار دهند.
گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: اگر زیارت مهمترین اولویت شهر مشهد باشد، باید نسبت این اولویت با سایر اولویتها تعیین شود و سایر اولویتها همخوان با این اولویت تنظیم شده و جای برخی از موضوعات توسعهای استان نیز عوض شود.
وی افزود: در هیچ برنامه استانی، زیارت اولویت اول نبوده است و هیچگاه رابطه منطقی و مستمر میان مقوله زیارت با سایر موضوعات استان را پیشبینی نکردهایم و این بدین دلیل است که چنین باوری نسبت به موضوع زیارت هرگز وجود نداشته است.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با اشاره به پیشرفت های مختلف در حوزه شهری مشهد، اظهار داشت: با وجود این پیشرفت ها، تناسبی میان معماری و شهرسازی یا مجموعههای گردشگری و سیاحتی و تجاری احداث شده با مقوله زیارت مشاهده نمی شود.
گنابادی نژاد یادآور شد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، طرحهای ملی باید پیوست فرهنگی داشته باشند؛ لذا پیوست هر پروژه عمرانی و هر موضوع توسعهای در استان باید زیارت باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.