به گزارش قدس آنلاین به نقل از صدای اقتصاد، تصور بسیاری از به اصطلاح عشق ماشین ها از «تیونینگ»، تنها معطوف به یک رینگ و لاستیک اسپرت است و اگزوزهای پر سروصدا و کم کردن ارتفاع خودرو. اینها تنها بخشی از تیونینگ به حساب می آیند، چند سالی است که این صنعت مدرن در کنار پرداختن به ظاهر خودروها، به تقویت موتور و شاسی و ... می پردازد و ارتقاء عملکرد خودرو را هدف قرار داده است.
قدیم ترها، زمانی که حرف از تغییر ظاهر خودرو یا حتی تقویت موتور آن می شد، از اصطلاح اسپرت کردن استفاده می شد اما چند سالی است که واژه تخصصی تر و حتی علمی تر آن یعنی تیونینگ، میان حرفه ای ها و نیمه حرفه ای های این بازار رواج پیدا کرده.
مشتری تیونینگ کاران اغلب جوان ترها هستند. آنهایی که اغلب به دنبال تغییر هستند و تفاوت. خیلی هم فرقی ندارد که چه خودرویی داشته باشند؛ از پراید زیر 20 میلیونی گرفته تا خودروهای لوکس چند صد میلیون تومانی و بعضا بیش از یک میلیاردی. همه را بسته به ویژگی هایشان می توان تغییر داد.
اما این بدان معنا نیست که می توان از تیونینگ خودروهای مختلف یک انتظار مشترک با هزینه یکسان را داشت.
هزینه این کار برحسب نوع فعالیت، مدل خودرو، قطعات و تجهیزات مورد نیاز بسیار متغیر است؛ تیونینگ از تغییراتی چند ده هزار تومانی در خودروهای مدل پایین تر شروع می شود تا تقویت چند صد میلیونی خودروهای لوکس و گران قیمت تر.
برخی خیابانهای تهران مراکز اصلی این بازار پرسود هستند؛ از خیابان سورنا گرفته تا مراکز معروفی در خیابان شریعتی. البته در اغلب نقاط تهران، قطعات مختلفی برای این کار به فروش می رسد که خدمات مربوط به نصب و تیونینگ هم در آنجا انجام می شود اما اگر قرار باشد به مفهوم واقعی و حرفه ای این کار صورت گیرد، باید به کلینیک های ویژه تیونینگ مراجعه کرد.
تیونینگ؛ فعالیتی لوکس و پرهزینه
«خیلی از دوستانمون بعد از کار به کافه میرن و چیزی می خورن، اما ما بعضی روزها بعد از کار به پاتوق های مورد علاقمون یعنی همین مراکز تیونینگ سر میزنیم، جایی که جذابیت خاص خودش را دارد». سهیل این رو می گوید و به خودروی خودش که در همان نزدیکی پارک شده اشاره می کند. او می گوید؛ برای اینکه با تویوتای FJ ام به آفرود بروم، چیزی در حدود 18 میلیون تومان رویش کار کردم که مربوط به تیونینگ سیستم تعلیق، زیربندی و شاسی ماشین بوده است.
این میزان هزینه شاید نسبت به اعداد و ارقام مربوط به تیونینگ معمولی برای خودروهایی همچون پراید، پژو، رانا و محصولاتی از این دست نسبتا بالا باشد اما بدون شک این اعداد در مقابل رقم های کلان برای تیونینگ خودروهای لوکسی همچون برخی مدل های پورشه، بنز، بی ام و و ...، چندان به چشم نمی آید.
در تهران برخی تیونینگ کاران به طور تخصصی تنها بر روی خودروهای لوکس و گرانقیمت کار می کنند. در این نوع به اصطلاح کلینیک های تخصصی تیونینگ، پایین ترین مدلها مربوط به برخی برندهای کره ای نظیر هیوندا و کیا است.
برخی از اسم در کرده های تیونینگ کار هم تمرکز خود را تنها بر روی یک یا دو برند شاخص مثل بنز، پورشه و مازراتی قرار داده اند. در این محل ها هیچوقت چشمتان به خودروهای ارزان قیمتی مثل پراید، پژو و ...، نمی خورد.
اما در سایر نقاط و خیابانهای معروف تیونینگ مثل اطراف خیابان سورنا و میدان تختی و بسیاری از محل های دیگر، محدودیتی وجود ندارد. خدمات تیونینگ برای هر مدل خودرو در این محل ها ارائه می شود.
تیونینگ های چند صد میلیون تومانی
چند مجموعه در تهران هستند که بیش از رقبایشان در بازار مدرن تیونینگ اسم در کرده اند. اینها به نوعی پول اسمشان را هم می خورند. کیانفر، یاشار اسپرت، جواهریان و ... شاید از معروفترین تیونینگ کاران تهران باشند. اغلب اینها به طور خاص تنها روی خودروهای لوکس کار می کنند.
یکی از مسئولان تیونینگ یاشار اسپرت از نوع خدماتشان می گوید، با این توضیح که ما هر خودرویی را پذیرش نمی کنیم. پایین ترین مدل خودروهایی که به آنها خدمات ارائه میدهیم محصولاتی همچون هیوندا و کیا هستند.
او توضیح میدهد که در حال حاضر تیونینگ های مختلفی انجام میدهند اما بیشترین تمرکزشان روی کیت بدنه است. به عنوان نمونه در حال حاضر روی یک مازراتی کار میکنیم که قطعات آن همه کروم شد و بدنه آن را کاور قهوه ای صدفی کردیم؛ هزینه این کارها روی این خودرو حدود 70 میلیون تومان شد.
این پسر جوان که علاقه زیادی به فعالیتش دارد، مثال دیگری هم میزند و می گوید: اخیرا روی یک پورشه توربو هم کارهایی شامل دیزاین، کاور بدنه و قطعات کربن انجام دادیم که هزینه تمام شده آن برای مشتری حدود 45 میلیون تومان تمام شد.
این مسئول تیونینگ یاشار اسپرت، هزینه کاورهای مختلف را هم گفت و عنوان کرد: در حال حاضر قیمت کاور صدفی 18 میلیون تومان، کاور ساده 9 میلیون، کاور چرم 25 میلیون، کاور جیر 35 میلیون و کاور کروم 45 میلیون تومان است. تفاوتی هم ندارد که این کاورها روی چه خودرویی سوار شود، قیمتشان یکسان است.
اما او با تاکید بر اینکه بیشترین خدماتشان مربوط به کیت بدنه است، توضیح میدهد؛ در حال حاضر کیت بدنه قیمتهای مختلفی دارد. یک کیت بسیار معمولی از حدود 10 میلیون تومان شروع می شود تا بهترین های آن که به سقف 300 میلیون تومان هم می رسد. معروفترین کیت بدنه در بازار ایران، کیت با برند منصوری (یک کلینیک تیونینگ ایرانی واقع در آلمان) است که اگر بنا به خواسته مشتری بخواهیم آن رو وارد کرده و استفاده کنیم، هزینه اش بین 200 تا 300 میلیون تومان می شود.
در حالی او قیمت کیت برند منصوری را حدود 200 تا 300 میلیون تومان اعلام میکند که محسن، یکی از واردکنندگان قطعات تیونینگ به ما می گوید: اولا واردات کیت منصوری به دلیل قیمت بالای آن و تقاضای محدودش، اندک است اما هزینه واردات این کیت بین 80 تا 100 میلیون تومان است. تیونینگ کاران داخلی هر چقدر بالاتر از این سقف 100 میلیون تومانی از مشتریان دریافت کنند، سودشان است.
سودهای هنگفت و پول های زیادی که در این میان مبادله می شود.
هزینه تیونینگ خودروهای معمولی چقدر است؟
گرچه تیونینگ کاران معروفت تهرانی، مشتریانشان را انحصاری کرده و تنها به خودروهای لوکس خدمات ارائه می دهند اما این بدان معنا نیست که دارندگان خودروهای معمولی تر و حتی برخی برندهای خارجی، نمی توانند تغییرات دلخواهشان را روی خودرو خود انجام دهند. خیابانهای تهران پر است از مغازه ها و مراکزی که قطعات و فعالیتهای مربوط به تیونینگ و اسپرت کردن خودرو را انجام می دهند.
اما تیونینگ شامل چند بخش می شود؛ از تغییرات ظاهری شامل رینگ و لاستیک و دودی کردن شیشه گرفته تا نصب سانروف، کیت بدنه و ارتقای سیستم صوتی و ... . بخش دیگر مربوط به ارتقای عملکردی موتور است که شامل افزیش قدرت موتور و شتاب خودرو می شود. یک بخش دیگر تیونینگ فنی است. در این بخش؛ ترمزها، برنامه کامپیوتری، ارتفاع خودرو و ... تغییر می کند.
«عماد» در خیابان سورنا و حوالی میدان تختی کار تیونینگ و فروش قطعات مربوطه را انجام می دهد. او از هزینه های مختلف اعمال تغییرات اسپورتینگ و تیونینگ روی خودروهای مختلف از جمله خودروهای معمولی و ارزان قیمت تری نظیر پراید و پژو می گوید. ابتدا به تغییر ارتفاع اشاره می کند و توضیح می دهد که هزینه اش برای یک پراید حدود 50 تا 80 هزار تومان است. اما اگر در عین حال کمک ها تغییر کرده و اسپرت شود هزینه اش بین 180 هزار تا 220 هزار تومان می شود.
تغییر رینگ و لاستیک یک پراید هم هزینه اش از حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان شروع می شود و تا بیش از 2 میلیون تومان می توان آنها را تغییر داد.
او توضیح میدهد: تغییر اگزوز از گزینه های مورد علاقه بسیاری از مشتریان است که تغییر سراگزوز را می توان با 10 تا 15 هزار تومان انجام داد، به اضافه یک فیلتر هوای اسپرت که آن هم حدود 15 هزار تومان است. اما اگر قرار باشد کل اگزوز عوض شود هزینه آن برای خودرویی مثل پژو 206 چیزی بین 3 تا 3.5 میلیون تومان خواهد بود.
سیستم صوتی هم از جمله بخشهایی است که طرفداران زیادی به دنبال ارتقای آن در خودروی خود هستند. عماد می گوید؛ باند چینی کم کیفیت را می توان با حدود 100 هزار تومان خریداری کرد اما اگر از برندهای بهتری استفاده شود، هزینه یک جفت باند بیش از 300 هزار تومان خواهد بود. ارزانترین سیستم پخش هم در حال حاضر در بازار حدود 210 هزار تومان قیمت دارد که کیفیتش چندان مطلوب نیست اما برای خرید یک سیستم با کیفیت بالا باید بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان کنار گذاشت.
این تیونینگ کار در خصوص مات کردن رنگ خودرو هم که این روزها خیلی مورد استقبال قرار گرفته، توضیح می دهد: برای مات کردن یا می توان از برچسب های مخصوص استفاده کرد که هزینه اش حدود 500 هزار تومان است یا رنگ های مخصوص که بسته به برند آن، بیش از 2 میلیون تومان هزینه می برد.
تیونینگ؛ علم، صنعت یا تفریح؟
فارغ از هزینه های عجیب و متفاوت تیونینگ در ایران، نگاه به این نوع فعالیت ها در کشورمان با آنچه که در دنیا به ویژه کشورهای باسابقه تیونینگ کار مقداری متفاوت است. این صنعت مدرن و حرفه ای در کشورهای مختلف یک روند علمی و تخصصی را دنبال می کند. در ایران بیش از آنکه از این صنعت به عنوان یک علم و تخصص یاد شود، زیبایی و ظاهر فعالیتهای تیونینگ مورد توجه است.
گاهی حتی عدم رعایت اصول این حرفه موجب آسیب رساندن به خودروها نیز می شود. به عنوان نمونه استفاده از رینگ و لاستیک های بزرگ و غیراستاندارد برای خودروهایی مثل پراید و پژو، موجب آسیب رساندن به خودرو می شود. مثال دیگر در این خصوص شاید ارتقای قدرت موتور خودرو بدون توجه به ارتقای سیستم ترمز آن باشد. موضوعی که می تواند آسیب های جانی و مالی به همراه داشته باشد.
در هر صورت تیونینگ چند سالی است که با سبک و سیاقی جدیدتر، فضایی از بازار صنعت خودرو را به خود اختصاص داده. فضایی که طرفداران نسبتا زیاد و خاص خود را دارد. بازاری رو به گسترش و با گردش مالی نسبتا بالا.
نظر شما