انتخابات

یک استاد دانشگاه افغانستان و تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید: اگرچه توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ با یک بازی برد – برد پایان می یابد، اما برنده اصلی مردم ایران هستند که از زیر فشارهای اقتصادی رها خواهند شد.

 مردم ایران برنده اصلی توافق هسته ای هستند

به گزارش قدس آنلاین، «سید یاسر روشن» که در گفت و گویی با شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان به مناسبت تمدید مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 تا روز جمعه 19 تیرماه شرکت کرده بود، افزود: اگر طرفین به توافق دست یابند، نظام اقتصادی خاورمیانه تغییر خواهد کرد.

وی گفت: ایران کشور بسیار قدرتمندی است و از ظرفیت های اقتصادی بالایی برخوردار است و این توافق تاثیرات غیرقابل تصوری بر اقتصاد منطقه و حتی اقتصاد کشورهای اروپا خواهد گذاشت. ضمن اینکه فرصت های اقتصادی دو کشور هند و ژاپن که در دوران تحریم ایران از بین رفته بود، دوباره احیا خواهد شد.

روشن در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چه موضوعی در بحث توافق هسته ای ایران و 1+5 باقی مانده است، گفت: جمله آقای عباس عراقچی مبنی بر اینکه «متن توافق تقریبا کامل شده است و چند پاراگراف باقی مانده که نیاز به تصمیم گیری وزیران دارد»، نشان می دهد که تنها موضوع باقی مانده مساله برچیدن تحریم های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت است.

این استاد دانشگاه گفت: خطوط قرمزی که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر ایران برای مذاکرات مطرح کرده، یکی برداشتن یکجای تحریم ها، عدم بازرسی از تاسیسات نظامی و از میان برداشتن تحریم های تسلیحاتی ایران است که به نظر می رسد دو مورد اول حل شده و تنها موضوع برداشتن تحریم های تسلیحاتی باقی مانده است.

وی در باره ملاحظاتی که کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران دارند، گفت: واقعیت این است که نقش اصلی را در میان این کشورها ایالات متحده دارد و مهمترین ملاحظه آمریکا، حفظ منافع اسراییل و اعراب به ویژه عربستان سعودی است. البته فرانسوی ها در مذاکرات تندتر هستند چون به اسراییل نزدیکتر شده اند و کوشش می کنند که این مذاکرات به شکست بیانجامد.

به گفته وی روسیه نیز تمایل ندارد توافق هسته ای ایران و 1+5 حاصل شود. زیرا این توافق به معنای نزدیک تر شدن ایران به امریکا و دور شدن از روسیه خواهد بود و این اتفاق برای مسکو خوشایند نخواهد بود. نقش چین هم بینابین به نظر می رسد و تنها نقش مثبت را آلمانی ها در مذاکرات ایفا می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: توافق هسته ای ایران و غرب، اسرائیل را تحت فشار قرار داده اعراب را به حاشیه می راند و حتی ممکن است در آینده آمریکا بیش از عربستان به ایران نزدیک شود و این ظرفیت پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران وجود داشت.

روشن خاطر نشان کرد که حتی اگر توافق ایران و 1+5 به نتیجه نمی رسید - گرچه کارشناسان پیش بینی می کردند که این مذاکرات به نتیجه برسد - باز هم اسراییل از این مذاکرات متضرر می شد، زیرا آنها به دنبال این بودند که تهران را در جهان منزوی و منفور نشان دهند.

وی گفت: در نظر نگرفتن ملاحظات اعراب به ویژه عربستان از سوی آمریکا در مذاکرات هسته ای، ممکن است اعراب را به سمت سیاست های افراطی بیشتر سوق دهد. زیرا این توافق یک سرخوردگی به اعراب دست خواهد داد و این احتمال وجود دارد که آنها برای جبران این سرخوردگی، افراطی تر شوند.

این استاد دانشگاه در عین حال تصریح کرد که ایران بعد از توافق می تواند بزرگترین بدیل عربستان برای امریکایی ها در منطقه باشد و آمریکایی ها هم دوستی تهران را بر عربستان ترجیح می دهند، زیرا ایران را منطقی تر و پای بندتر به معاهدات و قوانین بین المللی می دانند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق هسته ای می تواند سایر مشکلات میان تهران و واشنگتن را از میان بردارد، گفت: قطعا نه . این توافق به معنای آن نخواهد بود که لزوما موضع ایران در سوریه، بحرین و سایر مسایل تغییر کند. اگر بنا بر تغییر باشد، مانند موضوع هسته ای، هر دو طرف باید تا حدودی عقب نشینی کنند و به یکدیگر امتیاز بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.