ساخت و ساز در شهرها در حالی رونق گرفته که به عقیده بسیاری از کارشناسان اصول ایمنی در ساخت آنها رعایت نمی‌شود.

نظام مهندسی یا شهرداری؛ کدام مجموعه متولی ایمنی ساختمان‌ها است؟
 
 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ درحالی طی دهه‌ اخیر شاهد رونق ساخت وسازها در کلانشهرها هستیم که گفته می‌شود در بحث کیفیت سازه‌ها موفقیتی نداشتیم؛ به عقیده کارشناسان آنچه باعث کاهش کیفیت ساخت وسازها شده بی‌توجهی دستگاه‌های متولی در صدور مجوز و نظارت بر ساخت وسازها است.

در شرایطی که شهرداری و سازمان نظام  مهندسی به عنوان متولیان صدور مجوز و نظارت بر کیفیت ساخت وسازها هستند اما هنوز مشخص نیست که درخصوص کیفیت پایین ساخت وسازها کدام مجموعه باید پاسخگو باشد این در حالی است که خطراتی همچون زلزله تهدیدی جدی برای تهران و سایر شهرهای کشور محسوب می شود.

موضوع ساخت وسازهای غیراستاندارد و ناایمن تاجایی پیش رفته که طبق اظهارات عزت‌الله فیلی، عضو سازمان نظام مهندسی کشور بیشتر اعضای سازمان های نظام مهندسی در کشور که پروانه اشتغال اخذ کرده و عضو سازمان های نظام مهندسی هستند هم اکنون پست های مهم دولتی در دستگاههای اجرایی و شهرداری ها دارند و این سبب شده که آنها نتوانند قادر به حضور مناسب در محل کارگاه های ساختمانی با هدف نظارت بر روند ساخت وساز ها باشند.

وی تاکید می کند که این مساله سبب شده بسیاری از مهندسان مهر و امضای خود را در اختیار دیگران قرار دهند تا عملا امضا فروشی در حوزه ساخت و ساز کشور رواج پیدا کند.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره انتقادات وارده به عملکرد سازمان نظام مهندسی به خبرنگار خانه ملت، می‌گوید: عملکرد سازمان نظام مهندسی نسبت به سال های قبل بهتر شده است چراکه دغدغه ها و حوادثی که در کشور رخ داده سبب شده تا بخش زیادی قوانین اصلاح شود، همچنین سازمان نظام مهندسی پر دغدغه تر شود. 

لاهوتی می افزاید: برای ساخت و سازها علاوه بر مهندسان ناظر، شهرداری ها نیز وظیفه نظارتی دارند، در حقیقت شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه و سازمان نظام مهندسی به عنوان ناظری که در دفترخانه متعهد نظارت بر ساخت و ساز می شود، باید بر ساخت و ساز و ایمنی سازه نظارت داشته باشند.

 

شاکله سازمان نظام مهندسی باید تغییر کند

با این حال محمد مهدی تندگویان، عضو کمیسون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، به خبرنگار خانه ملت می گوید: نظام مهندسی مسئولیت کنترل مضاعف بر ساخت و ساز را بر عهده گرفته است و دیگر این موضوع در اختیار شهرداری نیست.

تندگویان معتقد است که شاکله نظام مهندسی باید به گونه‌ای تغییر داده شود که نظارت قویتر و با مهندسان ناظر مجرب‌تر صورت بگیرد.

وی می‌گوید: مسئولان سازمان نظام مهندسی گفته‌اند که طی دو سال گذشته شاکله  خود را تغییر داده و حتی بسیاری از پروانه‌های مهندسان خود را لغو کرده اند و تقریبا زد وبند بین سازنده و مهندس ناظر را هم از بین برده اند اما متاسفانه در عملیات آنچنان تغییراتی دیده نمی شود.

مهرداد بائوج لاهوتی هم اگرچه عملکرد سازمان نظام مهندسی را نسبت به گذشته بهتر ارزیابی می کند اما می‌گوید این اقدامات کافی نیست و راه برای رفع دغدغه بسیار است.

 

کمیسیون ماده 100 رافع تخلفات ساختمانی

این نماینده مردم در مجلس نهم از وجود اهرم سومی نیز خبر می دهد که می تواند مانع بروز تخلف و ساخت سازه های ناامن شود، وی می گوید: کمیسیون ماده 100 اهرم سومی است که متاسفانه امروزه به جای جلوگیری از تخلف بنا به دلیل کسب درآمد ناپایدار شهرداری ها به کمیسیون رافع تبدیل شده است.

 نماینده مردم لنگرود در مجلس نهم، یادآور می شود: هرچند سازمان نظام مهندسی در حین ساخت باید مانع انجام تخلف شود اما با وجود تخلف از سوی نظام مهندسی، متاسفانه شهرداری و کمیسیون ماده 100 هم مانع نمی شوند و در نهایت کمیسیون ماده 100 به جای صدور حکم تخریب تنها به اخذ جریمه اکتفا می کند.

لاهوتی با اشاره به تخلفات در سازمان نظام مهندسی اعم از مهر و یا امضا فروشی، می گوید: تخلفات در سازمان نظام مهندسی هم وجود دارد، البته تخلفات مربوط به اشخاص حقیقی است، به این ترتیب شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی باید شدیدترین برخوردها  را  با چنین مهندسانی داشته باشد.

این عضو کمیسیون عمران در مجلس نهم معتقد است: در خصوص تخلفات شکل گرفته، علاوه بر سازمان نظام مهندسی متولیان دیگر همچون شهرداری‌ها نیز حضور دارند چراکه پروانه‌ها در چندین مرحله ساخت صادر می‌شود و در مرحله نهایی که  پایان کار باید صادر شود شهرداری نباید در صورت وجود تخلف مجوز نهایی را ارائه کند.

لاهوتی تاکید می کند: اگر کمیسیون ماده 100 بر اساس قانون رای دهد، هیچ تخلف ساختمانی نه از سوی ناظر، شهرداری و نه افراد پیش نخواهد آمد.

با این حال تندگویان می گوید: شهرداری بر اساس گزارش نظام مهندسی پایان کار صادر می کند.

 

ساخت سازه مقاوم روی گسل مشکلی ندارد

نائب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران درباره ساخت و سازها روی گسل و انتقاداتی که به سازمان نظام مهندسی شده است، می گوید: مطرح کردن موضوعاتی چون ساخت و ساز بر روی گسل نیز که صدا و سیما اخیرا بدان پرداخته است منطقی نیست، اینکه گفته می شود بر روی گسل نباید ساخت و ساز صورت بگیرد بی ربط است چرا که تهران تقریبا تماما بر روی گسل است.

 

 

وی می گوید: گسل منطقه محدودی از شهر را شامل نمی شود، بلکه طول و عرضی دارد که در برخی مناطق طول آن به وسعت طول شهر تهران است.

تندگویان ادامه می دهد: در دستور نقشه های شهرداری مناطقی که بر روی گسل است مشخص شده و مهندس ناظر، درمورد پروژه ای که تاکید شده است بر روی گسل است باید دقت لازم در خصوص ایمنی سازه را داشته باشد تا ساختمان مقاوم ساخته شود؛ واقعیت آن است که در برخی شهرهای پیشرفته دنیا بر روی گسل، حتی بلند مرتبه سازی اما با شرط استحکام لازم هم انجام می گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید می کند: سازمان نظام مهندسی باید در مورد ساخت و سازهای روی گسل در حدی نظارت کند تا سازه استاندارد با سطحی که تا 8 ریشتر زلزله هم مقاوم باشد، ساخت و ساز صورت بگیرد.

وی معتقد است: اینکه بلند مرتبه سازی و یا ساخت و ساز بر روی گسل را حذف کنیم، دردی از تهران دوا نمی کند.

تندگویان می گوید: وظیفه شهرداری جلوگیری از ساخت و ساز بر روی گسل نیست بلکه وظیفه کنترل تخلفات ساختمانی و اضافه بنا و تراکم را برعهده دارد و ایمنی و مهندسی سازه بر عهده سازمان نظام مهندسی است.

با این حال مهرداد بائوج لاهوتی با توجه به وضعیت فعلی، پیشنهاد می کند تا شهرداری ها صدور پروانه های ساختمانی را به سازمان نظام مهندسی محول کنند، چراکه با این کار می توان به حل بخشی از مسائل کمک کرد، کما اینکه سرعت ساخت و دقت در ساخت نیز بیشتر می‌شود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.