آخرین تحولات لبنان

گروه میهن - خرم آباد - زهرا عزیزپوریان - در بارندگی‌های اخیر لرستان، در برخی نقاط استان میزان بارش به ۱۶۵میلی‌متر رسید، در برخی نقاط شهرستان کوهدشت، ...

 یاقوت سرخ لرستان را دریابید

دره چگنی، سلسله، پلدختر و نورآباد، سیل به پروژه‌های عمرانی، تأسیسات زیربنایی، شبکه انتقال برق، آب شرب و بسیاری از پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی و بخش کشاورزی و نیز باغ‌ها و انارستان‌ها و پل‌های ارتباطی روستاها آسیب جدی وارد کرد.

 

  خسارت 61 میلیاردی

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به حادثه اخیر سیل و نیاز استان به ۲۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح آبخیزداری به منظور اجرای طرح‌های مهار سیلاب، می‌گوید: در پی بروز سیلاب‌های اخیر، به بخش کشاورزی ۶۱میلیارد تومان خسارت وارد شد.

مهرداد غضنفری با بیان اینکه عمده این خسارت‌ها مربوط به شهرستان کوهدشت بوده است، اظهار می‌دارد: درمجموع بیش از ۳۳۰هکتار از باغ‌های تنگه سیاب کوهدشت به‌عنوان بزرگ‌ترین انارستان ایران از بین رفته است.

وی همچنین به خسارت سایر باغ‌های انار شهرستان کوهدشت اشاره می‌کند و می‌افزاید: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تاکنون بیش از ۵۰۰هکتار از باغ‌های انار شهرستان کوهدشت براثر سیلاب از بین رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت نیز می‌گوید: متأسفانه در پی بروز این سیلاب بخش زیادی از حوزه کشاورزی شهرستان دچار خسارت جدی شد.

بهمن فریدونی می‌افزاید: در پی این حادثه، بزرگ‌ترین انارستان متمرکز ایران در منطقه «تنگه سیاب» بی‌نصیب نماند و خسارت‌های زیادی به منطقه وارد شد.

 

  انارستان 350 ساله یکشبه صاف شد

بر اساس این گزارش، منطقه زیر تنگه سياب و خسروآباد در بخش كوهناني از توابع كوهدشت، بزرگ‌ترین انارستان‌ متمرکز کشور با قدمت بیش از 350 سال و مساحت هزار و 300 هکتار است كه بر اثر سيل اخير، بخش بزرگي از اين انارستان‌ دچار خسارت سنگين شد.

یکی از باغداران روستای پشت تنگه سیاب کوهدشت با بیان اینکه سیل اخیر در این منطقه کشاورزان وباغداران را شوکه کرده است، می‌گوید: خسارت سیل بسیار بیشتر از برآوردهاست، زیرا برخی زمین‌های کشاورزی با وقوع سیل، از بین رفته است.

احمدی با بیان اینکه هنوز از زیربار وام بانک‌ها خلاص نشده‌ایم که باغ‌های ما صاف شد، افزود: درخواست ما از دولت این است که به دلیل ضعف مالی روستاییان و برای جبران خسارات سیل و از بین رفتن محصولات کشاورزی، وام بلاعوض در نظر بگیرد، زیرا با این وضعیت روستاییان توان بازپرداخت وام دارای شرایط سود را ندارند.

زارع، یکی دیگر از روستاییان منطقه کوهدشت با بیان اینکه سیل اخیر به مناطق مسکونی نیز آسیب جدی وارد کرده است، می‌گوید: به عنوان مثال سیل به روستاهای طرهان، گراب، اولاد قباد و روستای پای آستان وسایر روستاهای منطقه کوهدشت و همچنین باغ‌های انار آن‌ها خسارت جدی وارد کرد که باید دولت وارد عمل شود تا در فصل سرما بیشتر دچار مشکل نشوند.

 کریمی، یکی دیگر از اهالی کوهدشت که به فروش محصول انار از باغ‌های خود امید داشت نیز می‌گوید: سیل کوهدشت بسیار شکننده بود، به طوری که بیشتر انارستان تخریب شد و روستاهای این منطقه با مشکل جدی روبه‌رو شدند.

 وی می‌افزاید: جبران خسارت باغ‌های انار مشکل است، زیرا سیل اخیر سال‌ها ثمره و دسترنج کشاورزان برای آماده سازی وکاشت و پرورش درختان منطقه را با خود برد.

وی تصریح می‌کند: برای احیای اراضی وباغ‌های انار خسارت دیده سال‌ها وقت لازم است تا مشکلات منطقه و کشاورزان برطرف شود.

خیری، یکی دیگر از کشاورزان منطقه کوهدشت با بیان اینکه از باغ‌های این منطقه ده‌ها تن انار جمع آوری می‌شد، اظهار می‌دارد: پیش از بروز سیل اخیر، جوانان و نیروی کار در باغ‌های انار مشغول کار بودند، اما پس از این حادثه مشکلات باغداران دو چندان شده ودولت باید فکری هم برای اشتغال جوانان این منطقه داشته باشد.   

وی می‌افزاید: پیش از سیل اخیر، تمام منبع درآمد روستاییان کوهدشت از تولید، فروش و صادرات انار بود، اما سیل تمام دارایی آن‌ها را با خود برد و اکنون مسؤولان باید برای آبادانی مجدد منطقه فکری اساسی کنند.

 

 پرداخت خسارت به کشاورزان

رفیعی، مدیر گروه بیمه کشاورزی استان لرستان نیز با بیان اینکه خسارت سیل اخیر کوهدشت در حال بررسی بوده و بزودی پرداخت می‌شود، می‌گوید: از همان روز حادثه، کارشناسان بیمه کشاورزی برای بررسی خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی و بویژه خسارت باغ‌ها راهی منطقه شدند و به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند، اطمینان می‌دهیم در کوتاه‌ترین زمان خسارات آن‌ها را پرداخت کنیم.

آریایی، مدیرکل بحران لرستان هم به حادثه سیل اخیر بخصوص در منطقه کوهدشت اشاره می‌کند و بابیان اینکه حدود دو هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بین 30 تا 100درصد دچار خسارت شده است، می‌گوید: حدود  یک هزار رأس دام در جریان سیل تلف شدند و شمار زیادی از راه‌های روستایی و 60 دهنه پل بزرگ و کوچک تخریب و 600کیلومتر از راه‌های ارتباطی بین‌شهری و معابر روستایی استان دچار خسارت جدی شده است.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم در این خصوص می‌گوید: برای جبران خسارات وارده در بخش کشاورزی یک هزار میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار، یک هزار میلیارد ریال برای توسعه بیمه و800میلیون تومان برای تأمین آب شرب اختصاص می‌یابد.

 خسارات سیل به بزرگ‌ترین انارستان ایران در حالی اتفاق افتاد که طی سال‌های گذشته این انارستان از کم‌آبی وخشکسالی رنج می‌برد. این انارستان در ۵۰کیلومتری شهرستان کوهدشت و با وسعت هزار و ۲۰۰هکتار یکی از بزرگ‌ترین انارستان‌های ایران است. از این انارستان، سالانه حدود ۳۷هزار تن انار ارگانیک به‌عنوان محصولی صادراتی برداشت می‌شود که بر اثر سیل امسال، دست این انارستان خالی شد.

همچنین با توجه خسارت جدی به منطقه و خسارت‌های زیرساختی به اراضی ومحصولات کشاورزی، مردم کوهدشت خواستار رسیدگی هرچه بیشتر و سریع‌تر مسؤولان به این منطقه برای بازسازی وجبران خسارت شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.