به گزارش قدس آنلاین، تلاش برای به کرسی نشاندن حرف خود و اظهار فضل و دانش کردن مقابل دیگران، غالبا به دشمنی و دوری می انجامد از این رو است که در آموزه های روایی ما از جدال بیهوده و همراه با دشمنی و کیفنه بشدت نهی شده است.
پيغمبر اکرم (ص) فرموده اند: «سه خصلت است كه هر كس خداى عز و جل را با آنها ملاقات كند (با اين سه خصلت بميرد) از هر درى كه خواهد داخل بهشت شود: كسى كه خلقش نيكو باشد و در غيبت و حضور مردم از خدا بترسد و مجادله نكند اگر چه حق با او باشد.»
اميرالمؤمنين (ع) می فرمایند: «از مجادله و ستيزه بپرهيزيد كه دل هاى دوستان و برادران را بيمار كنند و نفاق رويانند (زيرا سلامتى دل به صفا و صميميت است و بيماريش به كينه و اندوه و پريشانى خاطر كه از مجادله و ستيزه برخيزد و دوستان را با يك ديگر دو رو كند.)»
همچنین از رسول مکرم اسلام (ص) است که: «كسى كه خدا را هدف مجادلاتش كند، به تحول بسيار نزديك شود.»
امام صادق (ع) نیز در نکوهش مجادله و ستیز فرموده اند: «با شخص حليم و سفيه مجادله مكن، زيرا حليم دشمنت دارد و سفيه آزارت رساند.»
باید توجه داشت حليم دو معنى دارد: خردمند و عاقل و خويشتن دارى كه در كارها شتاب نكند و هر دو معنى در اينجا مناسب است و سفيه بي خرد و نادان است.
رسول خدا (ص) می فرمایند: نبود زمانى كه جبرئيل نزد من آيد، جز آنكه غالبا مي گفت: «اى محمد! از بغض و دشمنى مردم بپرهيز.»
امام صادق (ع) می فرمایند: «جبرئيل به پيغمبر (ص) گفت: از گفتگو و ستيزه با مردم بپرهيز.»
و همچنین حضرت صادق (ع) می فرمایند: «از برانگيختن شر بپرهيزيد كه موجب گناه و آزار و غرامت شود، و عيب پوشيده را آشكار كند.»
علاوه بر این، از ایشان است که: «از دشمنى با يكديگر بپرهيزيد، زيرا دشمنى دل را مشغول كند و موجب نفاق شود و كينهها پديد آورد».
علاوه بر این، رسول خدا (ص) می فرمایند: «هيچ گاه نبود كه جبرئيل نزد من آيد، جز آنكه مرا موعظه مي كرد و آخرين سخنش به من اين بود كه: «از دشمنى با مردم بپرهيز، زيرا كه آن عيب نهفته را آشكار كند و عزت را ببرد.»
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «آن اندازه كه جبرئيل درباره دورى از دشمنى با مردم به من سفارش كرد، درباره چيزى ديگرى سفارش نكرد.»
و امام صادق (ع) است که: «هر كه دشمنى بكارد، كاشته خود را درو كند».
برگرفته از اصول کافی، جلد سوم
انتهای خبر/
نظر شما