قدس انلاین -کشاورز :دست‌یابی به هوایی پاک و عاری از آلودگی از موارد ضروری در اصفهان محسوب می‌شود ؛طی روزهای گذشته جبهه ناپایداری وارد استان اصفهان شد و وزش باد در لایه‌های بالایی جو، پایداری هوا را شکست تا از میزان آلاینده‌های هوا به میزان قابل توجهی کاسته شود. همچنین طبق گزارش‌ اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان، در طول هفته جاری با توجه به ورود جبهه ناپایدار از میزان آلاینده‌ها به‌تدریج کاسته ‌شد.

بحران آلودگی هوای اصفهان/سهم 16 درصدی سوخت مازوت نیروگاهها در آلودگی

مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها آلودگی هوای اصفهان را تشدید می‌کند و ذخیره سوخت مازوت نیروگاه ها نیز با افزایش 8 درصدی در مقایسه با زمان مشابه پارسال به 89 درصد ظرفیت رسیده است.
این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در گفتگو با خبر نگار قدس آنلاین می گوید: تعطیلی کوره‌های آجرپزی و استفاده از سوخت گاز به جای مازوت توسط نیروگاه‌ها می تواند تا حد بسیاری آلودگی هوا را در اصفهان کاهش دهد.
منصور شیشه‌فروش تاکید و توجه به کوره‌‌پزخانه‌ها، نظارت بیشتر محیط‌زیست ‌روی صنایع و معادن، استفاده بیشتر نیروگاه‌ها از سوخت گاز به جای مازوت، دنبال کردن طرح جامع کاهش آلودگی با قوت ، حضور ویژه پلیس راهور در طرح زوج یا فرد و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و تک‌سرنشین همراه با اضافه کردن نیرو را از مصوبات مدیریت بحران استان عنوان کرد.
مصرف سوخت مازوت در نیروگاههای اصفهان قابل توجیه نیست
نظر رییس شورای اسلامی شهر اصفهان این است که مشاغل مزاحم و آلاینده در اطراف اصفهان فعالیت می کنند، نیروگاهها از سوخت مازوت استفاده می کنند، زاینده رود خشک شده، سهم شهرداری از مازاد سوخت هدفمندی یارانه ها پرداخت نشده است و...این ها وظیفه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است که پیگیری کنند.
عباس حاج رسولیها معتقد است مجلس و شوراها که براساس رای مستقیم مردم انتخاب می شوند ودوعنصر مهم نظام به شمار می روند باید حق موکلین خود را بخوبی ادا کنند.
وی با اشاره به وضعیت بحران و غیرقابل تحمل آلودگی هوای این شهر ، مصرف سوخت مازوت در نیروگاههای اطراف اصفهان در این وضعیت را غیرقابل توجیه می داند و ادامه می دهد: متاسفانه در حال حاضر در این نیروگاهها سوخت مازوت مصرف می شود و مسؤولیت این بی توجهی به عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که باید پاسخگوی مردم باشند.
وی تاکید دارد: اصفهانی ها حاضر هستند برق نداشته باشند اما نیروگاه ها از مازوت استفاده نکنندزیرا می داننداین نوع سوخت همچنان در رشد آلایندگی شدید کلانشهر اصفهان نقش دارد و راه حلی هم برای مبارزه با آن پیشنهاد نشده است .
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان از دولت خواست سهم حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دراختیار نیروگاهها قرارگیرد تا سوخت آنها به گاز تبدیل شود.
وی خشکی رودخانه زاینده رود را یکی از مهمترین عوامل آلودگیهای زیست محیطی و بحرانی شدن هوای اصفهان بیان کرد و افزود: تا زمانی که آب در این رودخانه جاری نشود، آلودگی و بحران هوای شهر تداوم خواهد داشت.
نقش آلاینده های نیروگاهها زیر 10 درصد است
اما نظرهوشنگ فلاحتیان، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در این باره برخلاف سخنان رییس شورای اسلامی شهر اصفهان است.
وی می گوید:در حال حاضر در استان اصفهان 6هزار مگابایت ظرفیت نیروگاهی وجود دارد که یک‌هزار و 100مگابایت از این نیروگاه‌ها برقی- آبی است و آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته توسعه نیروگاه‌ها، خارج از مناطق شهری بوده و نیروگاه‌های شهید منتظری و اصفهان نیز قدمتی بیش از 30سال دارند، می افزاید: اگر فرض را برآن گذاریم که تمام نیروگاه‌های تولید برق از سوخت مازوت استفاده کنند، باز هم سهم آنها در آلایند‌گی هوای استان براساس گزارش اداره محیط‌زیست استان، 16‌درصد است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تصریح می دارد: البته در فصل زمستان از 50‌درصد ظرفیت نیروگاه‌ها برای تولید برق استفاده می‌شود که از این میزان 25درصد سوخت گاز و 25درصد سوخت مازوت است ؛بنابراین با توجه به میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان نقش آلاینده‌های نیروگاه‌ها به زیر 10‌درصد می‌رسد که نسبت به جمعیت و زیرساخت‌های صنعتی عدد قابل توجهی نیست.
وی با بیان اینکه جابه‌جایی نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری هزینه‌ای بیش از یک‌میلیارد تومان در بر دارد، ادامه داد: استفاده از فیلترینگ در نیروگاه‌های زغال‌سنگی و برای کاهش میزان آلودگی ناشی از گوگرد کاربرد دارد، درحالی‌که می‌توان با کاهش میزان گوگرد موجود در سوخت‌هایی همچون بنزین، مازوت و گازوئیل از آلایندگی این سوخت‌ها کاست.
فلاحتیان به کاهش میزان بارگیری از نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری به‌منظور تعمیرات اشاره کرده و اظهار می دارد: بهره‌برداری از نیروگاه طالخونچه به‌جای نیروگاه شهید منتظری در فصل‌های سرد سال به‌منظور کاهش آلودگی هوا ماهانه 30میلیارد تومان ضرر به همراه دارد.
سوخت مازوت با گاز حذف می شود
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای اصفهان در حالی سخن از سهم کمتر از 10‌درصد ی آلاینده‌های نیروگاه‌ها به زبان می آورد که مدیر کل محیط زیست استان اصفهان معتقداست دو نیروگاه اصفهان حدود 16 درصد در آلودگی شهر اصفهان سهیم هستند.
احمدرضا لاهیجان زاده می افزاید: اگر بعنوان مثال واحد 315 مگاواتی نیروگاه اصفهان در مدار بوده و نیروگاه منتظری در حال تعمیر باشد ، شاید سهم کمتری در آلودگی هوا داشته باشند.
وی راهکار کوتاه مدت حل مشکل سوخت مازوت در نیروگاهها را تامین گاز مورد نیاز نیروگاهها خواند و ادامه داد: با توجه به اینکه در زمستان میزان مصرف نیروگاهها 15 میلیون مترمکعب در روز است، پیشنهاد دادیم در این فصل که میزان مصرف برق حدود 30 درصد کاهش می یابد نیروگاههای کم فعال همچون اردستان ، کاشان و طالخونچه که در محدوده شهر هم نیستند، بخشی از تولیدات دو نیروگاه اصفهان را به عهده گیرند ؛بعنوان مثال نیروگاه منتظری به جای تولید 1700 مگاوات برق 300 مگاوات تولید کند.
مدیر کل محیط زیست استان اصفهان راهکار بلند مدت مساله سوخت مازوت در نیروگاهها را تجهیز دو نیروگاه اصفهان به سیستم کنترل و کاهش آلودگی هوا بر روی دودکش ها دانست و تصریح می دارد : این شرایط عمدتا در زمستان بوجود می آید.
وی در پایان اظهار می دارد : متاسفانه گاز مورد نیاز برای سوخت در نیروگاهها تامین نمی شود و به همین دلیل نیروگاهها مجبور به استفاده از سوخت مازوت می شوند.
کوره‌های آجرپزی باید گاز سوز شوند
بررسی‌های انجام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نشان می‌دهد که فعالیت کوره‌های آجرپزی با سوخت مازوت، آلودگی بسیاری را بر شرایط زیست محیطی تحمیل می‌کنند و بسیاری از این کوره‌های آجرپزی که با سوخت مازوت فعالیت می‌کنند، قدیمی بوده و بیش از کوره‌های جدید سوخت مصرف می‌کنند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان تاثبر فعالیت کوره‌های آجرپزی با سوخت مازوت فعالیت را بر آلودگی هوای شهر اصفهان بسیار منفی می داند.
محمدمهدی اسماعیلی به نسبت بهره‌وری، میزان کارکرد و مصرف سوخت در میان کوره‌های آجرپزی فعال در سطح استان اصفهان اشاره کرده و تاکید می کند: این کوره‌های آجرپزی علاوه بر اینکه میزان بالایی سوخت مصرف می‌کنند، بهره‌وری بسیار پایینی دارند که این بهره‌وری پایین در کنار مصرف سوخت بالا و آلودگی بسیار زیاد، صرفه اقتصادی مطلوبی را به نمایش نمی‌گذارد و باید برنامه‌های ویژه‌ای برای کاهش مصرف سوخت در کوره‌های آجرپزی این استان در نظر گرفته شود.
وی تصریح می دارد: نتیجه برنامه‌ریزی‌هایی که در حال حاضر به منظور بهینه کردن مصرف سوخت در این باره انجام شده ، این است که کوره‌های آجرپزی سطح استان را گازسوز کنیم زیرا علاوه بر کاهش آلودگی‌ هوا و بهینه‌سازی مصرف سوخت، راندمان و بهره‌وری آنها را نیز افزایش یافته و صرفه اقتصادی مطلوبی را برای گردانندگان آن به ارمغان می‌آورد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان پراکنده بودن کوره‌های آجرپزی سطح استان اصفهان را نامطلوب خوانده، و نوید می دهد در آینده ای نه چندان دور مکان‌های جدیدی برای استقرار کوره‌های آجرپزی به عنوان یک مجموعه فراهم می آید تا به این وسیله پراکندگی کوره‌ها از میان برود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.