پیشنهاد سردبیر

۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳
کد خبر: 341305
اورژانس بی‌دارو و پزشک بی‌مجوز!

 در دو سال گذشته و به دنبال کارهای ساختاری و تلاش‌های خوب وزیر بهداشت، وضعیت بهداشت و درمان کشور بخصوص در بیمارستان‌های دولتی، بهبود زیادی یافته و علاوه بر کاهش هزینه‌های بیماران، دسترسی آن‌ها به دارو و پزشک نیز بهتر از گذشته شده است.
یکی از مشکلات بزرگ بیماران و همراهان آن‌ها در سال‌های گذشته، بخش اورژانس بیمارستان‌ها بود و اینکه در بسیاری از مراکز درمانی، امکانات لازم وجود نداشت و بسیاری از مراکز حتی در بدترین شرایط، از پذیرش بیمار اورژانسی خودداری می‌کردند.
اکنون شرایط بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته، اما هنوز هم مشکلات ریز و درشتی برای بیماران و همراهان آن‌ها وجود دارد. آنچه در ادامه می‌خوانید، مشکل قابل تأملی است که برای یکی از بیماران پیش آمده و آن را با خبرنگار گروه «جامعه» در میان گذشته است.
امیدواریم با دقت نظر مسؤولان درمانی در سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان، مسایلی از این دست نیز برطرف شود تا بیماران دچار مشکل و سرگردانی نشوند.
این همراه بیمار در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تا همین چند ماه پیش اوضاع داروخانه‌های مستقر در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی آن قدر خراب بود که بیماران باید بیشتر داروهای تجویز شده را از داروخانه‌های بیرون و با پرداخت هزینه آن تهیه می‌کردند، اما خوشبختانه با تغییر و تحولات به وجود آمده تا حدودی این مشکل برطرف شده و دست کم بیماران برای تهیه داروهای غیرتخصصی، این مشکل را ندارند و حتی تعداد زیادی از داروهای تخصصی نیز در داروخانه‌های مراکز تأمین اجتماعی موجود است.
با این وجود چند شب پیش که بناچار یکی از بستگان را به بخش اورژانس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد بردیم، پزشک اورژانس نسخه‌ای را به دستم داد تا آمپول ضد حالت تهوع مورد نیاز بیمارمان را از بیرون تهیه کنم. باتوجه به بهبود شرایط دارویی کشور نسبت به چند ماه گذشته، این مسأله کمی عجیب بود، اما هنگام پرس و جو درباره علت این ماجرا، متعجب‌تر شدم وقتی فهمیدم آمپول مورد نظر در سایر بخش‌های بیمارستان موجود است و فقط بیماران اورژانسی باید آن را از بیرون تهیه کنند!
یکی از کارکنان صلاحیت نداشتن پزشک عمومی اورژانس برای تجویز این آمپول (تخصصی) را دلیل حذف آن از فهرست داروهای اورژانسی عنوان کرد!
این درحالی است که با نسخه‌‌ همان پزشک عمومی اورژانس، این آمپول را از داروخانه بیرون بیمارستان تهیه کردم که به تجویز‌‌ همان پزشک، به بیمار تزریق شد.
حال اینکه چرا داروخانه با تجویز پزشک عمومی، داروی تخصصی را تحویل داده، بحث دیگری است، ولی اینکه براساس قوانین و مقررات مصوب، بیمارستان‌ها مکلفند تمام داروهای مورد نیاز بیماران را موجود داشته باشند و نباید بیمار یا همراهان او مجبور به خرید دارو از خارج از بیمارستان شوند، نکته‌ای است که مسؤولان مربوطه باید به آن توجه کنند و به طور قطع اجرای این مصوبه قانونی در بخش اورژانس بیمارستان، ضروری‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.