پیشنهاد سردبیر

۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 353762

در میان برخی از آنان مواردی به چشم می‌خورد که از حد اختیارات یک نماینده خارج است و یا در حوزۀ فعالیت او نمی‌گنجد و کاملا نامرتبط با مسئولیت‌ها و وظایف او به عنوان یک نماینده است اما داوطلب برای اقناع مخاطب و ترغیب وی برای به دست‌آوردن رأی بیشتر، از آن‌ها استفاده می‌کند. اینجاست که مخاطب باید با هوشیاری، شعارها و پیام‌های تبلیغاتی را تجزیه و تحلیل کند و با رمزگشایی از کدها و اصطلاحات به کار رفته در تبلیغات داوطلبان، منطقی بودن پیام و صحت شعار تبلیغاتی فرد مورد نظر خود را مشخص کند تا بتواند آگاهان

واکسیناسیون رسانه ای پیش از انتخابات

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، بوی رنگ و کاغذ، شهر را پر کرده و ژست‌های انتخاباتی، نقش و نگار دیوارهای شهر را پوشانده است. مردم گاهی کنجکاوانه در جلسات پرسش و پاسخ داوطلبان حاضر می‌شوند و گاه به خواندن برگه‌های تبلیغاتی‌شان بسنده می‌کنند اما یک سوال را از یکدیگر می‌پرسند: «به چه کسی رأی بدهیم؟»
تعداد بالای نامزدهای انتخاباتی و حجم زیاد تبلیغات و وعده و وعیدهای متنوع آن‌ها باعث سردرگمی و تردید در نحوۀ انتخاب افراد شده و مانع از انتخاب درست و آگاهانۀ آنان خواهد شد.
داوطلبان، هریک به نحوی برای انتقال و تأثیرگذاری پیام انتخاباتی خود، راه‌های مختلف را امتحان می‌کنند و در این راه به هر رسانه‌ای متوسل می‌شوند؛ از رسانه‌های چاپی گرفته تا تولید کلیپ‌های تبلیغاتی، از تشکیل گروه‌های مختلف با اهداف خاص در شبکه‌های اجتماعی تا توزیع لوازم‌التحریر، وعدۀ بسته اینترنتی رایگان، ویزیت رایگان و …
مخاطب اما می‌داند که این خدمات را رایگان دریافت نخواهد کرد؛ بهای آن، اعتمادی است که به شخص وعده دهنده می‌کند و نام او را به صندوق می‌اندازد، اما به راستی، این شعارها و پیام ها در انتخاب مردم چقدر تأثیر دارد؟
در میان برخی از آنان مواردی به چشم می‌خورد که از حد اختیارات یک نماینده خارج است و یا در حوزۀ فعالیت او نمی‌گنجد و کاملا نامرتبط با مسئولیت‌ها و وظایف او به عنوان یک نماینده است اما داوطلب برای اقناع مخاطب و ترغیب وی برای به دست‌آوردن رأی بیشتر، از آن‌ها استفاده می‌کند. اینجاست که مخاطب باید با هوشیاری، شعارها و پیام‌های تبلیغاتی را تجزیه و تحلیل کند و با رمزگشایی از کدها و اصطلاحات به کار رفته در تبلیغات داوطلبان، منطقی بودن پیام و صحت شعار تبلیغاتی فرد مورد نظر خود را مشخص کند تا بتواند آگاهانه تصمیم‌گیری کند.
سواد رسانه‌ای به شخص این امکان را می‌دهد که قابلیت‌های رسانه را برای به کرسی نشاندن خواستۀ صاحبان پیام شناسایی کند و با آگاهی، به دنبال کشف حقیقت و راستی هر پیام برآید. اینگونه است که فرد می تواند فرستنده پیام، اهداف و شیوه‌هایی که وی برای در اختیار گرفتن ذهن او به کار برده به خوبی بشناسد. این که هرکدام از انواع رسانه با چه روش‌هایی می‌تواند بر ذهن مخاطب تأثیر بگذارد نکتۀ مهمی است که سواد رسانه‌ای با پرداختن به آن، نقش محوری در کنترل و هدایت تصمیم‌گیری فرد دارد.
وقتی مخاطب بداند شگرد رسانه برای القای پیام به وی چیست مهارت خود را در دریافت آن بالا می‌برد و به سادگی هر پیامی را نمی‌پذیرد و به دنبال راهکارهای تحلیل و بررسی آن می‌رود.
سواد رسانه‌ای دریچه‌ای است که فرد از منظر آگاهی به دنیای اطراف و رویدادهای زمان خود می‌نگرد. با تکیه بر آن، دست صاحبان رسانه و فرستندگان پیام را برای رسیدن به اهداف خود با تکیه بر جهل مخاطب می‌بندد و افقی روشن از دانایی را برای فرد ترسیم می‌کند.
در فضای ملتهب جامعه در بحبوحه انتخابات، آن چه به فرد در انتخاب صحیح کمک می‌کند در معرض مستقیم هر رویداد و جریان‌های انتخاباتی قرار گرفتن نیست بلکه نشستن در ساحل آرامش و تحلیل آگاهانۀ هر پیام، اتفاق و بازخورد آن است چیزی که در قالب یک واکسیناسیون فکری، قبل از شیوع یک بیماری همه‌گیر، فرد را از عوارض آن مصون می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.