قدس آنلاین: آیت الله سیستانی به سوالتی درباره حجاب و آرایش همچون حکم استفاده از انگشتر زینتی و یا دست بند و یا گردن بند به قصد آرایش پاسخ داد.

نظر آیت الله سیستانی  درباره برخی ابعاد حجاب و آرایش

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سیستانی از مراجع عالیقدر به برخی سوالات درباره حجاب پاسخ گفت.

 

بنابر این گزارش، متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

 

 سئوال: آیا زن می تواند از انگشتر زینتی و یا دست بند و یا گردن بند به قصد آرایش استفاده کند و آیا چنان کاری حلال است یا حرام؟

پاسخ معظم له: چنان کاری حلال است، امّا پوشاندن آنها از نامحرم، واجب می باشد مگر انگشتر و النگو به شرط ایمن بودن از وقوع در حرام و یا آشکار کردن آنها به انگیزه جلب توجه نامحرمان نباشد.

 

 سئوال: زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟

پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد، امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

 

سئوال: آیا دوشیزه گان می توانند با آرایش خفیف و استفاده از پودرهای زیبایی برای جلب توجه بانوان در مجالس ویژه و یا برای زیبایی بیشتر، حاضر شوند و قصدشان آن باشد که خواستگار پیدا شود و آیا چنین کاری عیب پوشی به حساب می آید؟

پاسخ: آن چنان آرایشی را جایز است انجام دهند و آن، پنهان کردن عیوب، محسوب نمی شود با این وجود، اگر عیب پوشی هم به حساب آید باز هم حرام نیست، مگر آنکه فریبکاری برای خواستگاران تلقی شود.

 

 سئوال: آیا زیورآلاتی مثل خلخال برای زن حلال است؟

پاسخ: حلال است.

 

 سئوال: اگر دست وصورت به طور مصنوعی برنزه شود وضوء باطل است واصلا ً گناه دارد و حرام است؟

پاسخ: وضوء صحیح است و برنزه کردن بدن اشکال ندارد.

 

سئوال: حکم خال کوبی بر روی بدن چیست؟

پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد.

 

سئوال: استفاده از روغن حیوانات حرام گوشت مثل مار به عنوان وسایل ارایشی دارویی چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

 

سئوال: آیا مصرف لوازم آرایشی وعطرهای که الکل دارند اشکال دارد مصرف محلولهای موضعی که برای پوست تجویز می شود والکل دارد چطور؟

پاسخ: اشکال ندارد.

 

سئوال: تاتوکردن ابروها و لب ها چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفاً زینت حساب شود از نامحرم بپوشانند.

حوزه نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.