انتخابات

قدس آنلاین/ مسعود بصیری : آتش‌بس در یمن با هدف هموار کردن راه برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر از بامداد دیروز- اجرایی شد. این آتش بس با محوریت آغاز روند سیاسی صورت می‌گیرد اما همه طرفین بایـد بدانند که راهکار سیاسـی صرفا با رویکرد صادقانه و بی طرفانه سازمان ملل و اعمال فشار بر سـعودی برای پایان دادن به دخالت در امور یمن محقق خواهد شــد. خبرگزاری فرانســـه، بامداد دوشنبه گزارش داد

 آتش بس یمن و  روزهای سخت تصمیم گیری

جنگنده ‏هـای ائتلاف، به منظور جلوگیری از پیشروی مبارزان انصارالله به سمت یک پایگاه نظامی پیشتر تصرف شده توسط نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن،منطقه السروه، در حومه استان مأرب را بمباران کرده اند.
علی‏رغم این، ساکنان صنعا، پایتخت یمن، در حال گذراندن شبی آرام هستند و خبری از صدای جنگنده های ائتلاف نیست.  به گفته منابع، قرار است سه اتاق عملیات برای نظارت بر روند آتش‌بس علاوه بر اتاق عملیات اصلی که در مقر مذاکرات در کویت آماده خواهد شد، تشکیل شود.

 روزهای سخت تصمیم گیری
همچنین کمیته اصلی نظارت بر آتش‌بس شامل 12 عضو نظامی از دو طرف خواهد بود. احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربستان نیز اعلام کرد که این ائتلاف برنامه‌هایی را با نیروهای منصور هادی برای توقف عملیات نظامی ایجاد کرده است.
مشاور نظامی وزیر دفاع عربستان به العربیه گفت: ائتلاف حق پاسخگویی به هرگونه نقض آتش‌بس را دارد.
وی افزود: توافق شده در جریان اجرای آتش‌بس کمک‌های انسانی وارد شش استان یمن شود و دولت یمن تحت هر شرایطی و هر اتفاقی که بیفتد در مذاکرات کویت شرکت خواهد کرد.
فرستاده سازمان ملل از دو طرف درگیر خواست به بندها‌ی توافقنامه آتش‌بس و شروط آن احترام بگذارند و آتش‌بس را فرصتی برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان یمنی دانست. وی اذعان کرد: هنوز باید تلاش بسیاری برای تضمین احترام کامل به توافق آتش‌بس و ازسرگیری مذاکرات صلح در کویت انجام شود. ولد شیخ افزود:‌ این مساله نیازمند تصمیم‌گیری‌های سخت از سوی تمامی گرو‌ه‏ها و شجاعت و تصمیم‏گیری برای رسیدن به توافق است.

 امارات 80 درصد نیروهایش را از «مأرب» عقب کشید
همزمان با اعلام آتش بس در یمن برخی رسانه های خارجی از عقب نشینی نیروهای اماراتی از مارب خبر دادند.  اسپوتنیک در این باره نوشت: امارات نزدیک به 80 درصد نیروهایش در پایگاه نظامی «التداوین» واقع میان دو استان مأرب و الجوف در شمال یمن را عقب کشید.
بر اساس این گزارش، ابوظبی چهار روز است که بیشتر نیروهایش در پایگاه یاد شده را عقب کشیده و فقط 15 تا 20 درصد از نیروهایش که در قالب ائتلاف سعودی علیه یمن شرکت کرده‌اند در این پایگاه باقی مانده‌اند.

 تشدید اختلافات بین ریاض و ابوظبی
منابع آگاه در ادامه به اسپوتنیک اعلام کردند: امارات هم‌چنین سه سکوی پرتاب موشک «پاتریوت» را نیز از این منطقه عقب کشیده و اکنون تنها یک سکوی موشک باقی مانده است؛ دهها توپ، خودروهای زرهی و دیگر ادوات نظامی نیز از جمله ابزارهای عقب‌کشیده از این منطقه هستند.
برخی از این نظامیان و ادوات نظامی با هلیکوپتر منتقل شده‌اند و تعداد دیگری از نظامیان از طریق خط «صافر» به سمت ورودی مرزی «الودیعه» عربستان رفته‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است: عربستان وعده داده خلأ ناشی از عقب کشیدن نیروهای اماراتی را پر کند.
عقب‌کشیدن نیروهای امارات از استان مارب به دلیل اختلافات پیش آمده میان ریاض و ابوظبی صورت می‌گیرد؛ این اختلافات پس از آن بالا گرفت که «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن اقدام به برکناری معاونش
«خالد محفوظ بحاح» کرد و دلیل او حمایت بحاح از سوی امارات بود.
مرور موارد قبلی آتش بس در یمن نشان می دهد سعودی هرگز به آنها پایبند نبوده است و در عین حال نیز هیچ گاه از سوی سازمان ملل محکوم نشده است که به راحتی عدم صداقت غرب و سازمان ملل در قبال آتش بس را روایت می کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.