۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
کد خبر: 372772

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بررسی تحریم دانشگاه صنعتی شریف در دادگاه اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد با دفاعیات وکیل مدافع دانشگاه این دانشگاه به زودی از تحریم خارج شود.

 بررسی وضعیت تحریم دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال تأسیس این دانشگاه به برخی از فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه صنعتی شریف طی سال‌های اخیر اشاره کرد.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف طی 50 سال گذشته نقش برجسته‌ای در توسعه علمی کشور داشته و همواره مورد توجه مردم و مسئولان کشور بوده است. به طوری که انتظار آنها از این دانشگاه حفظ نقش و جایگاه خود در الگوسازی، تحول آفرینی و مرکزیت علمی بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف اولین دانشگاه فنی مهندسی و تخصصی کشور است که با حضور نیروهای کارآمد تشکیل شده است، یادآور شد: پیشرفت و توسعه این دانشگاه مرهون تلاش‌ها و زحمات مختلف اقشار و خانواده دانشگاه صنعتی شریف اعم از کارکنان مجرب، دانشجویان و اساتید برجسته است.

فتوحی با اشاره به آغاز به کار دانشگاه شریف در آبان‌ماه سال 1345 گفت: در این سال فعالیت آموزشی دانشگاه با حضور 407 دانشجو در 4 دانشگاه با 58 کادر علمی آغاز شد و پس از دهه 60 و درحالی که پیش از این تربیت نیروهای انسانی در سطح کارشناسی مورد توجه مسئولان دانشگاه بود، از دهه 60 به بعد فعالیت این دانشگاه در زمینه تربیت دانشجویان در سطح کارشناسی ارشد و دکتری قرار گرفت.

وی با اشاره به دستاوردهای دانشگاه شریف، گفت: تاکنون 45 هزار فارغ التحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه صنعتی شریف تربیت و رشد یافته‌اند که از بین این افراد یک هزار و 500 دانش آموخته دکتری منشأ تحولات بزرگ در اقتصاد صنعت کشور شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در همین زمینه اظهار داشت: فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در ایران منشأ سیاست گذاری و تحولات اساسی و بزرگ شدند و افرادی که به خارج از ایران نیز رفته‌اند حضور و نقش برجسته خود را همچنان حفظ کردند.

فتوحی تصریح کرد: بیش از 95 دصد از فارغ التحصیلان دکتری دانشگاه شریف در داخل کشور فعالیت داشته که 75 درصد آنها از اعضای هیئت علمی کشور هستند که در این میان رئیس داشگاه تهران و تربیت مدرس از جمله این افراد به شمار می‌روند.

وی با اشاره به نحوه مدیریت دانشگاه صنعتی شریف، گفت: از بدو تأسیس این دانشگاه با خرد جمعی اداره شده است به شکلی که در حوزه آموزشی توسعه امر نخبگی حفظ و کیفیت بالای آموزشی و نظم و انضباط پژوهشی زبانزد خاص و عام شده است و این به معنی دلیل اهمیت و نظم و انضباط در مدیریت دانشگاه شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش دانشگاه شریف در جلوگیری از فرار مغزها، گفت: این دانشگاه با ایجاد طرح‌ها و برنامه‌های جدید در جذب نخبگان دانشجو نقش بزرگی را ایفا کرد تا از این طریق مانع از خروج و فرار مغزها شود تا تأسیس دانشکده‌های مهمی چون دانشکده انرژی به تربیت فارغ التحصیلان برجسته‌ای چون شهید علی محمدی پرداخت و توانست از این طریق با ابتکارات جدیدی در تربیت و حفظ نخبگان و مدیران تراز اول کشور نقش مهمی را ایفا کند.

فتوحی با اشاره به نقش این دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری اضافه کرد: جهت‌گیری سیاست‌های دانشگاه و حرکت آن در مرزهای دانش به شکلی است که در جهت رفع نیازمندی‌های کشور و اولویت‌های کشور باشد و پژوهش‌های هدفمند مورد توجه مسئولان دانشگاه شریف بوده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف، یادآور شد: به دلیل وجود پتانسیل و ظرفیت بالا در دانشگاه صنعتی شریف این دانشگاه توانسته است به نوعی این پتانسیل را در اختیار صنعت قرار دهد و در ابعاد مختلفی چون ارتقای سطح کمی و کیفی، زمینه سازی برای تجاری سازی پژوهش‌های هدفمند در جهت توسعه درآمدهای پایدار دانشگاه با توجه به وضعیت اقتصاد آموزش عالی کشور گام بردارد و در این میان بخش صنعت خودرو و صنعت نفت از جمله بخش‌هایی است که در این مسیر مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار داشته است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در بین دانشگاه های مطرح جهان و خاورمیانه، گفت: براساس یک رتبه بندی جهانی دانشگاه صنعتی شریف در بین دانشگاه‌های جوان دنیا در جایگاه صدم قرار گرفته که در این رتبه بندی شاخص‌ها و معیارهایی چون آموزش، پژوهش ارتباط با صنعت و ارتباطات بین المللی و استناد به مقالات این دانشگاه مورد توجه بوده است. البته دانشگاه صنعتی شریف از بعد آموزش در خاورمیانه رتبه اول و در بعد پژوهش رتبه دوم را داراست.

فتوحی همچنین به برخی برنامه‌های این دانشگاه و جهت‌گیری‌های درنظرگرفته شده در افق چند ساله دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: این چشم انداز شامل برنامه‌های 10 ساله آینده دانشگاه شریف و ترسیم کننده توسعه پایدار این دانشگاه است که طی آن نقش پیشتازی و مرجعیت علمی این دانشگاه به‌خصوص در حوزه صنعت دیده شده است.

وی افزود: جذب اساتید و دانشجویان در سطح بین الملل، فعالیت پارک علم و فناوری دانشگاه، مرکز خدمات آزمایشگاهی و برنامه‌های متنوع در حوزه دانش و فناوری و کارآفرینی از جمله برنامه‌ها و جهت گیری‌های دانشگاه صنعتی شریف در 10 سال آینده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: توسعه فیزیکی دانشگاه و ساختمان مرکزی، ساماندهی دانشگاه و فعالیت این دانشگاه در زمین خریداری شده در منطقه 22 از دیگر برنامه‌هایی است که مورد توجه مسئولان دانشگاه شریف بوده است.

فتوحی همچنین به موضوع اقتصاد مقاومتی و نقش دانشگاه‌ها در آن اشاره کرد و گفت: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است به طوری که بتوان 50 درصد از جی دی پی تولید ناخالص ملی کشور را از طریق اتکا بر دانش و فعالیت‌های دانشی تأمین کرد.

وی افزود: آموزش کارشناسان و مدیران صنعت به منظور تجاری سازی علم و فناوری و دانش‌های جذب شده تربیت مدیران دانا و توانا برای رشد موثر در این حوزه و ایجاد زمینه لازم برای کسب و کار دانشگاهی و تجاری از دیگر برنامه‌های این دانشگاه برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه نشست خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

فتوحی در پاسخ به سوالی در خصوص جشن پنجاهمین سال تأیسس دانشگاه صنعتی شریف و حضور شخصیت‌ها در این مراسم، گفت: این مراسم روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه با حضور اعضای هیئت امنای دانشگاه یعنی افرادی مانند دکتر جهانگیری، لاریجانی، صالحی، عارف، مصلی نژاد، مهندس زنگنه، دکتر ستاری و دکتر فرهادی به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه برگزار می‌شود.

وی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه نیز گفت: در طرح توسعه و ساماندهی دانشگاه پیش بینی شده است فضای ساختمان اصلی دانشگاه تا شیخ فضل الله نوری پیش رود که در فاز اول این ساختمان تا میدان تیموری پیش خواهد رفت که برای این منظور برخی از منازل شمال دانشگاه خریداری شده و 11 منزل دیگر باقی مانده است که اقدامات داشگاه در خصوص خریدایر آنها به منظور توسعه دانشگاه و احداث پارکینگی در شمال دانشگاه ادامه دارد البته درنظر داریم با کمک بخش خصوصی پارکینگی را نیز در جنوب دانشگاه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره وضعیت تحریم این دانشگاه از سوی اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: اوایلی که بنده به عنوان ریاست دانشگاه مسئولیت این دانشگاه را برعهده گرفتم تحریم‌های اتحادیه اروپا از دانشگاه شریف برداشته شد اما در فاصله یک هفته‌ای به بهانه دیگری دانشگاه تحریم شد.

فتوحی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت این تحریم در دادگاه اتحادیه اروپا در حال بررسی است که قرار است به زودی با برپایی دادگاهی و دفاع وکیل دانشگاه نتیجه نهایی اعلام شود.

وی یادآور شد: امیدواریم با تلاش‌هایی که از سوی وکیل مدافع دانشگاه صورت گرفته است و در شرایطی که در تعاملات اخیر و پس از برجام هستیم تا دفاعیات خوبی را در این زمینه داشته باشد به زودی دانشگاه صنعتی شریف از تحریم خارج شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره بحث غرامت‌خواهی دانشگاه نیز گفت: پس از به نتیجه رسیدن پرونده تحریم دانشگاه بحث غرامت نیز دنبال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.