مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشستی که با حضور نمایندگان رسانه‌ها ترتیب داده بود با انتقاد از برخی مجموعه‌های زیر نظر وزارت ارشاد خانه کتاب را به انحصار طلبی اطلاعات متهم کرد.

انتقادهای مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، عصر امروز سه‌شنبه (هفتم اردیبهشت) نشست خبری میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با موضوع عملکرد این مجمع در طول یک سال اخیر و همچنین فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست میثم نیلی ابتدا گزارشی از عملکرد و کارکردهای مجمع ناشران انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: در سال قبل ناشران جبهه‌ی انقلاب مثل سال‌های قبل‌تر هم به لحاظ تولید محتوای فاخر و تولید کتاب با اهداف انقلاب اسلامی و هم به لحاظ بازار داشتن کتاب درخشیده‌اند.

او گفت: فعال‌ترین ناشران کشور در سال گذشته، ناشران جبهه‌ی انقلاب اسلامی بودند و خوشحالم از این که پرخواننده‌ترین کتاب‌ها نیز در یک سال گذشته از جنس فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی بوده‌اند. این نشان می‌دهد که به رغم میلِ کسانی که می‌خواهند القا کنند که این نوع نگاه دچار قدمت و کاستی شده، اما واقعیت چیز دیگریست. برای مثال سه کتاب پرفروش سال گذشته هر سه مربوط به جبهه‌ی انقلاب اسلامی بوده‌اند که حداقل دو جلد آن مربوط به حوزه‌ی فرهنگ جهاد و دفاع مقدس شده‌اند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین گفت: سال گذشته با این که بیش از 100 کتاب‌فروشی تعطیل شدند، اما ناشران انقلاب اسلامی موفق شدند که تعداد ویترین‌ها و فروشگاه‌های کتاب را افزایش دهند و در همین راستا چند کتاب‌فروشی تأسیس کردند. همچنین ناشران مومن و انقلاب اهتمام ویژه‌ای در استفاده از کاغذ ایرانی داشتند. آن‌ها در حوزه بین‌الملل و ترجمه آثارشان نیز تجربیات خوبی داشتند و در داخل کشور نیز کتاب‌هایشان چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی جوایزی را کسب کرد.

او در ادامه به فعالیت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش توزیع کتاب و توسعه‌ی فروشگاهی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شرکت توزیع و پخش ترنج چهار فروشگاه را به شبکه فروشگاهی اضافه کرد. با وجود شرایط سخت اقتصادی ما در سال گذشته چیزی نزدیک به 34 درصد افزایش فروش داشته‌ایم.

نیلی افزود: با هماهنگی مرکز رسانه‌ای شیرازه و رسانه‌های جبهه‌ی انقلاب و رسانه‌ی ملی دو تبلیغات دو کتاب به صورت جدی دنبال شد که یکی از آن‌ها کتاب خواندنی‌ها و دومی دختر شینا بود که تیراژ این کتاب‌ها بیش از 100 هزار نسخه رسید. در صورتیکه اگر جریان روشن‌فکری همچنین عدد و رقمی در فروش کتاب‌هایش داشت، حتماً گوش فلک کر شده بود.

وی در ادامه به برخی دیگر از اقدامات مجتمع ناشران انقلاب اسلامی برای افزایش مخاطبان خود اشاره کرد و در همین رابطه درباره‌ی اقدامات این مجمع در 29امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: سال گذشته ما طرحی داشتیم که در آن طرح تعدادی کارت تخفیف به صورت شماره‌گذاری به تعدادی از گروه‌های دانشجویی، طلاب و موسسات فرهنگی می‌دادیم و آن‌ها را به نمایشگاه دعوت می‌کردیم. در مجموع سال گذشته این طرح که با مشارکت 114 ناشر انجام گرفت، باعث شد 300 میلیون فروش کتاب در نمایشگاه داشته باشیم. امسال نیز 110 ناشر مستقیماً در این طرح اقدام کرده‌اند که تخفیف 15 درصدی برای مخاطبان‌شان در نظر گرفتند که با احتساب تخفیف 10 درصدی نمایشگاه، این تخفیف به 25 درصد می‌رسد.

مدیرعامل انجمن ناشران انقلاب اسلامی در ادامه سخنانش درباره‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت: همچون گذشته معتقدیم که نمایشگاه کتاب با وضعیت کنونی عبارت است از یک فروشگاه بزرگ که به خاطر نبود زیرساخت‌های عالمانه در حوزه توزیع، به آن تن داده‌ایم. ما راه‌حل تقویت نشر را بزرگ‌تر شدن و با عظمت‌تر شدن نمایشگاه کتاب نمی‌دانیم. بلکه راه آن توسعه‌ی ویترین‌ها و شبکه‌ی توزیع است که وزارت ارشاد در این زمینه هنوز اقدامی عملی انجام نداده و ما در این‌باره از وزارت ارشاد مطالبات جدی‌ای داریم.

او گفت: رفتن معاون وزیر به فروشگاه‌ها مثبت است، اما کار اصلی و اقدام موثر کمک به زیرساخت‌های توزیع است.

نیلی درباره‌ی جابجایی نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب نیز گفت: اگرچه تشکّل‌ها در این مورد ابتدا تمایل و اقبال خوبی نداشتند، اما براساس تصمیماتی که بین شهرداری و ارشاد گرفته شد، عمدتاً نسبت به این کار تمکین و سعی کردند که کار درست‌تر و عالمانه‌تر انجام شود. اما به نظر ما مهم‌تر از بحث جابجایی، تغییراتی است که باید در نرم‌افزار نمایشگاه اتفاق بیفتد.

او گفت: سه سال است از نمایشگاه مطلوب سخن گفته می‌شود، اما تا به حال کار خاصی صورت گرفته؟ البته ادبیات مطلوب در بین تشکل‌ها و ناشران جا افتاده است. از نظر ما مصلی جای بسیار خوبی برای نمایشگاه کتاب بود، مکانی فرهنگی و معنوی، اما امیدوار هستیم شهر کتاب هم بتواند برای اهل فرهنگ موفق عمل کند.

او آمدن ناشران به شهر آفتاب را یک ریسک خواند و گفت: با این حال اگر رسانه‌ها و نخبه‌ها در راستای انگیزه‌بخشی به مردم عمل کنند، تصور ما این است که نمایشگاه می‌تواند این ریسک را از سر بگذراند. همه‌ی تشکل‌ها در این‌باره تلاش می‌کنند و ارشاد هم تمام سعی خود را در این جهت انجام می‌دهد. امیدواریم این ریسک باعث ضربه‌ی مضاعف به ناشران و فعالان عرصه نشر نشود.

نیلی گفت: تفاوت این جابجایی با سال 85-86 که نمایشگاه کتاب از محل قبلی خود به مصلی آمد این است که در آن سال دولت آقای احمدی‌نژاد با حجم انبوهی از محتوای سیاسی و تیترهای روزنامه‌ها مواجه بود. در آن زمان فشار روانی بسیار جدی بود و حتی یکی از تشکل‌ها نمایشگاه را تحریم کرد و گفت شرکت نمی‌کنیم و بسیاری از ناشران موثر در این تشکل هم در نمایشگاه شرکت نکردند، اما نمایشگاه برگزار شد. اما امسال خوشبختانه تصمیم دولت در جابجایی نمایشگاه کتاب با رفتار ناهنجار رسانه‌ها مواجه نشد.

او در ادامه درباره‌ی مدیریت سالن یاس که امسال به انجمن ناشران انقلاب اسلامی سپرده شده است گفت: سالن یاس رصدخانه یا رصدنمای وضعیت نشر کشور است. فضایی برای نخبه‌ها و اهالی حرفه‌ای کتاب، مدیران فرهنگی و غیرفرهنگی است که با حال و هوای اندیشه، فرهنگ و ادبیات کشور آشنا شوند. ویژگی این سالن چیدمان موضوعیِ کتاب است که در آن کارشناسان زبده‌ی کتاب به مخاطبان مشاوره می‌دهند. در این سالن حدود 10 تا 12 هزار کتاب چاپ سال 94 در معرض دید قرار می‌گیرند و کارشناسان ما بسته‌های پیشنهادی را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

او در پایان سخنانش خانه‌ی کتاب را انحصارطلب خواند و در این زمینه گفت: وظیفه ثبت کتاب بیش از 20 سال است که به عهده‌ی وزارت ارشاد است و بعد از آن این وظیفه به خانه‌ی کتاب سپرده شد که این وظیفه در طول این سال‌ها به درستی انجام نشده و خانه‌ی کتاب برعکس مأموریت خود عمل می‌کند.

او گفت: خانه‌ی کتاب یکی از گره‌های کور ترویج کتابخوانی است که باید اصلاح شود و ما این را از وزارت ارشاد می‌خواهیم.

نیلی افزود: در یکی دو سال اخیر خانه‌ی کتاب به سمت انحصارطلبی در اطلاعات و عدم بهره‌وری و تبدیل شدن به رقیبی برای بخش خصوصی حرکت کرده است. همچنین شائبه‌هایی اقتصادی نادرستی هم در این‌باره وجود دارد که من امروز نمی‌خواهم خیلی وارد جزئیات آن شوم. اما با این وضعیت در خانه‌ی کتاب نمی‌توان تحول در کتاب‌خوانی را رقم زد. اگر در حوزه‌ی قراردادهای نفتی یا برجام محرمانگی معمول استریال اما در در اطلاعات کتاب دیگر غیرقابل قبول است و محدودیت اطلاعات معنی ندارد. باید در این زمینه به سمت سلامت بیشتر و افق‌های بهتر حرکت کرد.

او گفت: در حال حاضر هم در مدل رفتار مدیران خانه کتاب و هم در سایت وزارت ارشاد و هم در سایت خانه کتاب شائبه‌هایی وجود دارد. در حالی که وزارت ارشاد و خانه‌ی کتاب که از زیرمجموعه‌های اقماری وزارت ارشاد است نوکر مردم است. معنی ندارد که خانه کتاب انحصاری عمل کند.

**

مدیر عامل انجمن ناشران انقلاب اسلامی در پاسخ سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه که مجمع ناشران چگونه برای تبلیغ کتاب‌هایش با صدا و سیما و رسانه‌ها وارد تعامل شده است، گفت: در بخش تولید تیزر و تدارکات، محصولات رسانه‌ای سرمایه‌گذاری توسط خود ناشر صورت می‌گیرد و این سرمایه‌گذاری هم برای هر کتابی اتفاق نمی‌افتد. ما برای این کار به سمت نخبه‌گزینی و کتاب‌های برتر پیش می‌رویم. کتاب‌های برتر با همکاری مرکز رسانه‌ای شیرازه برایشان ماده تبلیغی تدارک دیده می‌شود و یک سناریوی‌ ترویجی نوشته می‌شود.

وی اظهار کرد: بنابراین صدا و سیما به بخشی از فروش کتاب‌های ما کمک می‌کند، اما همه‌ی کتاب‌های پرفروش از طریق تبلیغات رسانه ملی نبوده و در این امر رسانه‌های دیگر و نهادهای مردمی ایفای نقش کرده‌اند. ما در این زمینه از صدا و سیما گله‌مندیم، چون توقع ما از صدا و سیما بیش از آن چیزی است که الان انجام می‌شود.

نیلی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه بودجه‌ی مجمع ناشران انقلاب اسلامی از کجا تأمین می‌شود، گفت: بخشی از این بودجه توسط اعضا، بخشی ما به‌ازای فعالیت‌های مجموعه‌های مختلف و بخشی هم با درخواست کمک از سازمان‌ها و نهادها که البته اکثراً ناامیدمان می‌کنند تأمین می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.