۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 379863

بحث و جدل نمایندگان افغان بر سر مسیر انتقال برق ترکمنستان به افغانستان موسوم به «توتاپ» نشست علنی روز شنبه مجلس نمایندگان این کشور را به تعطیلی کشاند.

«توتاپ» مجلس افغانستان را به تشنج کشاند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در این نشست شماری از نمایندگان از انتقال این خط برق از مسیر استان بامیان حمایت کردند و عده ای دیگر خواستار بردباری برای اعلام نظر کارشناسی کمیسیون بررسی مسیر اجرای این طرح بودند.
رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده است که کمیسیونی برای بررسی کارشناسی این طرح تعیین شده تا نظرات نهائی خود را برای تصمیم گیری به دولت ارائه کند.
با بالا گرفتن بحث ها میان نمایندگان، جلسه به تشنج کشیده شد و نمایندگان قوم هزاره و شماری از نمایندگان تاجیک، نشست مجلس را ترک کردند و با وجود درخواست «عبدالروف ابراهیمی» رئیس مجلس نمایندگان افغانستان از آنان برای ماندن در نشست و انجام گفت وگو در این باره، آنان اعتنائی به این درخواست نکردند.
حدود 50 تن از نمایندگان مجلس افغانستان را هزاره ها تشکیل می دهند. آمار دقیقی از جمعیت اقوام مختلف افغانستان در دست نیست، اما هزاره ها بیش از یک چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
رئیس مجلس افغانستان در این نشست تصریح کرد که نمایندگان در جایگاه خود حضور داشته باشند و گفت و گوهای تمامی نمایندگان برای مردم افغانستان بوده و به تشنج کشاندن جلسه مجلس به صلاح نخواهد بود، اما نمایندگان معترض هنگام ترک مجلس گفتند که تا تغییر مسیر اجرای طرح توتاپ دیگر در نشست ها شرکت نخواهند کرد.
«توتاپ» نام طرح خط انتقال برق ترکمنستان به افغانستان از مسیر کشورهای ازبکستان و تاجکستان است.
شورای عالی مردمی افغانستان متشکل از شماری از احزاب سیاسی، رهبران جهادی و فعالان مدنی، اعلام کرده است که در اعتراض به تغییر مسیر انتقال خط برق توتاپ از بامیان به سالنگ، فردا (یکشنبه) تظاهرات بزرگ سراسری را در پایتخت برگزار می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.