۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 389745

چین امروز سه شنبه به آمریکا گفته است که باید نقش سازنده‌ای را در برقراری و حفظ صلح و امنیت در دریای جنوبی چین ایفا کند.

نقشی که چین از آمریکا می‌خواهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، در حالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا خواستار مذاکره و دستیابی به راهکار مسالمت آمیز برای حل و فصل مناقشه دریای جنوبی چین شده است، پکن از واشنگتن خواسته است تا نقش سازنده ای را در حفظ امنیت و صلح در این منطقه ایفا نماید.

یانگ جیه چی رئیس شورای دولتی چین در پایان مذاکرات مقام های عالی رتبه چین - آمریکا در پکن تاکید کرد: چین این حق را دارد تا از حاکمیت ارضی و حقوق دریایی خود محافظت کند.

وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: چین به حقوق همه کشورها در زمینه آزادی دریانوردی و پرواز در منطقه بر اساس قوانین بین المللی احترام می گزارد و از این حقوق حمایت می کند. اختلافات باید از طریق مذاکره و رایزنی بین طرف های مرتبط حل و فصل شود.

این مقام چینی افزود: پکن امیدوار است آمریکا نیز به تعهدات و قول های خود عمل کند و از هیچ یک از طرف ها در مناقشات ارضی جانبداری و طرفداری نکند و نقشی سازنده در برقراری و حفظ ثبات و صلح در دریای جنوبی چین ایفا نماید.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز شنبه نسبت به رفتار تحریک آمیز چین در منطقه هشدار داده است. وی گفت: ایالات متحده در خصوص ادعاهای مطرح شده برای حاکمیت ارضی مناطق مورد اختلاف در دریای جنوبی چین، موضع گیری نکرده است.

جان کری افزود: ما بار دیگر بر حمایت آمریکا از هرگونه مذاکره و راهکار مسالمت آمیز بر اساس قانون تاکید می کنیم و نگرانی خود را از هرگونه اقدام یکجانبه از سوی هر کشوری ابراز می نماییم.

مقام های آمریکایی نگران آن هستند که رای دادگاه بین المللی که قرار است طی هفته های آینده در خصوص شکایت فیلیپین علیه چین بر سر ادعاهای دریای جنوبی چین صادر شود، موجب گردد تا پکن منطقه ممنوعه هوایی را در دریای جنوبی چین اعلام کند.

جان کری نسبت به ایجاد هرگونه منطقه دفاع هوایی بر فراز این دریا توسط چین هشدار داد و تاکید کرد: آمریکا هر گونه اقدام چین در ایجاد منطقه دفاع هوایی را رفتاری تحریک آمیز و بی ثبات کننده ارزیابی خواهد کرد.

روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است.

آمریکا بارها خواستار متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.