انتخابات

در بین همه معصومین(ع) با وجود این که امیرالمؤمنین(ع) افضل از همه ائمه هستند، وجود مطهر امام هشتم(ع) به عنوان خورشید خورشیدان معرفی شده، این تعبیر بسیار بالایی است.

چرا امام رضا(ع) را شمس الشموس می خوانند؟!

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جمع کارکنان مرکز هلال احمر اصفهان با بیان این که یکی از صفاتی که منتسب به وجود مطهر امام رضا(ع) است و بارها و بارها آن را شنیده ایم، صفت شمس الشموس بودن این امام عزیز است، گفت: انقلاب ایران محوریت امام رضا(ع) را به عنوان شمس الشموس تثبیت کرد.

وی در تبیین مفهوم عبارت شمس الشموس توضیح داد: کارِ شمس، زدودن تاریکی است و اهل بیت(ع) همگی به استناد عبارتی در دعای ندبه که می فرماید، همه شما شمس هستید، خورشیدهای تابان عالم هستند، تاریکیهایی که به واسطه وجود اهل بیت(ع) زدوده می شود، تاریکی های حسی نیست بلکه تاریکیهای فکری و روحی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وجود اهل بیت(ع) تاریکی کفر را به روشنایی ایمان، تاریکی نفاق و دورویی را به روشنایی اخلاص و تاریکی اخلاق بد را به روشنایی اخلاق خوب، تغییر می دهند.

امام جمعه موقت اصفهان تعبیر شمس الشموس را تعبیر بسیار بالایی دانست و ابراز کرد: در بین همه معصومین(ع) با وجود این که امیرالمؤمنین(ع) افضل از همه ائمه هستند، وجود مطهر امام هشتم(ع) به عنوان خورشید خورشیدان معرفی شده، این تعبیر بسیار بالایی است.

جلوه شمس الشومسی امام رضا رونق معنوی در پی دارد

نماینده ولی فقیه در هلال احمر برای شمس الشموس بودن امام رضا(ع) دلایلی را بیان کرد: سالها است که دلایلی برای شمس الشموس بودن امام هشتم پیدا کرده ام ولی می خواستم ببینم کسی راجع به آن سخنی نگفته باشد که با بررسی کتب مختلف متوجه شدم کسی در این باره حرفی نزده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: به نظر بنده دو دلیل وجود دارد که امام رضا(ع) در بین ائمه به عنوان خورشید خورشیدان معرفی شده اند، یکی این که در بین همه ائمه فقط وجود مطهر امام رضا(ع) معرف همه ائمه بوده اند و دوم این که گسترش علم به جهان از کشوری صورت می پذیرد که آن کشور از عنایات ویژه این امام بهره می برد.

وی در توضیح دلیل اولی که برای شمس الشموس بودن امام رضا(ع) بیان کرد، توضیح داد: با این که هر کدام از ائمه، امامان قبل و بعد از خودشان را معرفی می کردند ولی با این وجود هیچ یک نتوانستند به گونه ای که رفع اختلاف کنند، امام بعد از خودشان را معرفی کنند، این مسأله از وجود شیعیان زیدیه، اسماعیلیه مشخص است.

آیت الله مهدوی تشریح کرد: تنها امامی که توانستند در دستگاه جائر جایگاه و منزلتی داشته باشند، امام رضا(ع) هستند، ورود امام به این جایگاه به این سبب بود که مأمون با تجربه ای که از رفتار مردم با پدرش داشت، در ظاهر از امام تجلیل می کرد، او می ترسید که همانند پدرش که امام موسی بن جعفر(ع) را به شکل علنی به شهادت رسانید و در نزد مردم منفور شد، با مخالفتهای علنی با امام رضا(ع)، جایگاهش را پیش مردم از دست بدهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به رفتار زیرکانه امام رضا(ع) در استفاده از جایگاه ولیعهدی که مأمون به اجبار به امام تحمیل کرد، گفت: هر چند امام از پذیرش ولیعهدی مأمون طفره می رفتند ولی بالاخره با گذاشتن این شرط که هیچ اعمال قانونی در این دستگاه از طرف من نباشد، جایگاه ولیعهدی را پذیرفتند و از این فرصت برای معرفی کردن امامان معصوم(ع) دیگر استفاده کردند.

وی ادامه داد: آن قدر این معرفی حساب شده بود که اگر کسی امام هشتم را به عنوان امام قبول داشته باشد، حتماً شیعه اثنی عشری است و دیگر اختلافی بین شیعیانی که ایشان را به عنوان امام معصوم پذیرفته اند وجود ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، «روزی علم از کوفه به قم کوچ می کند و از قم به همه جهان منتشر می شود، تا بدین واسطه شیعه به همه معرفی شود و تا قبل از ظهور امام عصر(عج) حجت برای همه مردم دنیا تمام شده باشد»، تشریح کرد: 250 سال پیش از تأسیس حوزه نجف، از امام صادق(ع) چنین روایتی نقل شده است، الآن حدود 95 درصد مردم دنیا از مکتب تشیع با خبر هستند.

وقوع انقلاب اسلامی در انتشار علوم از قم نقش بسزایی داشت

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: در انتشار علم از قم به همه جهان با وقوع انقلاب اسلامی جهشی عظیم ایجاد شد، مرحوم آیت الله میرجهانی به بنده گفتند، «باید این انقلاب می شد تا مردم جهان امام زمان(عج) را بشناسند»، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران مرکز انتشار علوم اهل بیت(ع) به تمام جهان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه به اوضاع ضعیف معنوی دوران قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب مردم کشور ایران در معنویات فقیر بودند، شاید باورتان نشود قبل از انقلاب محدوده مسجد جمکران حدود 80 متر بود و اگر دو صف کامل برای نماز می آمدند برای نفر بعدی جایی نبود که بایستد و نمازش را بخواند، اصلاً بسیاری از مردم مسجد جمکران را نمی شناختند و ما هر موقع به این مسجد می رفتیم با وجود محدوده کم، جا برای نماز خواندن بود.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب بسیاری از مردم اصلاً نمی دانستند اعتکاف چیست و بعد از انقلاب هم یک مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم اعتکاف برگزار می کرد و تعدادی هم برای برپایی اعتکاف به مشهد می رفتند، برایتان بگویم وقتی برای اعتکاف به مشهد می رفتیم، 60 یا 70 نفر مشهدی آن جا بودند و به شکل کاملاً بی برنامه اعتکاف را برپا می کردند.

آیت الله مهدوی به اولین اعتکافی که همراه با برنامه ریزی صورت پذیرفت اشاره کرد و گفت: اولین باری که به نظرم رسید اعتکاف باید توأم با برنامه متنوع دعا و قرآن و احکام باشد، 27 سال پیش بود که تصمیم گرفتیم در مسجد حکیم این برنامه ها را پیاده کنیم، درست یادم است که وقتی حضرت آیت الله مظاهری به اصفهان آمدند از این برنامه ریزی برای اعتکاف خیلی تعجب کردند.

شیطنت استکبار جهانی ایران اسلامی را در دنیا مطرح تر می کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: الآن هم اگر در کل کشور اعتکافهایی با برنامه ریزی دقیق برگزار می شود به برکت این انقلاب است، به برکت خون شهدایی است که در راه دفاع از اسلام و انقلاب ریخته شد، این اتفاقات افتاد که توانستیم در جهت رشد و تعالی مردم حرکتی داشته باشیم.

امام جمعه موقت اصفهان به رفتار عاجزانه استکبار جهانی با کشور مظلومی همچون یمن اشاره کرد و افزود: دشمن دائماً در فکر تخریب کردن ما در دنیا است ولی نمی داند که با این کارها شیعه بیشتر مطرح می شود، در مباحث مختلف به ویژه در جنگ 33 روزه با حزب الله شکست خوردند، و الآن با ریختن بمب بر سر مردم بی دفاع یمن می خواهند وجهه از دست رفته خودشان را دوباره به دست آورند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر تصریح کرد: بدانید همین که دشمن در مباحث هسته ای سر به سر ما می گذارد ما بیشتر در دنیا مطرح می شویم، چیزی که اصلاً مورد قبول دشمن نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: با تحولی به نام انقلاب اسلامی در ایران، وجود مبارک امام رضا(ع) محور معرفی علوم اهل بیت(ع) در جهان شدند و امام رضا(ع) محوری شدند برای معرفی دیگر امامان معصوم.

رسا

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.