انتخابات

قدس آنلاین: جنگ نرم آمریکاییها که برای خودشان به دنبال جایگاهی در ایران بودند و همچنین انگلیسی هایی که از قدیم در ایران ریشه دوانده بودند موجب شد تا در تلاش علیه نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران کودتای ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ را رقم بزنند.

روایت چهره های ممتاز تاریخ از ریشه های کودتای ۲۸ مرداد

 به گزارش قدس آنلاین، نشست «کودتای ۲۸ مرداد و جنگ نرم امریکا علیه نهضت ملی ایران» با حضور موسی حقانی، منوچهر محمدی، خسرو معتضد، محمد مهدی عبد خدایی و حمید سیف زاده برگزار شد.

موسی حقانی در ابتدای این نشست گفت: جنگ نرم آمریکاییها که برای خودشان به دنبال جایگاهی در ایران بودند و همچنین انگلیسی هایی که از قدیم در ایران ریشه دوانده بودند موجب شد تا در تلاش علیه نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران کودتای ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ را رقم بزنند.

موسی حقانی مدیر عامل موسسه در نشست کودتای ۲۸ مرداد و جنگ نرم امریکا علیه نهضت ملی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون این کودتا ازمنظر عوامل داخلی و جریانات وابسته به آیت الله کاشانی و دکتر مصدق مورد واکاوی قرار گرفته است افزود در این مسئله کمتر به بحث دخالت بیگانگان پرداخته شده است به باور وی برای آنکه بتوان رفتار این شخصیت را تحلیل کرد باید از زوایای مختلف او را شناخت حقانی خاطر نشان کرد : اینکه دکتر مصدق عمدا کودتا علیه خود را طرح ریزی کرده باشد بعید است .

عضویت دکتر مصدق در جامعه آدمیت که یک جمعیت شبه ماسونی است  چندان طولانی نبود از سوی دیگر فرضیه ماسون بودن مصدق در حالی مطرح می شود که لژ پهلوی که یک لژ ماسونی است در مقابل دولت مصدق ایستاد از سوی دیگر آیت الله کاشانی هم به دنبال سرنگونی شاه نبود . بنا به تاکید حقانی اشتباه بزرگ مصدق این بود که تا لحظه آخر هم امید داشت آمریکا به کمکش بیاید .

خسرو معتضد : آنچه مصدق را به زانو درآورد بی پولی بود.

خسرو معتضد با تقسیم بندی روایت تاریخ کودتای ۲۸ مرداد گفت این تاریخ گاهی از زبان مصدقیون بیان می شود و گاهی شاهپرستان همچنین کمونیستها و گروههای رجبیون روایت خودشان را از مصدق دارند و گروهی هم بی اطلاعیون هستند که چون مصدق مد روز است خود را به وی منتسب می کنند .

خسرو معتضد سخنران دیگر  نشست کودتای ۲۸ مرداد وجنگ نرم امریکا علیه نهضت ملی ایران با تاکید بر اینکه آنچه مصدق را به زانو درآورد بی پولی بود افزود دکتر مصدق در عوالم خوش قرن ۱۹ بود و امریکا را از عوالم آبراهام لینکون نگاه می کرد به باور وی دلیل گرایش مصدق به امریکا آنست که فکر می کرد امریکا آزادیخواه است. معتضد افزود مصدق اطلاعات دقیقی از بازار نفت نداشت و بسیار میهن دوست بود و امروز هم ما بر سر سفره نفت نشسته ایم . این استاد تاریخ تجاوز مصدق به قانون اساسی و انحلال مجلس را به دلیل شرایط فوق العاده و احساس خطر برای کشور از سوی وی دانست . معتضد با تاکید بر کاریزمای بالای مصدق افزود مصدق هیچ حقوق و مزایایی نمی گرفت و این خود دلیلی بر صداقت اوست.

محمدی: امروز هم باید مراقب سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن بود

بنا به تاکید دکتر منوچهر محمدی مصدق پیش از کودتای ۲۸ مرداد از انجام کودتا خبر دار شده بود اما چون می دانست نمی تواند در برابر کودتا بایستد مقاومتی نکرد.

محمدی  سخنران دیگر  نشست کودتای ۲۸ مرداد وجنگ نرم امریکا علیه نهضت ملی ایران در بیان شرایط کشور به لحاظ ورود و دخالت بیگانگان در سالهای منتهی به کودتا گفت در دوره پهلوی بعد از کودتای ۱۲۹۹ سلطه انگلیس برایران بلامنازع بود. در دوره ۲۰ساله بعد از جنگ جهانی اول امریکا نوعی انزوا طلبی در پیش گرفته بود. شوروی هم بعد از انقلاب ۱۹۱۷ به مسائل داخلیش می پرداخت.

به گفته وی در همین سالها آلمانها هم به تشویق انگلیس برای موازنه با شوروی به ایران آمدند اما اجازه ورود به سیستم نفتی و کنترل دولتی را نداشتند. بعد از شهریور ۱۳۲۰ وقتی هیتلر به شوروی حمله کرد و شوروی با متفقین همدست شد شرایط تغییر کرد.

محمدی با تاکید بر اینکه گرایش رضاخان به آلمان دروغ بزرگی است افزود ماموریت رضا خان تمام شده بود و باید می رفت تا ایران اشغال شود . این استاد تاریخ تا ۲۸ مرداد ۳۲ را دوره تزلزل سلطه دانست.

وی ادامه داد با استعفای رضاخان برای تعیین جانشین وی بین انگلیس ، امریکا و شوروی اختلاف بود تا سرانجام روی محمد رضا به توافق رسیدند. بنا به تاکید محمدی همه امید جبهه ملی به امریکا بود و تنها گروههای مستقل نیروهای مذهبی مانند فداییان اسلام و طرفداران آیت الله کاشانی بودند که به مردم تکیه داشتند . در نهایت رقابت قدرتهای خارجی و اتحاد نیروهای داخلی نفت را ملی کرد .وی افزود بعد از این ماجرا مصدق سیاست موازنه منفی را در پیش گرفت . مصدق امید داشت اختلاف میان انگلیس و امریکا می تواند به وی کمک کند . اما مرگ استالین این سیاست موازنه منفی را به هم زد.شرایط بعد از ملی شدن نفت عوض شد. در حوزه بین الملل انسجامی علیه ما به وجود آمد. انگلیس و امریکا متحد شدند. و شوروی خودش را کنار کشید.

محمدی تصریح کرد در داخل کشورمصدق تلاش کرد حزب توده را هماهنگ کند و امریکاییها را بترساند اما این کار جواب نداد. به باور وی مصدق از همان ۳۰ تیر کلید جدایی از آیت الله کاشانی را می زند و بعد هم با انحلال مجلس زمینه کودتا را فراهم می کند.

محمدی یادآورشد من هم اعتقاد ندارم مصدق وابسته بود اما آنها باور داشتند ما بدون حمایت یک قدرت خارجی نمی توانیم کار را ادامه دهیم. این استاد دانشگاه با اشاره به درسهای این دوره تاریخی افزود روشنفکران ایران  به مذهبیون و توده مردم اعتقاد نداشتند در حالی که توده های مردم را یک مجتهد می توانست بیرون بیاورد. بنابراین چاره ای نمی دیدند جز اینکه به خارج از کشور چشم داشته باشند . محمدی با تاکید بر غیر قابل اعتماد بودن قدرتها رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را این دانست که امام رحمت الله بر اساس سیاست نه شرقی نه غربی و مقابله با این حکومتها حرکت کرد . وی خاطر نشان کرد امروز هم باید مراقب سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن باشیم . قدرتها هنوز هم این سیاست را دنبال می کنند اما مردم ما اعتماد بیشتری به علمای مذهبی دارند و هر نوع کاری که در جهت حذف روحانیت و رهبری باشد آب در آسیاب دشمن ریخته است.

عبد خدایی: اشتباهات مصدق دلیل سرنگونی دولتش در کودتای ۲۸ مرداد بود

محمد مهدی عبد خدایی با تقسیم گروه هایی که درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به دو دسته افزود یک دسته طرفداران شاه هستند که ۲۸ مرداد را قیام ملی می خوانند و گروه دیگر طرفداران مصدق که این حادثه را کودتا می دانند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر در نشست کودتای ۲۸ مرداد وجنگ نرم امریکا علیه نهضت ملی ایران افزود مصدق فرد وابسته ای نبود اما اشتباهات زیادی انجام داد و همین اشتباهات موجب شد تا مصدقی که ۳۰ تیر ۱۳۳۱ با قیام مردمی سر کار آمد ۱۳ ماه بعد با کودتای ۲۸ مرداد سرنگون شود.

وی افزود مصدق طرفدار سیاست موازنه منفی بود در حالی که جایگاه اجرای این سیاست هم مهم است . مصدق معتقد بود می تواند بین امریکا و انگلیس اختلاف بیندازد و با استفاده از اختلاف بین استعمار پیر انگلیس و استعمار نوی آمریکا انگلیسیها را بیرون کند اما وی از پشت پرده ی روابط امریکا و انگلیس و پیمان ناتو و طرح نوشاد بی خبر بود . وی در سفرش به امریکا متوجه این ارتباط شد. این گفته خود مصدق است که خوب است بر سر در وزارت خارجه امریکا نوشته شود اینجا کنسولگری انگلیس است . بنا به تاکید عبد خدایی از سوی دیگر مرگ استالین در اسفند ۱۳۳۱ موجب عدم حمایت شوروی از حزب توده ایران شد در حالی که اگر ۲۸ مرداد حزب توده هم بیرون می آمد معلوم نبود موافقان مصدق پیروز شوند .

این نویسنده و پژوهشگر تاکید کرد دلیل سقوط مصدق در ۲۸ مرداد ۳۲ این بود که وی به این نکته توجه نداشت که مردم ایران مذهبی هستند و دلیل حمایتشان در ۳۰ تیر ۱۳۳۱ از روی همراهی با روحانیت بود .

سیف زاده: هیچ رجل سیاسی در دوران مشروطیت به اندازه دکتر مصدق به قانون تجاوز نکرده است

حمید سیف زاده نویسنده و پژوهشگر تاریخ با تاکید بر اینکه مصدق عمدا و قطعا همان کاری را که می خواست کرد وی افزود من معتقدم هیچ اشتباهی در کار نبوده است .

سیف زاده در نشست کودتای ۲۸ مرداد وجنگ نرم امریکا علیه نهضت ملی ایران با اشاره به نقش خود دکتر مصدق در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تاکید کرد مصدق از ابتدای دولتش تلاش می کرد این را جا بیندازد که همه با من مخالف هستند و علیه من کودتا می شود در حالی که هیچ نهضتی در دنیا به اندازه نهضت ملی شدن نفت از سوی افکار عمومی حمایت نشد . وی افزود پذیرش نقش دکتر مصدق در کودتا دلیل نمی شود که دخالت دولتهای خارج را انکار کنیم اما موجبات این دخالت را خود مصدق فراهم کرد .

به گفته سیف زاده مصدق خانه اش را به اصل ۴ ترومن اجاره داده بود برای آنکه به امریکاییها اعتماد بدهد من بر خلاف شما کاری انجام نمی دهم . وی همچنین با اشاره به اقدام مصدق در برگزاری رفراندوم برای انحلال مجلس افزود هیچ رجل سیاسی در دوران مشروطیت به اندازه دکتر مصدق به قانون تجاوز نکرده است. طرح توطئه ۲۸ مرداد با دخالت خود مصدق انجام شد همچنین مصدق فراماسون بوده است و قسم نامه وی هم موجود است.

مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.