نشریه تایم در گزارشی نوشت: پکن در حال ساخت یک پایگاه دریایی در محل تاسیسات نظامی سابق آمریکا در منطقه «ریم» در جنوب کامبوج است و به نظر می‌ رسد که برای مدت طولانی در آن مستقر شده است.

آیا ساخت یک پایگاه نظامی در کامبوج توسط چین نشانه نفوذ فزاینده پکن در این منطقه است؟

به گزارش قدس آنلاین، ساخت ساختمان‌ها و جاده‌ ای در پایگاه دریایی کامبوج همه توجهات ایلات متحده و کشورهای هم ائتلاف آن را به سوی خود جلب کرده است، موضوعی که دو سال پیش سخنگوی دولت کامبوج آن را بی‌پایه و اساس دانست و تاکید کرد که پایگاه مذکور نه برای استفاده ارتش چین و نه هیچ کشور دیگری است.

اما به نظر می رسد این نگرانی ها همچنان ادامه دارد تا جایی که نشریه تایم در گزارشی به این نکته اشاره کرده که روابط بین چین و کامبوج در سال‌ های اخیر به سرعت پیش رفته است. جزئیات ساخت پایگاه دریایی ساخته شده با کمک چین به نام ریم اولین بار در سال ۲۰۱۹ گزارش شد. امسال، شرکت‌ های چینی برای تعمیق بیشتر روابط، قرار است کار روی کانال «فونان تکو» (Funan Techo) را آغاز کنند؛ پروژه‌ ای به طول ۱۱۲ مایل (۱۸۰ کیلومتر) و بودجه ۱.۷ میلیارد دلار که پایتخت را به خلیج تایلند متصل می‌ کند.

آن طور که مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گزارش داده، سخنگوی سفارت آمریکا در کامبوج گفته است،‌ مقام‌های سفارت از بابت این ساخت و ساز در پایگاه نیروی دریایی "ریم" کامبوج توسط چین مطلع هستند، اما سخنگوی دولت کامبوج در واکنش به این گزارش گفته است: پروژه چینی در پایگاه دریایی بخشی از کمک‌ های توسعه‌ ای آن است. هنگامی که ساخت و ساز به پایان رسید ، بندر ما برای همه باز است.

کامبوج به طور سنتی روابط نزدیکی با پکن داشته و نگرانی های فزاینده ای در ایالات متحده وجود داشته است مبنی بر اینکه چین دسترسی ویژه‌ای به این پایگاه دارد که از نظر استراتژیکی در خلیج تایلند در نزدیکی دریای چین جنوبی واقع شده است.

در ماه ژوئن دو سال پیش، وندی شرمن ، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در سفر به کامبوج در مورد حضور نظامی چین و ساخت تاسیسات در پایگاه ریم ، "نگرانی های جدی" را مطرح کرد. وی گفت که پایگاه نظامی چین در این کشور امنیت منطقه را تهدید می‌کند و به روابط بین آمریکا و کامبوج لطمه می زند.

حالا دو سال از این ماجرا می گذرد و نشریه تایم در گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که برای چین، این مساله در خدمت هدف راهبردی بزرگتری است. هان مانت نخست وزیر کامبوج اکنون یک متحد آهنین در سرمایه گذاری با پکن است. حدود ۴۰ درصد از بدهی خارجی ۱۰ میلیارد دلاری کامبوج به چین است و این به حزب کمونیست چین نفوذ قابل توجهی می‌ دهد.

درست ماه گذشته بود که یک کشتی جنگی آمریکایی توسط ارتش چین از جزایر پاراسل در دریای جنوبی چین منحرف شد درحالیکه پکن اعتقاد داشت که این کشتی به قلمرو چین ورود کرده است. در حالیکه دیگر متحد آمریکا، فیلیپین در حال حاضر درگیر مبارزه دیپلماتیک بر سر منطقه مورد مناقشه در این نواحی است.

در ادامه این گزارش آمده است: نقش کامبوج در بازی قدرت چین در منطقه هند- اقیانوس آرام برای بسیاری قابل درک نیست. حکومت مانت یک متحد برای چین است.

این گزارش تاکید بر یک بازتنظیم روابط با کشورهایی مانند کامبوج دارد و می‌افزاید که سیاست فعلی فقط هویج و بدون چماق خطر افول دموکراتیک بیشتر در کامبوج و افزایش نفوذ چین را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.