انتخابات

قدس آنلاین / ساری/ حسین احمدی: با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گروه محققان و پدیدآورندگان دانشنامه تبرستان و مازندران، مورد تجلیل قرار گرفتند.

فرهنگ بومی مهجور و رو به نابودی است

در اولین نشست هم‌اندیشی و گزارش پیشرفت کار دانشنامه تبرستان و مازندران که در سالن سلمان هراتی مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ساری برگزار شد، پروفسور برادزه ایران‌شناس گرجستانی درباره اقوام، جاپاریتزا ایران‌شناس گرجستانی درباره تعاملات فرهنگی گرجستان و ایران و مازندران، استاد عبدالحسین آذرنگ پژوهشگر و دانشنامه ‌نگار برجسته حضور داشتند. 

در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با گرامیداشت یاد استاد مرحوم احمد محسن‌پور که در مسیر تدوین دانشنامه گام های ارزشمندی برداشتند، گفت: "دانشنامه تبرستان و مازندران" بزرگترین اثر مکتوب استان می باشد.

احد جاودانی افزود: مدت‌هاست دغدغه‌ ی برپایی مراسمی برای تجلیل از تلاش‌های مجاهدانه‌ ی شما در راستای دانشنامه را داشته ایم.

همچنین سرپرست دانشنامه تبرستان و مازندران نیز با گرامیداشت یاد احمد محسن‌پور بنیانگذار موسسه مازندران‌ شناسی فرهنگخانه ساری، اظهار کرد: در انتظار ایجاد جشنواره‌ای به نام زنده ‌یاد احمد محسن‌پور هستیم و از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم که در تحقق این امر ما را یاری نماید.

جهانگیر نصری‌اشرفی با بیان اینکه دانشنامه مازندران و طبرستان در رابطه با فرهنگ استان به رشته تحریر درآمده است، تاکید کرد: فرهنگ بومی مهجور و رو به نابودی است که دانشنامه‌های این‌ چنینی فرهنگ تبرستان و مازندران را بازنمایی می‌کند و در دسترس آیندگان قرار می‌دهد.

 وی با اشاره به اینکه مبانی فرهنگ جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: امیدواریم دانشنامه مورد نظر، رسالت خود را به درستی انجام دهد.  

در ادامه عبدالحسین آذرنگ پژوهشگر برجسته کشور نیز به عنوان میهمان ویژه این مراسم، گفت: در همه استان‌های کشور انتشار دانشنامه‌های استانی در حال انجام است اما بعضی در حد نام و با رشد کند و در حد نوباوگی است.

این دانشنامه ‌نگار برجسته کشور افزود: در دانشنامه تبرستان به سبب ظرفیت‌های فرهنگی، علاقه و اهتمام، گام بسیار بلندی برداشته شده است. 

دکتر آذرنگ با بیان اینکه نیروهایی که در تولید این دانشنامه نقش دارند سرمایه هستند، افزود: استان مازندران با این عمل بزرگ در سطح پیشگامان این عرصه قرار گرفته است.

گفتنی است "دانشنامه تبرستان و مازندران" اثری جامع است که با هدف ثبت و ضبط و حفظ دستاوردهای جغرافیایی و تاریخی و میراث‌های مادی و معنوی تبرستان قدیم و مازندران کنونی با حضور پژوهشگران و نویسندگان و توسط مرکز پژوهش های فرهنگخانه مازندران، در دست تالیف و تدوین است.

این دانشنامه در ٦ جلد رحلی و حدود 6500 صفحه، تا پایان سالجاری به اتمام می رسد و بهار سال آینده رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.