انتخابات

فرهنگ- خدیجه زمانیان: جواد محمدزاده‌مقدم مدیرعامل انتشارات «به‌نشر» در خصوص وضعیت نشر در سال‌های اخیر که مورد انتقاد بسیاری از نویسندگان و ناشران است، معتقد است همه ناشران در خصوص تعامل با مؤلفان و مترجمان غیرحرفه‌ای عمل نمی‌کنند و پس از سفارش کار به مؤلف یا مترجم، و دادن حق‌التألیف آن‌ها، آثارشان را منتشر می‌کنند.

روابط غیرحرفه‌ای ناشران، نویسندگان حرفه‌ای را بی‌انگیزه کرده است

وی می‌گوید: نویسنده اگر حرفه‌ای باشد ترجیح می‌دهد با ناشر حرفه‌ای و با روابط حرفه‌ای کار کند، نه اینکه برای انتشار کتاب به ناشر پول بدهد.

این ناشر با بیان اینکه دریافت پول ناشران از نویسندگان و روند معکوس تولید کتاب در سال‌های اخیر باعث بی‌انگیزگی نویسندگان شده است، می‌گوید: با توجه به اینکه بسیاری از نویسندگان به‌دلیل انتشار آثار رساله‌ای و پایان‌نامه‌ای، برای چاپ این آثار حاضرند پول به ناشر بپردازند، نویسندگان حرفه‌ای از نوشتن اثری درخور، شاخص و خاص که نیاز به مطالعه و تعمق دارد، بی‌انگیزه شده‌اند.

به‌گفته مدیرعامل انتشارات «به‌نشر» بده‌بستان‌های غیرحرفه‌ای بین ناشر و مؤلف باعث صدمه‌خوردن ناشران و نویسندگان حرفه‌ای می‌شود.

وی توضیح  می‌دهد: در شرایطی که بعضی ناشران با دریافت پول کتاب چاپ می‌کنند باعث می‌شود ناشرانی که هدفمند هستند و مؤلفانی که دغدغه تولید دارند به‌شدت از این روند نابرابر صدمه بخورند؛ چون مؤلفان انگیزه‌ای ندارند تا برای نوشتن  زحمت بکشند و اثری درخور چاپ منتشر کنند. در حال‌حاضر یکی از مباحث جدی در حوزه محتوا این است که تولید کنندگان و نویسندگان حاضر نیستند برای نوشتن اثری وقت کافی بگذارند.

محمدزاده معتقد است روند تولید و چاپ کتاب در غرب کاملاً متفاوت با اینجاست و نویسندگان و مؤلفان به‌دلیل تیراژ بالا و حفظ قانون کپی‌رایت، تا آخر عمر از تألیفشان کسب‌درآمد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.