مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تخاصم میان ایران و عربستان به سود آمریکاست،‌ بر لزوم پایان جنگ لفظی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: ایران و عربستان باید در سوریه میدان‌داری کنند تا آمریکا دراین کشور به سمت گزینه نظامی نرود.

تخاصم میان ایران و عربستان به سود آمریکاست/ جنگ لفظی تهران و ریاض کافی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،‌ کیومرث یزدان‌پناه رئیس سابق مرکز بسیج اساتید تهران بزرگ، امروز پنج‌شنبه 15 مهر در نشست «بازخوانی چالش‌های امنیت منطقه‌ای در بحران روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی راه‌کار برون‌رفت آن» که به همت مرکز تحقیقات دفاعی برگزار شد، روابط ایران و عربستان را قابل بازسازی خواند و گفت: تخاصم ایران و عربستان به سود منطقه نیست.

* رقابت عربستان و ایران سود آمریکا است

وی با اشاره به هجمه سنگین از سوی رسانه‌های ایران به عربستان سعودی اظهار داشت: رقابت دو کشور به زیان هر دو و به سود آمریکا است.

* جنگ لفظی تهران و ریاض کافی است

یزدان‌پناه با تاکید بر اینکه امکان ندارد آمریکا از سیاست‌های منطقه خود عقب‌نشینی کند، گفت: جنگ لفظی دو کشور در مقطع کنونی کفایت می‌کند و ادامه این روند دیگر جواب نمی‌دهد.

ایران و آمریکا باید در سوریه میدان‌داری کنند تا آمریکا دراین کشور به سمت گزینه نظامی نرود.

وی با اشاره به اینکه ایران باید در برخی حوزه‌های کم هزینه، پیشگام باشد خاطرنشان کرد: ما از روسیه در طول تاریخ آسیب‌های بسیار دیده‌ایم اما شرایط کنونی روابطمان اقتضا نمی‌کند که علیه روسیه در رسانه‌هایمان سخن بگوییم. درباره عربستان نیز اولین گام این است که حملات رسانه‌ای خود را علیه این کشور پایان دهیم که در این صورت قطعا آنها دو گام به جلو خواهند آمد.

این مدرس دانشگاه با توصیه به دستگاه دیپلماسی کشور جهت اقدام اعتمادساز با عربستان در حوزه‌هایی همچون یمن و عراق گفت: ایران و عربستان باید در سوریه میدان‌داری کنند تا آمریکا دراین کشور به سمت گزینه نظامی نرود.

* مشکل مدیریت مذاکره با عربستان نداریم

وی با ذکر این نکته که در مذاکره با عربستان به خلاف مذاکرات با آمریکا مشکل مدیریت نداریم بیان داشت: یکی از نقدها به سیاست خارجی ایران این است که مبتنی بر منافع اولویت‌دار در منطقه عمل نمی‌کند.

* مذاکره با عربستان برد ـ برد است

یزدان‌پناه مذاکره با عربستان را مذاکره‌ای برد ـ برد خواند و گفت: پیشگام شدن ایران در مذاکره با عربستان دسته کم به دنیا اثبات می‌کند که ایران به دنبال بهانه برای تنش با عربستان نیست.

* از تجزیه عربستان استقبال نکنیم

وی با هشدار نسبت به استقبال از تجزیه هر کشوری در منطقه اظهار داشت: اگر در منطقه کشوری تجزیه شود ما نیز آسیب خواهیم دید.

این استاد جغرافیای سیاسی با تاکید بر اینکه باید دغدغه عربستان سعودی را نیز بفهمیم گفت: عربستان همچنان از تئوری انقلاب‌ساز ایران وحشت دارد و باید آنها را متقاعد سازیم که دنبال فروپاشی این کشور نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.