همزمان با ایام هفته ملی کودک، نشست تخصصی با عنوان " کودک، رسانه، فرصت‌ها و تهدیدها" به همت کانون پرورش فکری کودکان استان و به میزبانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 نشست تخصصی " کودک، رسانه، فرصت‌ها و تهدیدها" در مشهد برگزار شد
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، جایگاه رسانه‌ها در زندگی کودکان، فرصت ها و چالش های حضور رسانه در زندگی کودک و راهبردهای توانمندسازی خانواده و کودکان در مواجهه موثر با این چالش از محورهای این نشست بود.
جواد محقق نیشابوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ضمن تبریک هفته ملی کودک و تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان گفت: حضور اساتید و دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی را در جمع کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرصتی مغتنم می دانم تا در مورد دغدغه‌ها و مسائل مربوط به حوزه کودک و نوجوان به بحث و تبادل نظر بپردازیم و امیدوارم این نشست‌ها و جلسات تا رسیدن به یک برنامه راهبردی ادامه داشته باشد .
محسن اصغری نکاح روانشناس کودک و عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی که یکی از سخنرانان این نشست بود با عنوان این مطلب که حضور رسانه در زندگی کودکان می‌تواند فرصتی برای یادگیری،‌ تفریح، فرهنگ سازی و مواردی از این قبیل باشد، تأکید کرد که این فرصت‌ها مشروط هستند و اگر به قضیه مدیریت زمان و هدفمندی رسانه کم توجه باشیم این فرصت‌ها تبدیل به چالش در زندگی کودک و خانواده می ‌شود.
اصغری نکاح در ادامه سخنانش به چند مورد از این چالش‌ها اشاره کرد و گفت: مداخله در رشد ،‌ تضادهای تربیتی، تضادهای فرهنگی- اجتماعی ، تزاحم‌های تحصیلی و در نهایت اعتیاد رسانه‌ای  نمونه هایی از چالش‌های حضور رسانة بدون هدف در زندگی کودکان می‌باشد.
وی در بیان راهبردهای توانمندسازی خانواده و کودکان در مواجهه موثر با حضور رسانه‌ها گفت : یکی از بهترین کارها این است که به صورت جدی به تهدیدها و چالش‌ها فکر کنیم. دومین راهبرد می تواند حضور کمتر و هدفمندتر رسانه‌های مجازی در زندگی باشد و خانواده باید با اهرم‌های مناسب تربیتی در خصوص میزان حضور رسانه و بالاخص رسانه‌های مجازی در زندگی کودک مدیریت کند. افزایش فرصت‌های مثبت در زندگی کودکان و به تبع آن، کاهش تأثیرات منفی رسانه مجازی به عنوان آخرین راهبرد برای مقابله با این چالش‌ها مطرح شد.
سکینه سلطانی دیگر روانشناس حوزه کودک و عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی نیز در مورد فرصت یا تهدید بودن رسانه گفت: باید بپذیریم که ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و نباید بچه‌ها را در استفاده از نوع رسانه‌ محدود کنیم ولی باید به آنها آموزش لازم را بدهیم تا بتوانند مناسبت‌ترین رسانه را با سن و شرایطی که دارند انتخاب کنند.
سکینه سلطانی در ادامه سخنانش گفت: لزوماً رسانه به تلویزیون، رادیو و ماهواره اطلاق نمی‌شود بلکه رسانه آن چیزی است که حامل پیام باشد و آموزشی را در بر بگیرد. سه گروه از افراد هستند که می توانند در بحث رسانه‌ که امروزه دغدغه خانواده‌ها می‌باشد نقش داشته باشند. این سه گروه عبارتند از: خانواده،‌ معلمین و کودکان.
وی در ادامه سخنانش گفت: خانواده‌ها و معلمین اکثراً معتقدند که رسانه از نظر تربیتی و آموزشی برای کودکان ما تهدید به حساب می‌آید ولی در این میان کودکان رسانه مجازی را مناسب و مفید می‌دانند.
این روانشناس حوزه کودک در خصوص فرصت یا تهدید بودن رسانه ضمن معرفی کتاب " مغز تربیت یافته " گفت: از دیدگاه علوم شناختی تکنولوژی و رسانه‌ها می‌تواند عامل خیلی مهمی در نظریه "مغز، ذهن و تربیت"  باشند و در نهایت باید گفت اگر استفاده از رسانه‌ها به صورت هدفمند باشد یک فرصت خوب بشمار می‌آید.  
گفتنی است؛ پخش نماهنگ عاشورایی ، معرفی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون به صورت کلیپ و جلسه پرسش و پاسخ از دیگر برنامه‌های این نشست بود.   

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.