گروه هنر قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: با شروع فصل پاییز شبکه‌های مختلف تلویزیونی در تدارک سریال‌ برای مخاطبان خود هستند. از جمله، شبکه 2 سیما که سال‌ها به دلایلی تولید تازه‌ای نداشت، این روزها در تدارک سریالی برای مخاطبانش است. «هشت و نیم دقیقه» با نام قبلی «یکتا» مجموعه‌ای است که تهیه‌کنندگی آن را بهروز مفید و کارگردانی‌اش را شهرام شاه‌حسینی بر عهده دارد .

یک سریال کاملاً زنانه

بهروز مفید درباره روند تولید «هشت و نیم دقیقه» می‌گوید: این مجموعه تلویزیونی به سبک زندگی ایرانی اسلامی ‌می‌پردازد و قصه اصلی آن به مسایل یک خانواده اختصاص دارد. این خانواده از 3 شخصیت اصلی شکل می‌گیرد و حدود 8 شخصیت محوری هم در این مجموعه حضور دارند. این سریال با محوریت موضوعی همدلی و ایثار در یک خانواده ایرانی، به نقش مهم و تأثیرگذار زن در سرپرستی و تربیت فرزند بعد از فوت همسر و دفاع از حقوق و حفظ کیان خانواده در این شرایط می‌پردازد.

وی ادامه داد: این سریال یک ملودرام اجتماعی است و از شخصیت‌پردازی خوبی هم برخوردار است که با طرحی از من و به قلم آزیتا ایرایی و علی دادرس و با بازنویسی بابک کایدان برای پخش از شبکه 2 سیما نوشته و کارگردانی شده است. تا به امروز بیش از 90 درصد از کل کار آماده پخش شده است. طبق پیش‌بینی‌های ما ضبط این سریال همزمان با پخش آن همچنان ادامه خواهد داشت. ناگفته نماند که از ابتدا مراحل فنی کار همزمان با تصویربرداری انجام شده تا سریال به‌موقع به آنتن برسد.

طرح مسایل حقوقی در بستر خانواده

مفید به این سؤال که فکر می‌کنید این سریال بتواند مورد توجه مخاطبانش قرار گیرد، چنین پاسخ می‌دهد: «هشت و نیم دقیقه» یک درام اجتماعی است و این‌گونه ساخته‌ها معمولاً در میان خانواده‌ها از جایگاه خاصی برخوردارند و عموماً هم مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند. از آنجایی که در این کار یک سری مسایل روز گنجانده شده است که مخاطبان را با مسایل حقوقی بیشتر آشنا می‌کند و به آنها آگاهی می‌بخشد، حتماً مورد توجه قرار خواهد گرفت. چون ما در این کار سعی کرده‌ایم مفصلاً به بحث اخلاق و قانون بپردازیم و این بحث تعارض قانون و اخلاق چندین جا در این سریال گنجانده شده است. لذا من پیش‌بینی می‌کنم این سریال با توجه به مضمونش و حضور بازیگران نام‌آشنا و محبوب در آن بتواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند.

وی درباره تغییر نام این مجموعه و در پاسخ به اینکه آیا سریال « هشت و نیم دقیقه» یک کار زنانه است، چنین توضیح می‌دهد: بله، این اثر یک سریال کاملاً زنانه است و زنان در این داستان محوریت دارند و بر خلاف خیلی از آثار تلویزیونی، زنان در آن در حاشیه نیستند.  

او در ادامه می‌گوید: درباره تغییر نام سریال هم باید بگویم که از ابتدا هم فیلمنامه با نام «هشت و نیم دقیقه » نوشته و کلید خورد. اما در مقطعی سازمان پیشنهاد داد که نام کار تغییر پیدا کند و نام شخصیت اصلی و قهرمان داستان یعنی «یکتا» (با بازی شبنم قلی‎خانی) روی فیلمنامه قرار بگیرد چون داستان پیرامون این شخصیت و زندگی او می‌گذرد. ولی در نهایت تصمیم بر این شد که مجموعه به نام قبلی خود برگردد.

مفید درباره داستان این سریال و همکاری با شهرام شاه‌حسینی به عنوان کارگردان در این پروژه می‌گوید: داستان این سریال قصه زنی است که به‌واسطه توطئه‌ای همسر خود را از دست داده و با فرزندش در شرایط نامناسب مالی قرار می‌گیرند. این زن برای گرفتن حق خود اقداماتی انجام می‌دهد که بن‌مایه قصه از این موضوع شکل گرفته است.

وی در ادامه می‌افزاید: اما در خصوص همکاری شاه حسینی با این پروژه باید بگویم که قرار بود تمام اتفاقات و ساخت این سریال در پاییز سال گذشته کلید بخورد که به دلیل فاصله‌گذاری و مکث، در تولید مجموعه تلویزیونی «هشت و نیم دقیقه» وقفه ایجاد شد. آن زمان صحبت‌هایی با اسماعیل فلاح پور درباره کارگردانی سریال انجام داده بودیم که قطعی نشده بود و وقتی حضور شاه حسینی با این پروژه حتمی شد، خردادماه شروع کردیم و همان‌طور که می‌دانید این روزها مشغول کار هستیم. من پیش از این هم با کارهای شاه‌حسینی آشنایی داشته‌ام و سریال‌های موفقی چون «تاوان» و «همه چیز آنجاست» شاهد این ادعا است که او به‌خوبی می‌تواند از پس کار بربیاید. الآن هم روند تولید بار دیگر این ادعا را ثابت کرده است.

یک نقش با 2 نگاه متفاوت

سیامک اطلسی از بازیگران پیشکسوتی است که در این سریال نقش یک کارخانه‌دار را ایفا می‌کند. او که پیش از این هم در سریال «دوردست‌ها» همین نقش را بازی کرده بود، در خصوص تفاوت این 2 نقش می گوید: تفاوت این 2 نقش در مثبت و منفی‌بودن آن است. «مهندس تاجیک» که من نقش او را دراین مجموعه بازی می‌کنم، برخلاف سریال «دوردست‌ها» نقش مثبتی است.

اطلسی ادامه می‌دهد: او کارخانه‌داری است که سالیان دراز کارخانه اش را با تمام مشکلات حفظ کرده و دلش می‌خواهد حال که کارخانه به دست فرزندانش افتاده، باز هم بتواند به‌خوبی اداره شود. او 2 پسر دارد که یکی را در اثر تصادف از دست می‌دهد.

این بازیگر در خصوص ویژگی‌ها و جذابیت‌های این نقش چنین می‌گوید: یکی از جذابیت‌هایی که این سریال و نقش «تاجیک» برای من داشت، این بود که من با 2 گریم در این سریال بازی کرده‌ام و در کنار سن خودم، 30 سال جوانتری خودم را هم بازی کرده‌ام و قرار است در فلاش‌بک‌ها با آن گریم حضور داشته باشم.

سام درخشانی، آشا محرابی، سیامک اطلسی، پژمان بازغی، شبنم قلی‌خانی، الهه حصاری، بهرنگ علوی، مزدک رستمی، مرتضی علی‌آبادی و مرتضی زارع از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.