خبر فوری

با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی عده ای با دورزدن قانون خودروهای تولیدی آمریکا را وارد ایران کرده اند که مجلس در این راستا مصر است که مسئولان وزارت صنعت باید در این خصوص شفاف سازی کنند.

ادامه واردات خودروهای آمریکایی از جاده های خاکی/ عزم راسخ مجلس برای برخورد با واردکنندگان

براساس اسناد به دست آمده؛ مشخص شده که علی‌رغم لغو مجوز واردات خودروهای شورلت، برخی خودروهای تولید شده در آمریکا وارد ایران شده و به فروش رسیده است. در خودروهای وارد شده از آمریکا که برند آن متعلق به یک شرکت ژاپنی است عبارت "MADE IN U.S.A." (ساخت آمریکا) درج شده و نشان می‌دهد که این خودروی ژاپنی در آمریکا مونتاژ و تولید شده است.

مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی برممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است؟

البته وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از منویات مقام معظم رهبری واردات خودروهای آمریکایی را ممنوع اعلام کرد، اما باید دید که این خودروها به چه طریقی وارد کشور شده و دلیل واردات این خودروهای چیست، که مطمئنا هیچ دلیلی مجوز برای واردات خودروهای آمریکایی نیست، در همین راستا خبرگزاری خانه ملت، در گفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صحت و سقم واردات خودروهای آمریکایی به کشور و چگونگی پیگیری نمایندگان در این خصوص را جویا شده، که به شرح زیر است:

سعید باستانی

باستانی:بررسی صحت و سقم واردات خودروهای آمریکایی با حضور نعمت زاده/کمیسیون صنایع و معادن برخورد می کند

سعید باستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه واردات خودروهای آمریکایی به کشور در نشست هفته آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی می شود، گفت:کمیسیون صنایع و معادن مجلس با استفاده از بازوی نظارتی خود با واردات محصولات مصرفی آمریکا به ویژه خودروهای آمریکایی برخورد خواهد کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در نشست مذکور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص چند موضوع باید پاسخ دهد، افزود:"نعمت زاده" در نخستین بخش باید به سوالات چندتن از نمایندگان پاسخ دهد و در بخش دوم در مورد قراردادهای جدید خودرویی با "سیتروئن" و تفاهم نامه "ایدرو" و "رنو "پاسخ دهد و همچنین در مورد واردات خودروهای تولید آمریکا نیز وزیر باید توضیحاتی ارائه دهد.

بررسی چرایی واردات خودروهای آمریکایی که به ظاهر از ژاپن ثبت سفارش شده

باستانی با بیان اینکه دلایل چرایی واردات خودروهای آمریکایی که به ظاهر از ژاپن ثبت سفارش شده باید مشخص شود، ادامه داد: حضور آمریکایی ها معمولا از دو طریق صورت گرفته و وجود دونشان در هرکشوری از علایم ارتباط با آمریکا بوده که یکی از آنها "مک دونالد" و دیگری خودروهای آمریکایی است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص ممنوعیت واردات هرگونه خودروی آمریکایی، یادآور شد:در شرایطی که ایران هیچگونه مراوداتی با کشور آمریکا ندارد، دلیلی برای واردات کالا از این کشور آن هم کالای مصرفی به کشور وجود ندارد و به جای آن نیز باید با همکاری با شرکت های صاحب نام دنیا در داخل کشور خودروهای با کیفیت تولید شود.

واردات کالای لوکس ضرورت امروز اقتصاد کشور نیست

باستانی با بیان اینکه واردات کالای لوکس ضرورت امروز اقتصاد کشور نیست، افزود: با توجه به اعتقاد جدی و راسخی که باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، نباید بعد از رفع تحریم ها به یک وارد کننده صرف تبدیل شویم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید به جای خروج ارز از کشور آن را جهت تأمین شغل و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری کرد، تصریح کرد: اگر به جای حمایت از تولید ملی و انتقال فناوری، خودرو به کشور وارد کنیم، کم‌کم شاهد افزایش مشکلات اقتصادی در کشور خواهیم بود.

محمدرضا منصوری

منصوری:ورود خودروی آمریکایی ممنوع! /واردات با برند کشور ثالث دورزدن قانون است

محمدرضا منصوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث دور زدن قانون بوده و ممنوع است، گفت:مجلس قطعا به این موضوع ورود می کند و کمیسیون صنایع و معادن صحت و سقم موضوع ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث را از وزیرصنعت پیگیری می کند و وزیر باید در این خصوص به مجلس توضیح دهد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برجلوگیری از واردات خودروهای آمریکایی به کشور افزود: واردات خودروی آمریکایی از کارخانه ها و کارگران آمریکایی حمایت کرده و مصرف انرژی و سوخت در کشور را افزایش می دهیم.

منصوری با تاکید بر اینکه هرگونه کسب درآمد از طریق واردات کالاهای آمریکایی اشتباه است، ادامه داد: سرمایه‌های ملی کشور برای اقتصاد ایران ارزش افزوده دارد و باید برای جوانان این مرز و بوم اشتغال ایجاد کند، لذا نباید بدون هرگونه منفعت در اختیار دیگران قرار داده شود تا آنها به نفع خود استفاده کنند.

ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث متناقض با اصول اقتصادمقاومتی است

وی با بیان اینکه ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث متناقض با اصول اقتصادمقاومتی است، یادآور شد: آیا این خودرو نیاز اصلی کشور بوده که مسئولان اجازه واردات آن را داده‌اند، مسئولان باید به سرعت این نقیصه را برطرف کرده و زمینه اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری را فراهم کنند.

منصوری با تاکید براینکه حمایت از تولید داخلی حمایت از کار و کارگر ایرانی و اشتغال در کشور است، افزود:با برخورد ناشیانه و واردات هر خودرو تعداد زیادی کارگر بیکار شده و ساخت چند خودرو از چرخه تولید حذف می شود و سبب ضربه به اقتصاد کشور می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی باید الزامات سختی درنظر گرفته شود، تصریح کرد: تنها باید مجوز ورود خودروهایی که تکنولوژی و فناوری منتقل می کنند داده شود و با انتقال تکنولوژی خودروهای داخلی را به روز و متنوع کرد.

ولی الله ملکی

ملکی: واردات خودروهای آمریکایی با اعمال نفوذ در گمرک/ دلالان برای کسب سود قانون را دور زدند

ولی ملکی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی یکی از اصول مهم در اقتصاد کشور است، گفت:مقام معظم رهبری بارها برحمایت از تولیدداخلی تاکید کرده‌اند و یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است؛ "اقتصادمقاومتی" یعنی اینکه ما بر توانمندی‌های بالقوه داخلی تاکید کرده و آن‌ها را بالفعل برسانیم و تولیدات را به بازارهای دنیا صادر کنیم.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی افراد دلال و سودجو برای به دست آوردن پول بادآورده قانون را دورزده و در گمرکات اعمال نفوذ می‌کنند، افزود:این افراد با اعمال نفوذ و دورزدن قانون خودرو به ویژه خودروی آمریکایی وارد کشور می‌کنند و برخی از این افراد برای ورود خودروهایی که حدود چند سال در پشت گمرکات مانده، مجوز دریافت می کنند.

خروج نقدینگی از کشور با واردات خودروهای تولید آمریکا

ملکی با بیان اینکه یک خودروی خارجی تقریبا ۴ برابر خودروی داخلی قیمت‌گذاری می‌شود، ادامه داد: بازار به همان میزان برای محصولات خارجی به ویژه محصولات آمریکایی باز می‌شود، بازار فروش خودروهای داخلی را با رکود مواجه می کند و به همان میزان که ما از بازار خارج می‌شویم، خارجی ها و آمریکایی‌ها وارد بازار ایران می‌شوند و به همان میزان نیز نقدینگی از کشور خارج می‌شود.

وی یادآور شد: به همان میزان نیز کارگر بیکار می‌شود و بر تعداد فعالان کشورهای دیگر به ویژه آمریکایی‌ها افزوده می‌شود.

عده‌ای با تبلیغ خودروهای آمریکایی فرصت اشتغال را از جوانان سلب می‌کنند

ملکی با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه مرگ و میر جاده‌ای ناشی از خودروهای داخلی است، افزود: هیچکس  براین نکته که تلفات جاده‌ای ناشی از عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بوده تاکید نمی‌کند و به هر اندازه که برای خرید خودرو هزینه شود، می‌توان انتظار کیفیت بهتر را داشت.

وی با بیان اینکه عده‌ای با تبلیغ خودروهای خارجی به ویژه خودروهای آمریکایی فرصت اشتغال جوانان را سلب می‌کنند، ادامه داد: واردات کالاهای مصرفی به ویژه خودرو از آمریکا ممنوع است که عده‌ای با دور زدن قانون سعی در واردات این خودروها از کشورهای ثالث دارند و سود خود را قربانی مصالح ملی کشور می‌کنند و از طریق سرمایه‌گذاری در این بخش به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند.

توضیحات نعمت زاده در مورد واردات خودروهای آمریکایی در کمیسیون صنایع

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی واردات خودروهای آمریکایی از کشور ثالث در کمیسیون متبوعش تصریح کرد: از وزیر صنعت خواسته شده که با حضور درکمیسیون در خصوص واردات خودروهای آمریکایی‌ و قراردادهای جدید خودرویی توضیحاتی ارائه دهد، اگر مقرر شده که شرایط انتقال تکنولوژی به کشور فراهم شود با واردات خودرو نمی‌توان به این مهم دست یافت و تنها راه، سرمایه‌گذاری در داخل و فعالیت مشترک بین برندهای برتر جهانی با خودروسازان داخلی است.

نادر قاضی پور

قاضی پور مطرح کرد:واردات خودروهای تولید آمریکا برای تامین منافع عده ای خاص/ خودروها به کشور مبدا مرجوع شود

نادر قاضی پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به واردات خودروهای تولید آمریکا با برندهای "بی‌ام‌و"، "تویوتا"، "ولوو "و" هوندا "به ایران گفت:در شرایطی که آمریکایی‌ها در راه پیشرفت اقتصادی ایران مانع‌تراشی می‌کنند و به صور مختلف مانند جلوگیری از مبادلات بانکی سعی در ضربه زدن به اقتصاد کشور دارند، واردات خودرو از این کشور با چه توجیهی انجام می شود.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری صراحتا برجلوگیری از ورود خودروهای آمریکایی تاکید کرده اند، افزود:مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی، چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است.

استفاده از خودروی ساخت آمریکا برخلاف منافع ملی است

قاضی پور ادامه داد:ورود خودروهای آمریکایی تخلف است و مسئولان وزارت صنعت باید با این موضوع برخورد کرده و تمام خودروهای تولیدی آمریکا که وارد ایران شده است را به کشور مبداء بازگردانند.

وی با بیان اینکه استفاده از خودروی ساخت آمریکا برخلاف منافع ملی بوده و در راستای سودجویی عده‌ای خاص است، یادآور شد: در شرایطی که ایران هیچگونه مراوداتی با کشور آمریکا ندارد، دلیلی برای واردات کالا از این کشور آن هم کالای مصرفی به کشور وجود ندارد و به جای آن نیز باید با همکاری با شرکت های صاحب نام دنیا در داخل کشور خودروهای باکیفیت تولید شود.

واردات خودروی لوکس ضرورت امروز اقتصاد کشور نیست

قاضی پور با اشاره به اینکه واردات خودروی لوکس ضرورت امروز اقتصادکشور نیست و ضرورتی برای واردات آن وجود ندارد، افزود: برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور باید عزم و اعتقاد راسخ وجود داشته باشد و در همین راستا پس از رفع تحریم ها ایران نباید به یک واردکننده صرف تبدیل شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث دورزدن قانون بوده و ممنوع است، تصریح کرد: آیا این خودرو نیاز اصلی کشور بوده که مسئولان اجازه واردات آن را داده‌اند، مسئولان باید به سرعت این نقیصه را برطرف کرده و زمینه اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری را فراهم کنند.

محسن کوهکن در خانه ملت

کوهکن تاکید کرد:ضرورت تعیین تکلیف ‌برای ‌وضعیت ‌خودروهای ‌تولیدی با تکنولوژی ‌آمریکایی‌ در کشور ثالث

محسن کوهکن درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به واردات خودورهای آمریکایی به کشور گفت:به طور طبیعی اگر طراحی و ساخت این خودروها در خاک آمریکا انجام شده و مونتاژ شده وبا کشتی وارد و فروخته شده و ما پول آن ها را به ارز به سازندگان آمریکایی داده ایم، این مورد شامل توصیه مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت واردات کالا از آمریکا می شود.

وی افزود: کسی که به واردکننده چنین کالایی مجوز داده قطعا خلاف قانون عمل کرده است و در صورت ثابت شدن موضوع آن را در مجلس پیگیری کرده و از اختیارات خود برای برخورد با آن استفاده می کنیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان توضیحی درباره این موضوع، خاطرنشان کرد:در صورتی که یک شرکت آمریکایی با شرکتی کره ای یا ژاپنی مشارکت کرده و تکنولوژی و فناوری خود را به این کشور منتقل کرده و این خودروها در کشور ثالثی ساخته شده است، هرچند که نام  و برندشان، همانی باشد که قبلا متعلق به این شرکت بوده است، آن را نمی توانیم کالای آمریکایی تلقی کنیم.

کوهکن تصریح کرد:ما به تازگی این خبر را دریافت کرده ایم و تا زمانی که به صورت دقیق آن را بررسی نکنیم تا مشخص شود که این موضوع شامل قسمت اول یا دوم است؛ اظهار نظر صریح درباره آن دشوار خواهدبود.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت بررسی این موضوع در کمیسیون مربوطه گفت: کمیسیون صنایع مجلس در حال پیگیری این موضوع است وهفته گذشته بحث آن در کمیسیون مطرح شد؛ اما از آنجا که مسئولان حضور نداشتند، بررسی آن به جلسه بعدی با حضور وزیر صنعت، معدن وتجارت موکول شد تا درباره قراردادهایی که در مورد خودروهای فرانسوی و همچنین واردات خودروهای آمریکایی مطرح شده  به نمایندگان توضیح دهد.

میثم رضایی

رضایی:واردات خودروهای آمریکایی صحت ندارد/ورود کالاهای آمریکایی خط قرمز کشور

میثم رضایی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در حاشیه حضور در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار خبری در هفته ی اخیر مبنی بر واردات خودروهای تولید آمریکا به کشور گفت: این خبر صحت ندارد و بر اساس بخشنامه ای که از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده، وادات خودروهای آمریکایی حتی در برندهایی که اعمال مالکیت آنها خودروهای کره ای و ژاپنی است و در آمریکا تولید می شود، ممنوع است.

ورود خودروهای آمریکایی مغایر با مقررات قانونی کشور است

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه انتشار این اخبار برای مشوش کردن بازار انجام می شود، افزود:آمریکا برای ما خط قرمز بوده و خواهد بود و اگر برای ما محرز شود که شرکتی به واردات خودروهای تولید آمریکا حتی از طریق کمپانی های کره ای و ژاپنی اقدام کند، از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری خواهد شد و موضوع به مقامات قضایی اطلاع داده می شود.

رضایی ادامه داد:ورود خودروهای آمریکایی مغایر با مقررات قانونی کشور است و این شایعات تا زمان تعیین تکلیف وزارت صنعت صحت ندارد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، با تاکید براینکه  همه ما سربازان رهبری معظم انقلاب بوده و از فرامین معظم له تبعیت می کنیم، تصریح کرد:ورود هر نوع کالایی که در کشور آمریکا تولید می شود، برای ما خط قرمز بوده و واردات آن ممنوع است.

در پایان لازم به ذکر است؛ با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگر آمریکایی واردات خودروی تولید شده در آمریکا به معنی خرید گران‌تر خودرو و همچنین هزینه حمل و نقل بالا تا ایران است که از این نظر نیز واردات خودرو از آمریکا به ایران منطقی به نظر نمی‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.