قدس آنلاین - زهرا کیوانلو: کارت خرید اعتباری یا همان کارت مرابحه یکی از وعده های بلاتکلیف نظام بانکی است که علی رغم ابلاغ به نظام بانکی، عدم اجرای آن باعث سردرگمی مردم شده است.

سرابی به نام کارت های خرید اعتباری/ وعده بلاتکلیف نظام بانکی و سردرگمی مردم

بعد از ماجرای پر فراز و نشیب افزایش وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج که هرچند با دستور و ابلاغ بانک مرکزی بود اما مقاومت بانک ها مانع از اجرایی شدن آن می شد تا این که با فشار رسانه ها نظام بانکی مجبور به اجرای آن شد، حالا با یکی دیگر از وعده های بلاتکلیف نظام بانکی مواجه هستیم؛ وعده ای به نام کارت خرید اعتباری یا همان کارت مرابحه که دستورالعمل آن با هدف تسهیل استفاده از کارت‌های اعتباری، ۱۸ شهریورماه به نظام بانکی ابلاغ شد اما در حال حاضر با وجود این که شرایط استفاده از این کارت به بانک ها ابلاغ شده گویا ساز و کار دقیقی درباره آن مشخص نشده و متقاضیان دریافت آن بلاتکلیف مانده اند. برای بررسی این موضوع و اجرایی شدن یا عدم اجرای این وعده و مصوبه نظام بانکی به سراغ سرپرست بانک مسکن خراسان رضوی رفتیم و جزئیات موضوع را از زبان وی جویا شدیم.

هنوز ابلاغ نشده است!

ابوالفضل مهران سرپرست بانک مسکن خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار قدس درباره شرابط اعطای کارت های خرید اعتباری به متقاضیان این بانک می گوید: هنوز دستورالعمل کارت های اعتباری برای بانک مسکن ابلاغ نشده است، هرچند در صورت ابلاغ ما اعلام آمادگی می کنیم که در این زمینه همکاری کنیم.

وی درباره دلیل عدم اجرایی شدن طرح کارت های خرید اعتباری در بانک مسکن با وجود اعلام بانک مرکزی درباره ابلاغ آن به بانک ها می گوید: به دلیل برخی مشکلات حقوقی هنوز جزئیات اجرای این طرح به ما ابلاغ نشده است.

وی تصریح می کند: اما به هرحال امیدواریم به زودی و به احتمال زیاد طی ۱۰ روز آینده جزئیات اجرای آن ابلاغ شود تا ما آماده خدمت رسانی به متقاضیان شویم.

جای خالی دستورالعمل اجرایی کارت مرابحه

رییس شعبه ۲۸۰۰ بانک صادرات مشهد نیز درباره جزئیات اجرای طرح کارت های خرید اعتباری در بانک صادرات به خبرنگار قدس می گوید: نامه ای از سوی بانک مرکزی درباره این طرح ارسال شده اما دستورالعمل اجرایی آن هنوز به ما ابلاغ نشده است.

ابراهیم انجیری طرقبه می افزاید: البته بانک مرکزی اعلام کرده است که اجرای این طرح توسط بانک ها الزامی نیست چون ممکن است بانک ها همان طرح را در قالب وام اجرا کنند و این طرح برای این بوده که به جای وام کارت های خرید اعتباری اعطا شود.

وی یادآور می شود: به هرحال احتمال می رود بیشتر مردم متقاضی کارت های خرید اعتباری با مبلغ ۱۰ میلیون تومان باشند چرا که شرایط حقوق برخی مردم متناسب کارت هایی با رقم بالاتر نیست.

انتظار از بانک مرکزی

حال با این وجود انتظاری که از سیستم نظارتی بانک مرکزی می رود این است که حداقل از مصوبات خود دفاع کند چرا که مردم وقتی با خبر یا وعده ای از سوی بانک مرکزی مواجه می شوند انتظار دارند در عمل نیز نتایج آن را مشاهده کنند که عدم اجرایی شدن وعده ها در عمل قطعا با بی اعتمادی مردم نسبت به نظام بانکی کشور همراه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.