قدس آنلاین: رئیس کانون کارآفرینان برتر استان خراسان رضوی با تأکید بر لزوم کارآفرینی در روستاها به‌منظور تسهیل مهاجرت معکوس روستائیان، دادن امکانات به حاشیه شهرها را علت افزایش انگیزه مهاجرت به شهرها برشمرد.

مهاجرت معکوس مستلزم کارآفرینی در روستاها است

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین روشنک در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، بر کارآفرینی در روستاها جهت جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها تأکید کرد و گفت: مهاجرت معکوس مستلزم کارآفرینی در روستاها است.

وی با بیان اینکه فعالیت در حاشیه شهر سبب ایجاد انگیزه در روستانشینان جهت مهاجرت به شهرها شده است اظهار داشت: باید به کارآفرینی در روستاها توجه شود تا مهاجرت معکوس صورت بگیرد.

رئیس کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی مهاجرت معکوس را یکی از موضوعات مهم در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: باید اشتغال و رفاه را به روستاها ببریم تا از مهاجرت جلوگیری شود، متأسفانه با بیان کلمه کارآفرینی ذهن‌ها به سمت کارخانه‌ها می‌رود اما این موضوع حوزه وسیعی ازجمله در تجارت، معدن، کشاورزی، گردشگری و غیره دارد.

روشنک با بیان اینکه با تقویت اشتغال‌زایی در روستاها و شهرهای کوچک معضل حاشیه‌نشینی برطرف می‌شود، گفت: حوزه کارآفرینی نباید محدود به صنعت و کارخانه‌داری شود، باید توجه داشت کشاورزی، تجارت، خدمات، آموزش و... همگی حوزه کارآفرینی را تشکیل می‌دهند و هر فردی که حتی در کارگاه‌های کوچک اشتغال‌زایی کرده، فرهنگ کارآفرینی را دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: موضوع حاشیه‌نشینی یک معضل برای شهرهای بزرگ به‌ویژه مشهد به شمار می‌رود و در حقیقت مشکل حاشیه‌نشینی به خاطر عدم توجه به روستاها و کشاورزی به وجود آمده و امروز به چالشی بزرگ تبدیل‌شده است.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تأکید کرد: برای حل معضل حاشیه‌نشینی ضرورت دارد کارآفرینی در روستاها ایجادشده و مهاجرت کنونی روستا به شهر را برعکس کنیم نه اینکه بخواهیم با رسیدگی و دادن امکانات در حاشیه شهرها انگیزه مهاجرت را بیشتر کرده و به این معضل دامن بزنیم. 

روشنک در ادامه  اقتصاد خراسان رضوی را اقتصاد خصوصی ذکر کرد و افزود: کارآفرینی در خراسان رضوی در بخش خصوصی شکل‌گرفته است که این موضوع از یک‌سو مزیتی برای استان به شمار می‌رود و از سوی دیگر تهدید است به این صورت که اقتصاد خراسان با خصوصی بودن امکان رشد دارد اما به خاطر عدم‌حمایت‌های دولتی با فشارهای اقتصادی که به بخش خصوصی وارد می‌شود، این افراد ضربه‌های بدی را متحمل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کمتری نسبت به سایر استان‌ها وجود دارد، بیان کرد: هزینه اشتغال‌زایی در استان خراسان نسبت به استان‌هایی همانند اصفهان، بوشهر و ... بسیار کمتر است و این‌یکی از مزیت‌های استان به شمار می‌رود.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی بیکاری کارگران در بخش خصوصی را مشکل عمده این بخش عنوان کرد و اظهار داشت: مشکلی که در این اقتصاد رخ می‌دهد بیکاری کارگران است درحالی‌که در بخش دولتی اخراج کارگران را نداریم.

روشنک با بیان اینکه بعد از برجام به‌تدریج فضای کسب‌وکار رو به بهبود است، خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های اقتصادی، رونق اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از دیگر مشکلات در بخش اقتصادی استان، زیاد بودن قیمت تمام شده است که میزان آن باقدرت خرید مردم برابری نمی‌کند.

وی اظهار داشت: مشهد، زیارتی و گردشگری است و اقدامات خوبی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده‌ایم و استان ما فضای امنی برای فعالیت سرمایه‌گذاران است.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تصریح کرد: فضای استان فضای امنی برای جذب سرمایه‌گذاری است و در یک سال اخیر با جذب سرمایه‌گذار خارجی، خدماتی همچون اقامت، پروانه کار، بیمه و... نیز برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است.

روشنک ابراز کرد: متأسفانه برخی مداخلات در ساختارهای اقتصادی معضلاتی را برای حضور سرمایه‌گذار به وجود آورده که با مدیریت استان این معضلات برطرف می‌شود، مشکلات کارآفرینی در خراسان رضوی جدای از مشکلات کشور نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.