کتابهایی چون فلسفتنا و اقتصادنا که تأکید بر آموزههای اسلامی در برابر آموزههای غربی دارد، جزء معروفترین آثار ایشان محسوب میشود. در کنار کتاب اقتصادنا که در حال حاضر نیز جزء آثار برتر و مشهور در حوزه اقتصاد اسلامی میباشد، شهید صدر کتابی تحت عنوان «البنک اللاربوی فی الاسلام: اطروحة للتعویض عن الربا، و دراسة لکافه اوجه نشاطا للبنوک فی ضوء الفقه الاسلامی» دارد که علیرغم اهمیت و تأثیر آن در میان الگوهای بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی، در میان علاقهمندان به مباحث اسلامی در حوزه اقتصاد کمتر شناخته شده است. شهید صدر طرح بانک بدون ربا را در پاسخ به درخواست وزارت اوقاف کشور کویت تهیه کرد. این کتاب جزء اولین آثار مکتوبی است که به صورت مفصل مسائل تأمین مالی اسلامی را در حوزه بانکداری مطرح کرده است و با توجه به قوت مباحث آن، مورد رجوع فراوان اقتصاددانانی بوده است که به دنبال طراحی الگوی بدیل بانکداری ربوی و به عبارت دیگر بانکداری متعارف بودهاند. به عنوان نمونه قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران که در عنوان نیز شباهتی با اثر شهید صدر دارد، مشابهتهای محتوایی فراوانی با الگوی معرفی شده در این کتاب در حوزه به کارگیری راهکارهای غیر ربوی و مبتنی بر شریعت در تعریف رابطه میان سپردهگذار و بانک و همچنین بانک و گیرنده تسهیلات دارد. به عنوان نمونه در قانون عملیات بانکی بدون ربا و در کتاب بانک بدون ربای شهید صدر، تجهیز منابع در چارچوبی عقودی همچون قرض و تخصیص منابع در چارچوب عقودی همچون مضاربه، مشارکت و ... صورت میگیرد. البته الگوی شهید صدر بر اساس رویکرد فقهی ایشان، تفاوتهایی با سایر اندیشمندان حوزه بانکداری اسلامی نیز دارد. به عنوان نمونه شهید صدر عقد مضاربه را تنها مختص به تجارت نمیداند و از سوی دیگر معتقد است که شرط ضمان بر عامل مضاربه باعث تبدیل عقد مضاربه به عقد قرض خواهد شد.
شهید صدر در ابتدای کتاب خود به دو رویکرد متمایز در خصوص نحوه پرداختن به موضوع بانک بدون ربا اشاره میکند که به نظرنگارنده اهمیت بسیاری دارد و البته در میان اندیشمندان اقتصاد اسلامی به طور عمومی مغفول واقع شده است.
«در ابتدای این تحقیق که به منظور تبیین الگوی بانک بدون ربا انجام میشود، میخواهم به یک نکته اساسی اشاره کنم و آن این است که ما باید به صورت بنیادین بین دو رویکرد تمایز قائل شویم:
الف) رویکردی که میخواهد بانک بدون ربا را در ضمن یک الگوی کلان برای یک جامعه اسلامی طراحی کند. یعنی شرایطی که رهبری کلیه شئون جامعه بدست اسلامی باشد، در این صورت الگوی بانک اسلامی به صورت یک جزء از الگوی کلان جامعه اسلامی مطرح میشود.
ب) رویکردی که بانک بدون ربا را به صورت یک عنصر مستقل از سایر عناصر جامعه طراحی میکند. یعنی جامعهای با فرض حکومت فاسد، چارچوب غیراسلامی، بقای مؤسسات ربوی نظیر بانکها و غیره، و جریان نظام سرمایهداری در حیات اقتصادی، فکری و خلقیات انسان به طراحی الگوی بانکداری بدون ربا میپردازد.» شهید صدر در ادامه بیان میکند که کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام بر اساس رویکرد دوم نگارش یافته است: «رویکرد ما برای طراحی الگوی پیشنهادی بانک بدون ربا بر مبنای رویکرد دوم است، زیرا مفروض این است که اجتماع فعلی از جهت ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فکری و سیاسی، اسلامی نیست. اگر ما موضوع را بر مبنای رویکرد اول قرار دهیم، الگویی دیگر غیر از آن چیزی که اکنون ارائه میکنیم، ارائه میشد.»
در واقع شهید صدر الگوی عملیات بانکی (تجهیز و تخصیص سپردههای مردم) را طراحی کرده است که در آن ربا نباشد. چنین الگویی حتی برای یک بانک در کشورهایی که در آن بانکهای ربوی فعالیت دارند، نیز قابل استفاده است. بر این اساس ربط و نسبت آثار چنین نهادی بر جامعه با اهداف شریعت اسلامی اساسا مسئله ایشان نبوده است. به بیان دیگر شهید صدر بحثی در خصوص این که آثار توزیعی فعالیتهای بانک بدون ربا چگونه است و آیا این آثار با عدالت در چارچوب معارف اسلام سازگاری دارد یا خیر نپرداخته است. شاید به همین دلیل نیز باشد که ایشان عنوان کتاب خود را بانک اسلامی یا بانکداری اسلامی قرار ندادهاند.
یکی از مصادیق تمایز این دو رویکرد بحث خلق پول و به بیان دیگر جایگاه و نقش فعالیت بانکها در نظام پولی میباشد. در نظام پولی کنونی (نظام بانکداری مبتنی بر ذخیره جزئی که در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا حاکم است)، پول بدهیِ (IOU) نهاد منتشر کننده آن است. در این نظام پولی بدهی بانک مرکزی و نهادهای سپردهپذیر –به طور ویژه بانکها- پول محسوب میشود و مردم در معاملات روزانه خود از آنها استفاده میکنند. بنابراین در این نظام پولی، بانکها وظیفه خلق پول مورد نیاز اقتصاد را نیز بر عهده دارد. در واقع بانک از طریق اعطای تسهیلات و یا سرمایهگذاری مستقیم، بخش اعظم پول در اقتصاد -که در حال حاضر به صورت سپردههای بانکی است- را خلق میکند و از این حیث جایگاه اساسی در نظام پولی دارد. به بیان دیگر بانک علاوه بر سپردهپذیری و تسهیلاتدهی و به عبارت دیگر تأمین مالی، وظیفه خلق پول در اقتصاد را نیز بر عهده دارد.
پول یکی از کلیدیترین متغیرهای اقتصادی است؛ از منظر بسیاری از اقتصاددانان پول بر بخش حقیقی اقتصاد اثر دارد و یکی از عوامل اصلی ایجاد نوسانات اقتصادی (دورههای بیکاری و تورم) نوسانات یا شوکهای پولی میباشد. بر همین اساس است که در حال حاضر اغلب اقتصادهای دنیا از طریق سیاستهای پولی که توسط بانکهای مرکزی اتخاذ و اجرا میشود، مدیریت و کنترل میشوند. از سوی دیگر با توجه به قدرت خریدی که در پول وجود دارد، خلق آن آثار توزیعی در اقتصاد خواهد داشت. لذا میزان خلق پول و چگونگی آن در وضعیت اقتصاد کشور و توزیع بهرهمندیهای اقتصادی میان مردم اثر خواهد داشت و از این حیث چنانچه بر اساس رویکرد اولی که شهید صدر به آن اشاره میکند، بخواهیم به بانک بپردازیم، خلق پول یکی از موضوعات اصلی خواهد بود که میبایست مبتنی بر آموزههای اسلام بررسی شود. البته این موضوع بسیار دشوار خواهد بود، چرا که نظام پولی در زمان معصومین علیهمالسلام با نظام پولی کنونی کاملا متفاوت میباشد. در عصر معصومین، پول به صورت مسکوکات طلا و نقره (دینار و درهم) بود و لذا خلق و ورود آن به اقتصاد تابع میزان استخراج آنها بود. اما در حال حاضر پول به صورت بدهی در صورتهای مالی بانک مرکزی و بانکها است و این امکان وجود دارد که بدون محدودیتهایی که در نظام پول کالایی وجود داشت، خلق پول صورت بگیرد. اما چنانچه رویکرد دوم انتخاب شود، خلق پول لزوما مسئله نخواهد بود و اگرهم به آن پرداخته شود، نوع و سطح تحلیلها متفاوت خواهد بود، چرا که در این رویکرد، ما در مقام طراحی نظام پولی و بانکی نیستیم.
شهید صدر در کتاب بانک بدون ربا در اسلام، در خصوص خلق اعتبار در بانکداری بدون ربا بحث کرده است. شهید صدر ابتدا این سؤالها را مطرح میکند که «آیا بانک بدون ربا امکان خلق اعتبار دارد؟ آیا بانک میتواند با خلق اعتبار بیش از موجودی سپردههایی که در اختیار دارد، طلبکار شود؟» با توجه به این سؤالات به نظر میرسد که منظور ایشان از خلق اعتبار در اینجا همان بحث ایجاد یا خلق سپرده از طریق اعطای وام و اعتبار به متقاضیان است.
شهید صدر در پاسخ به این سؤال میگوید: «چنانچه خلق اعتبار با سبب شرعی انجام شود، جواب مثبت است.» تحلیل پاسخ شهید صدر به این سؤال میبایست در چارچوب رویکرد دوم که مبنای نگارش کتاب بانک بدون ربا در اسلام است، صورت گیرد. به بیان دیگر شهید صدر تنها بر اساس آموزههای فقه سازوکار خرد و جزئی فرایند خلق پول (اعتبار) بانک را بررسی کرده است و به آثار، لوازم و عوارض چنین ترتیباتی در کل اقتصاد نپرداخته است، چرا که آثار کلان ناشی از خلق پول بانکها در نظام بانکداری مبتنی بر ذخیره جزئی در این رویکرد جایگاهی ندارد و قرار نیست نظام پولی و بانکی اسلامی طراحی گردد. در همین چارچوب شهید صدر به بسیاری از مسائل دیگری که مربوط به رابطه بانکها با یکدیگر و با بانک مرکزی میشود و در چارچوب نظام پولی و بانکی قابل طرح است، نپرداخته است. به عنوان نمونه تأمین ذخایر مورد نیاز از بانکهای دیگر و یا بانک مرکزی که در چارچوب قرض ربوی صورت میگیرد، یکی از مسائل اصلی بانکها در نظام بانکداری مبتنی بر ذخیره جزئی است که شهید صدر اشارهای به آن در کتاب خود نکرده است. نکته جالب توجه آن است که به این موضوع در قانون عملیات بانکی بدون ربای ایران نیز توجهی نشده است و فقط در ماده 21 قانون بیان شده است که «بانک مرکزی با هر یک از بانکها و نیز بانکها با یکدیگر مجاز به انجام عملیات بانکی ربوی نمیباشند.»
اگر چه طراحی بانک بدون ربا بر اساس رویکرد دوم بسیار حائز اهمیت و البته در جایگاه خود ضروری است، اما به نظر میرسد که با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت مبتنی بر شریعت اسلامی در ایران، ضرورتا میبایست رویکرد اول در حوزه مطالعات پول و بانک اسلامی پیگیری گردد تا بر اساس آن بتوان نظام پولی و مالی اسلامی را طراحی کرد.
صحیفه امام، ج 14، ص 280
بانک بدون ربا در اسلام :الگویی برای جایگزینی ربا و بررسی فعالیتهای بانکی در پرتو فقه اسلام
در همین چارچوب است که در حال حاضر، بسیاری از بانکهای ربوی دنیا گیشه اسلامی دایر کرده و مبتنی بر شریعت اسلامی خدمات بانکی به مشتریان مسلمان خود ارائه میکنند.
در حال حاضر بیش از 95 درصد نقدینگی (M2) در ایران به صورت سپردههای بانکی است که توسط بانکها ایجاد شده است.
# دبیر پرونده: علیاکبر کریمی پژوهشگر اقتصاد اسلامی و دانشجوی دکتری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نظر شما