تبریز- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه برای بررسی پرونده زنان زندانی جرایم غیرعمد باید نگاه تسهیل‌گرایانه با رویکرد خانواده محوری داشت،گفت: قانونگذاری و دستگاه قضایی باید در مجازات جایگزین حبس را برای این گروه از زنان در نظر گیرد.

مجازات جایگزین حبس برای زنان‌زندانی جرایم غیرعمد در اولویت قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز در مجلس، زهرا ساعی در واکنش به دو برابر شدن جمعیت زندانیان زن جرایم غیرعمد، گفت: برخی از زنان به دلایل مختلفی چون عدم آگاهی و عدم حمایت خانواده مرتکب جرایم غیرعمد شدند و از آنجا که یک زن، مادر خانواده‌ای است که در زندان قرار گرفته و باید با توجه به شرایط روحی متفاوت نسبت به مردان از  آسیب‌های روحی و روانی بسیاری که دچارش می‌شود جلوگیری کرد بنابراین ضرورت دارد نگاه و رویکردها نسبت به مجازات آنان تغییر کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: رویکرد مجازات زنان آسیب دیده که به دلایل غیرعمد مختلف مرتکب جرمی شده‌اند، باید متفاوت از سایر متخلفان باشد، این زنان خواسته و ناخواسته مرتکب تخلفی شده‌اند که در شرایط فعلی نیازمند کمک هستند.

وی با تاکید بر اینکه در جرایم غیرعمد مسئولان در حوزه قانونگذاری، قضایی و امور اجرایی باید نگاه تسهیل‌گری با رویکرد خانواده محور نسبت به این افراد داشته باشند، افزود: جدایی یک مادر یا زن از خانواده آسیب‌های بسیاری به همراه خواهد داشت، از این رو با نگاه تسهیل‌گرایانه باید از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری کرد.

ساعی گفت: مجازات جایگزین حبس را می‌توان برای این زنان در نظر گرفت، البته تصمیم‌گیری برای تعیین عنوان مجازات جایگزین در این زمینه با قضات است، هرچند در حوزه قانونگذاری نیز می‌توان بازنگری کرد، اما در حوزه مسائل اجتماعی سایر دستگاه‌ها به خصوص ستاد دیه باید همکاری کنند تا وضعیت زنان زندانی جرایم غیرعمد بهبود یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در زمینه جرایم غیرعمد عمدتا جزای نقدی و مالی مطرح است اما به دلیل عدم توانایی و تمکن مالی این زنان از مجازات حبس برای آنان استفاده می‌شود، بنابراین باید با بازنگری در قانون و افزایش مشارکت مردم جهت کمک به این افراد از میزان مجرمان جرایم غیر عمد کاست، که زنان را در این زمینه باید در اولویت قرار داد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خلاء های تقنینی می‌تواند اصلاح شود اما بهتر است سایر دستگاه‌های مرتبط نیز به این موضوع بپردازند.

سیداسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور با اعلام اینکه زندانیان زن جرایم غیرعمد در ماه شهریور نسبت به ماه گذشته(مرداد) دو برابر شده، گفت: این افزایش حاکی از آمار ۱۵۷ نفری این محکومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.