به گزارش قدس آنلاین ، ابوالفضل سعیدی مشاور علمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درنشست آموزشی این طرح که شنبه ۲۰آذر ماه برگزار شد، گفت: برنامه آموزش «فراگیرتلفیقی» یک برنامه بین المللی و فرآیندی مداوم و بدون توقف برای یافتن روش هایی بهتر برای پاسخگویی به تفاوت های دانش آموزان با نیاز های ویژه در کنار دانش آموزان عادی است
وی خاطر نشان کرد: نظام ها و برنامه های آموزشی باید به نحوی طراحی و اجرا شوند که جوابگوی تنوع وسیع ویژگی ها و نیازهای دانش آموزان باشند.
سعیدی درمورد مهمترین اهداف طرح «فراگیرتلفیقی» اضافه کرد: پذیرش تفاوت های فردی دانش آموزان به عنوان واقعیتی ارزشمند، به عهده گیری مسؤولیت آموزش و پرورش هر دانش آموز با هر نوع ویژگی توسط نظام آموزشی، تلاش برای تغییر نگرش تمامی اعضای جامعه به ویژه، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش از طریق درگیر ساختن آنان در مداخله برای آموزش و پرورش و توانبخشی همه دانش آموزان و ایجاد روحیه مشارکت اجتماعی برای آموزش و پرورش تمامی کودکان را از مهمترین اهداف اجرای طرح تلفیقی- فراگیر دانست.
سعیدی گفت: آموزش فراگیر تلفیقی موجب تسهیل دسترسی همه کودکان از جمله کودکان با نیازهای ویژه به آموزش و پرورش، اشتغال به تحصیل هر دانش آموز در نزدیکترین کلاس و مدرسه به محل زندگی خود، بهبود نگرش معلمان نسبت به دانش آموزان با نیازهای ویژه و بهبود و تسهیل آموزش و پرورش برای همه کودکان می شود.
مشاور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه کودکانی که با هم یاد می گیرند، زندگی در کنار هم را با مشارکت هم می آموزند، افزود: اجرای آموزش فراگیر زمینه ساز جامعه ای فراگیر است.
ابوالفضل سعیدی گفت: محتوای نامناسب درسی، نارسایی یادگیری های پیشین، عوامل مغشوش کننده محیط یادگیری، توانایی های شناختی ضعیف تر، نقص در روابط معلم و دانش آموز، عدم ارتباط و بی ارزشی تکلیف یادگیری از نظر دانش آموز، روش تدریس نامناسب، نامناسب بودن منابع آموزشی معلم و نقص درونی کودک از علل احتمالی دشواری های عمومی یادگیری هستند.
وی با اظهار این که بیش از ۴۷ هزار دانش آموز تحت پوشش این برنامه قرار دارند، گفت: در حال حاضر دانش آموزانی که دارای هوش مرزی، مشکلات شنوایی، مشکلات حرکتی و مشکلات ویژه هستند تحت پوشش برنامه آموزش های تلفیقی فراگیر قرار گرفتند.
سعیدی تصریح کرد: در آیین نامه ای که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، برگزاری کلاس های جبرانی، فرستاندن معلمان سیار و رابط به کلاس ها برای کمک به دانش آموزان با نیازهای ویژه، در اختیار قرار دادن ابزارهای کمک آموزشی، دارویی، خدمات روانشناختی، گفتار درمانی و ... از حمایت هایی است که از این دانش آموزان به عمل می آید.
نظر شما