تبریز- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تمام جلسات برگزار شده با بنیاد مصلی به منظور احیا و مرمت خانه فتح الله‌اف صورت گرفته است، گفت: اصلا موضوع احداث پارکینگ مدنظر نبوده است.

جلسه با بنیاد مصلی  برای احداث پارکینگ در محوطه ارک تبریز نداشتیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبدار اظهار داشت: برای مرمت و ایجاد کاربری فرهنگی در خانه فتح الله اف با همکاری بنیاد محترم مصلی و شهرداری تبریز، نقشه‌های پیشنهادی ارائه شده از سوی این بنیاد توسط این اداره کل مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: موضوع احداث پارکینگ در ادامه جلسه مطرح شده و تصمیم بر آن شده تا نقشه و درخواست از سوی بنیاد مصلی به این اداره کل ارسال شود که با گذشت بیش از سه ماه از تاریخ برگزاری جلسه هیچ اقدام و مکاتبه‌ای در این خصوص از سوی بنیاد انجام نشده و احداث پارکینگ بدون اخذ مجوز آغاز شده است.

آبدار تاکید کرد: حضور کارشناسان میراث فرهنگی نیز در جلسات صرفا به خاطر موضوع احیا و مرمت خانه فتح الله اف بوده و به منزله تایید برای احداث پارکینگ نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: بعد از انجام بازدیدهای میدانی و نقشه برداری ژئوفیزیکی و اعلام نظر کارشناسان میراث فرهنگی کشور مبنی بر وجود آثار تاریخی در حریم و عرصه ارک علیشاه و حیاط خانه فتح اله اف، علیرغم نظر بنیاد مصلی مبنی بر عدم وجود آثار در این محدوده، عملیات ساخت پارکینگ متوقف شده است.

آبدار در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس مکاتبه معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با وزیر کشور و مکاتبه معاون میراث فرهنگی کشور با استاندار محترم و مصوبه شورای عالی شهرسازی، به دلیل قرار گرفتن محل احداث پارکینگ در حریم ارک علیشاه و خانه فتح الله اف، انجام هر گونه عملیات در این محدوده ممنوع اعلام شده است.

وی با تاکید بر لزوم تمکین به قانون گفت: بر اساس قانون مرجع هر گونه تصمیم گیری پیرامون مواریث فرهنگی و تاریخی، سازمان میراث فرهنگی کشور است.

آبدار عنوان کرد: پس از گمانه زنی و انجام کاوش باستان شناسی در محوطه و انجام بررسی های تکمیلی نتایج متعاقبا در اختیار علاقمندان میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.