تحولات منطقه

بجنورد- ورودی های شهر یکی از پرترددترین محورها و البته پر تصادف ترین مسیر ها به شمار می روند، به طوری که حدود یک پنجم حادثه های ترافیکی برون شهری استان در ورودی های شهرها به وقوع پیوسته است، در خراسان شمالی عابران پیاده و موتور سیکلت سواران بیشترین حادثه دیدگان در تصادفات جاده ای هستند.

ورودی شهرها، محدوده قرمز رانندگی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

قدس آنلاین- کبری علی آبادی: در ورودی شهر بجنورد از سمت اسفراین، در محدوده روستای خداقلی و الله وردیخان، عبور روستاییان از عرض جاده، علت عمده تصادفات گزارش

شده است و در شهرستان اسفراین نیز موتورسیکلت سواران عمدتاً  قربانی این حادثه ها هستند.

تداخل تردد برون و درون شهری

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در این باره با اشاره به اینکه تعداد تصادفات و حادثه های ترافیکی در ورودی شهرهای این استان آمار

قابل توجهی است می گوید: معمولا حدود ۲۵ درصد از تصادفات برون شهری در این استان در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد و یکی از علت های وقوع این تصادف تداخل

تردد های برون شهری با داخل شهر در این محدوده است.

سعید سبحانی اظهار می کند: به اعتقاد و اعلام برخی از رانندگان کامیون ها و اتوبوس ها، مبلمان جاده ای در ورودی شهرها به گونه ای است که راننده احساس نمی کند وارد حریم

شهر شده است و از این رو به موقع نمی تواند سرعت خود را با تردد درون شهری تطابق دهد.

وی وجود مراکز مختلف با کاربری متعدد در خارج از شهر را علت دیگر افزایش تصادفات در ورودی شهرها عنوان می کند و می افزاید: وجود مراکز علمی و دانشگاهی و بوستان

های تفریحی سبب افزایش تردد در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر شده است.

نبود کنارگذر

سبحانی با بیان اینکه برخی از شهرهای استان کنار گذر ندارند اظهار می دارد: کنارگذرها با خارج کردن بار ترافیکی به خارج شهر می توانند تا حد زیادی خطر تصادفات این استان را

کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در مسیر تردد زائران امام رضا(ع) قرار دارد تصریح می کند: در شیروان کمربندی تا حدی ترافیک را از هسته مرکزی خارج کرده اما اکنون این

کمربندی در محدوده شهر واقع شده است و کاربری کنارگذر را ندارد.

وی می افزاید: در شهرهای فاروج، گرمه، جاجرم و آشخانه کنارگذر وجود ندارد و این یکی از مشکلات برای ایمنی رانندگان در ورودی شهرها است.

۱۹درصد از تصادفات برون شهری در ورودی شهرها

رئیس پلیس راه خراسان شمالی نیز می گوید: ۱۹درصد از تصادفات برون شهری در این استان در ورودی شهرها اتفاق افتاده است.

سرهنگ علیرضا حسین زاده اظهار می کند: ۲۱ درصد از تصادفات فوتی در ورودی شهرها اتفاق افتاده است و ۲۰ درصد از متوفیان حوادث جاده ای در ورودی شهرها قربانی این

حوادث شده اند و ۱۹ درصد از مجروحان حوادث ترافیکی نیز مربوط به حادثه ها در ورودی شهرها است.

وی تصریح می کند: ۱۷ درصد از تصادفات جرحی  و ۱۲ درصد از تصادفات خسارتی نیز در ورودی شهرهای استان به وقوع پیوسته است.

حسین زاده، وجود تقاطع های غیر ایمن و غیر استاندارد در ورودی شهرها را از دیگر عوامل بروز تصادف در این محدوده عنوان می کند و می گوید: بیشتر تصادفاتی که در ۱۰

کیلومتری شهرها رخ می دهد، در تقاطع ها اتفاق می افتد و متاسفانه این تقاطع ها عمدتاً غیر ایمن بوده و علائم و تابلوها نیز به اندازه کافی وجود ندارد.

معاون راه روستایی پلیس راه خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: پر حادثه ترین ورودی شهرها در بجنورد - شیروان، شیروان - بجنورد، آشخانه - چمن بید، بجنورد - اسفراین

و شیروان - فاروج است.

سرگرد مهدی کیوان نژاد اظهار می دارد: در شهرستان اسفراین، به علت نزدیک بودن روستاها به شهر اسفراین، شاهد تردد زیاد روستاییان در محورهای برون شهری هستیم و بیشتر

این روستاییان برای تردد در مسیر منزل تا زمین کشاورزی خود از موتورسیکلت استفاده می کنند و از این رو تعداد حادثه های موتور سیکلت سواران نیز در این ورودی زیاد است.

وی می افزاید: وجود دو بوستان در دو نقطه از ورودی شهر بجنورد نیز سبب شده تا ترافیک و تردد در محورهای ورودی این شهر بیشتر باشد.

وی تصریح می کند: به علت تردد زیاد در ورودی شهرها در روزهای پایان هفته و تعطیلات شاهد تردد زیاد برای رسیدن به بوستان ها هستیم.

کیوان نژاد درباره وضعیت روشنایی محورها در ورودی شهرهای استان نیز می گوید: ورودی شهرهای بجنورد از روشنایی مناسب و قابل قبول برخوردار هستند و اما وضعیت

روشنایی در ورودی برخی شهرهای استان مناسب نیست و نیاز به رسیدگی دارد.

معاون راه روستایی پلیس راه خراسان شمالی می گوید: بهترین راهکار برای ایمنی تردد در ورودی شهرها ارتقای فرهنگ ترافیکی مردم و مجاب کردن آنان به رعایت قوانین راهنمایی

و رانندگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.