طرقبه- شاندیز- سریال قطع درختان چنار حریم رودخانه مایان داستانی تکراری است که مسوولان نیز تمایلی برای پیگری آن ندارند.

قطع بدون مجوز درختان چنار در مایان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، از آنجا که طبق مصوبه مرداد ماه سال ۱۳۵۲ قطع هر نوع درخت باید با مجوز شهرداری، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی صورت بگیرد، انتظار می‌رفت یکی از این ارگان‌ها توضیحی قابل قبول برای این موضوع داشته باشند.

در محل مورد نظر جایی حدفاصل میان یک تپه بلند و کوه، مجموعه‌ای وسیع از درختان جوان بریده شده روی هم تلنبار و تنه‌های کهنسال درختان چنار قطع شده بودند.

موقعیت از نگاه ما حریم رودخانه بود، اما مدیر روابط عمومی منابع طبیعی استان بعد از اینکه اظهار داشت محل مذکور جزو اراضی ملی نیست ما را به جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز ارجاع داد.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه- شاندیز نیز اظهار داشت: ما تنها نظارت بر حفظ و نگهداری این درختان را برعهده داریم و چنانچه قطع درختان بدون مجوز انجام شده باشد فقط اخطار می‌دهیم!

جوانبخت ادامه داد: ما به دهیاری‌ها و شوراها درخصوص قوانین قطع درختان اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و یادآور شده‌ایم که قطع درختان باید با مجوز و به صورت اصولی انجام شود.

او افزود: مکان مورد بررسی روزنامه قدس آنلاین، احتمالاً جزو استثناها بوده و قطع درختان در محدوده ملک شخصی صورت گرفته است.

وی همچنین ضمن تأیید تخلفات مربوط به قطع درختان در طرقبه درخصوص تخلفاتی که خارج از کنترل جهاد کشاورزی رخ می‌دهد بیان داشت: از میان بیش از ۸۰۰ وظیفه محوله به جهاد کشاورزی، جلوگیری از تخلفات مربوط به قطع درختان تنها یکی از وظایف آنهاست.

او علاوه بر این اظهار داشت: چنار جزو درختان غیرمثمر است که استفاده صنعتی دارد و قطع این درختان اغلب با همین هدف صورت می‌گیرد.

وی این مطلب را در حالی بیان کرد که شاخه‌های جوان‌تر درختان چنار با وجود نامناسب بودن برای استفاده‌های صنعتی به طور پراکنده کنار رودخانه روی هم تلنبار شده بودند.

نگاهی به اخبار جست‌وجو شده در اینترنت درخصوص قطع درختان طرقبه و شاندیز گویای تکرار مکرر قطع درختان از جمله دشت ارغوان طرقبه بدون نظارت و مجوز است؛ به طوری که حتی شهردار طرقبه هم در خبری عنوان داشته: بسیاری از درختان در مناطق روستایی توسط باغداران قطع شده و به دلیل نبود نظارت کافی، متأسفانه شاهد افزایش اقدامات اینچنینی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.