آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب شامگاه سه شنبه طی سخنانی در جمع ائمه جماعات نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای استان لرستان که در دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار داشت: از آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی تاکنون چهار دوره حساس را پشت سر گذاشته ایم و اکنون در آستانه مرحله پنجم قرار داریم که در هریک از این دوره ها شاهد نوعی جبهه بندی از سوی دشمنان علیه انقلاب اسلامی بودیم.
وی با بیان اینکه اولین دوره، دوره پیروزی انقلاب اسلامی بود، گفت: در دوره پیروزی انقلاب اسلامی غرب با کمک هم پیمانان منطقه ای اش تلاش کرد انقلاب اسلامی را براندازد و در این دوره انواع و اقسام توطئه ها از قبیل تحریک جریان های داخلی، انواع فتنه ها و ایجاد جنگ هشت ساله را راه اندازی کرد اما موفق نشد و انقلاب اسلامی در پایان این دوره تثبیت شد.
وی افزود: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد یک پدیده جدیدی در جهان بشر به وجود آمد که غرب نسبت به این پدیده احساس خطر جدی کرد.
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جریان دینی در دنیا احیاء شد خاطرنشان کرد: جریان های دینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوره جدیدی از حیات خویش را تجربه کردند و انقلاب اسلامی مردم سراسر جهان را به اهمیت دین و جایگاه دین متوجه ساخت.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مسلمین در غرب به عنوان اقلیتی در حاشیه مطرح بودند، احساس هویت نمی کردند و مساجد در اروپا بسیار محدود بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موج اسلام گرایی به شدت در غرب گسترش یافت و ساخت مساجد رشد چشمگیری پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه اسلام دیگر ستیز نیست و با فرهنگ ها مقابله نمی کند، گفت: اسلام وقتی وارد جامعه ای می شد فرهنگ های آن جامعه را حذف نمی کرد بلکه موجب رشد آن فرهنگ ها می شد اما طبیعت تمدن غرب دیگر ستیزی است وقتی وارد جامعه ای می شود تمام تلاشش این است که فرهنگ آن جامعه را از بین ببرد.
آیت الله اراکی در ادامه با بیان اینکه دوره دوم دوره پس از جنگ است، اظهار داشت: این دوره بسیار مهم است زیرا دوره ای است که انقلاب اسلامی پیام های آزادی، استکبار ستیزی و پیام دعوت به آزادی ملت ها را ترویج داد بنابراین دشمنان سعی کردند که جریان های الترناتیو انقلاب اسلامی به وجود بیاورند تا این جریان ها بر اساس منافع غرب عمل کنند و جوانان جهان اسلام که از استکبار و استبداد رنج دیده بودند و در حال گرایش به انقلاب اسلامی بودند را منحرف کنند؛ جریان القاعده و طالبان از جمله این جریان ها بود که در این دوره به وجود آمدند تا به وسیله این جریان ها، انقلاب اسلامی را منزوی کنند و نگذارند از مرزهای ایران فراتر برود.
وی افزود: الترناتیو سازی در این دوره با دو هدف صورت گرفت اول اینکه موجی که به نفع انقلاب اسلامی و جاذبه های انقلاب در جهان جمع شده بود را منحرف کنند و دوم اینکه جریان های اسلامی را چنان آلوده کنند که جامعه اروپا از این جریان ها متنفر شود تا جلوی گسترش اسلام در غرب گرفته شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه دوره سوم دوره پس از سقوط صدام است، اظهار داشت: سقوط صدام فقط یک اتفاق سیاسی نبود بلکه دوره ای بود که یک قدرت طرفدار انقلاب اسلامی در عراق ظهور کرد.
وی با بیان اینکه سقوط صدام یک دوره جدیدی را رقم زد، اظهار داشت: جریان های اسلامی طرفدار انقلاب اسلامی توانستند در این دوره در عراق به قدرت برسند که این اتفاق برای آمریکا، انگلیس و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که سال ها به دنبال از بین بردن انقلاب اسلامی بودند یک فاجعه بود.
آیت الله اراکی گفت: در این دوره دشمنان شروع به شعله ور کردن درگیری مذهبی در منطقه کردند و شیعیان را علیه اهل تسنن و اهل تسنن را علیه شیعیان تحریک کردند از اینجا بود که جریان تکفیر شروع شد و در بسیاری از کشورهای اسلامی با کمک شیخ های وهابی شروع به تبلیغ کردند که شعیان در عراق سنی ها را قتل عام می کنند و یک بسیج عمومی در جهان اسلام علیه شیعیان راه انداختند و در مقابل نیز در میان شیعیان جریان های را ایجاد کردند که این جریان ها با بهره گیری از شبکه های ماهواره که در اختیارشان بود اقدام به اهانت به مقدسات اهل سنت کردند تا به این وسیله اهل سنت را علیه شیعیان بیشتر تحریک کنند که در نتیجه این اقدامات آنها، یک جنگ تمام عیار مذهبی در منطقه شکل گرفت.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: دوره چهارم دوره بیداری اسلامی بود که در جهان اسلام به راه افتاد و دشمنان از این جریان نیز برای ایجاد آشوب در سوریه بهره بردند.
آیت الله اراکی با بیان اینکه اکنون در آستانه دوره جدیدی قرار داریم، اظهار داشت: این دوره جدید دوره شکست جریان های تکفیری است؛ امروز موج جدید همگرایی و موج ایستادگی در برابر جریان های تکفیری در حال شکل گیری است.
وی گفت: این دوره، دوره آغاز شکست جریان های تکفیری و تفرقه گرا در جهان اسلام است و امروز نشانه هایی از آغاز این دوره را مشاهده می کنیم برای نمونه شیخ الازهر در کنفرانس گروزنی که اخیرا برگزار شد اعلام کرد که جریان وهابیت جزء مذاهب اسلامی نیست و یا اینکه شیخ الازهر در سفرش به اندونزی اعلام کرد که شیعه و اهل سنت دو بال اسلام هستند اینها نشانه هایی از آغاز دوره همگرایی در جهان اسلام است.
در پایان این نشست آیت الله اراکی به سوالات حاضران پیرامون مسائل جهان اسلام پاسخ داد.
نظر شما