به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین، علیرضا یارقلی در ابتدای بحث دو پیشنهاد برای کسانی که در لحظه به پزشک احتیاج دارند و به ناچار دست به دامن سایتهای اینترنتی میشوند مطرح کرد: «راه اول این است که همیشه با پزشک یا فرد متخصصی در ارتباط باشید. البته فرد متخصص همه جا و در هر شرایطی کنار ما نیست، ولی میتوانیم با او در ارتباط باشیم و به محض برخوردن به مشکل با او تماس بگیریم. راه حل دوم این است که ما میتوانیم وقتی مشکلی برایمان پیش میآید به نزدیکترین داروخانه محل برویم و از دکتر داروساز آنجا کمک بگیریم. به هر حال این افراد صلاحیت علمی دارند و برای چنین شرایطی آماده هستند.»
وی افزود: «راه حلی که خیلیها در حال حاضر استفاده میکنند، روش سرچ در اینترنت است. اما این روش خطراتی دارد. مثلا یکی دلش درد میکند و در اینترنت دارویی را پیدا میکند. اما نمیداند که برای درد شکم نباید هیچ دارویی مصرف شود. چون به خاطر عوارضی که دارد ممنوع است. ما باید حواسمان باشد که در چنین شرایطی فقط به مراکز درمانی مراجعه کنیم.»
این متخصص طب سنتی درخصوص استفاده از فضای مجازی برای خود درمانی هم گفت: «موضوع مهم این است که ما کجا و به چه سایتهایی برویم که قابل اطمینان باشد. مثلا نمیتوانیم در سایتی که تبلیغاتی است، به دنبال دارو و نکات پزشکی باشیم. قبل از اینکه در یک سایت به دنبال چنین نکاتی باشیم باید ببینیم آن سایت، علمی هست یا نه؟ نویسندهاش صلاحیت علمی دارد یا خیر؟ بارها دیدهایم که در یک سایت مطلب علمی نوشته شده درباره درد معده، اما نویسندهاش کارشناس تربیت بدنی است. خب این فرد متخصص نیست و نمیشود به آن نوشتهها اعتماد کرد.»
او درخصوص منابع موجود در تحقیقات علمی بعضی سایتها افزود: «حتما نام نویسنده و رفرنس مطالب را ببینند، چون منبع مهم است. نویسندههای مطرح جهان در انتهای مطالبشان مینویسند که این مطالب از چه منابعی به دست آمده. در داخل کشور هم متولیان بهداشت و سلامت داریم. وزارت بهداشت چند سایت را انتخاب میکند که سایتهای مرجع هستند. در همان سایتها لینکهای مرتبط وجود دارد. وقتی ما زمان زیادی را در فضای مجازی هستیم میتوانیم سواد رسانه خود را هم بالا ببریم. اینکه چگونه یک مطلب درست در حوزه سلامت را پیدا کنیم خیلی مهم است.»
مهمان برنامه طبیب بعد از دیدن گزارش مربوط به گفتگو با فروشندگان داروهای تقلبی اینترنتی در این خصوص گفت: «رفتار اینها بعضا زبلیهای اینترنتی است. این افراد در تبلیغ خود مینویسند لاغری سه روزه و در کنار دارو، رژیم غذایی هم میدهند. اگر مثلا بگویید رژیم را یک روز هم رعایت نکردیم میگویند به همین دلیل نتیجه نگرفتید. اما نکته مهم این است که اگر فرض کنیم این مطلب صحیح باشد و در عرض سه روز وزن ما کم شود، آیا این مسئله خوب است؟ مگر وزن ما سه روزه زیاد شده که حالا توقع داریم سه روزه کم شود. بیایم یکبار در همین سایتها ببینیم عوارض کاهش وزن سریع چیست؟»
وی درباره دستهای پشت پردهی فروشهای اینترنتی گفت: «بیشتر کارهای این افراد ابزارهای تبلیغاتی است و خودشان هم اطلاعات بازاری دارند. آنها از نیازهای مردم، کمال سواستفاده را میکنند.»
دکتر یارقلی درخصوص کسانی که از آنها خرید میکنند هم افزود: «خیلیها پیش خودشان میگویند که حالا یکبار هم این روش را امتحان کنیم، ضرری ندارد. ولی خیلی از این داروهای اینترنتی از همان یکبارها استفاده میکنند، چون میدانند محصولشان جواب نمیدهد و بار دومی در کار نیست. با همین فرمول مثلا یک میلیون نفر برای بار اول دارو را تست میکنند. با این قیمتهای نجومی همان یکبار برایشان کافیست. ما باید آگاه باشیم و از آنها خرید نکنیم.»
دکتر یارقلی درخصوص نوع مصرف داروهای گیاهی هم به نکات جالب توجهی اشاره کرد: «در دورهای که همه چیز تخصصی شده، ما باورهای اشتباهی در مورد گیاهان دارویی داریم. خیلیها فکر میکنند داروهای گیاهی عارضهای ندارد، درحالی که مزاج مصرف کننده و میزان دُز مصرفی مهم است. باید برای هرگیاه تعیین کنیم که این گیاه به آن فرد میآید یا خیر؟ بعد نسبت به اندازه آن هم صحبت کنیم. مثلا یک قاشق، یک پیاله یا چه اندازهای؟ باید بدانیم این دارو برای چه فردی با چه وزنی توصیه میشود.»
او درخصوص مضرات استفاده نادرست از داروهای گیاهی هم گفت: «خیلی مواقع داروهای گیاهی میتواند اثرات بدتری داشته باشد. ممکن است شما یکی از گیاهها مثل زردچوبه یا حتی سیر را استفاده کنید و همان زمان مصرف دارو هم داشته باشید، آن زمان داروی گیاهی، داروی شما را تحت تاثیر قرار میدهد. به طور کلی ما اجازه نداریم هر دارویی را بدون مجوز پزشک استفاده کنیم.»
دکتر یارقلی در انتها فرمول جالب توجهی درباره چگونی اعتماد به داروهای اینترنتی مطرح کرد: «اگر در تبلیغات داروها جملاتی دیدید که مثلا نوشته «همه افراد میتوانند استفاده کنند» یا «برای همه سنین مناسب است» یا «صددرصد بدون عارضه» و... بدانید با یک کلاهبرداری بزرگ روبهرو هستید؛ هیچ یک از این جملات مبنای علمی ندارد. علم شامل اصولی است. برای هر دارویی نوشته میشود برای این افراد، با این بیماری و با این دُز. اینها جملاتی است که در سایتهای اینترنتی و تبلیغات ماهوارهای نمیبینید یا خیلی کمتر میبینید.»
نظر شما