تحولات منطقه

از هفته‌های پیش ارزش دلار دل به گرانی سپرده و نرخ ارز از محدوده 4000 تومان عبور کرده است و حال جای سؤال دارد با افزایش نرخ دلار، قیمت تمام شده خودروهای خارجی و کیفیت تولیدات محصولات داخلی دچار چه نوسانی می‌شود.

سرایت گرانی دلار به خودرو/ ایرانی‌ها با گرانی دلار، کیفیت را فراموش می‌کنند؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خودروکار، از حدود چهار هفته پیش نرخ ارز به ویژه دلار بر طبل گرانی کوبید و در طی دو هفته با افزایش 300 تومانی از ارزش 3600 به 3900 تومان رسید، ارزشی که طی دو هفته گذشته خود را در بازار ارز تثبیت کرد و در روزهای پایانی هفته گذشته طی معاملات روز چهارشنبه و پنجشنبه به ارزش بیش از 4000 تومان رسید.

این ارزش همچون نرخ 3500 تومانی سال گذشته در بازار ارز، بار روانی بسیاری را به همراه داشت و همگان از چنین رخدادی می‌ترسیدند اما در حال حاضر این سقف روانی شکسته شده و هر دلار آمریکا در بازار آزاد 4002 تومان ارزش گذاری شده است.

با نوسانات بازار ارز به ویژه دلار، اقتصاد ایران دچار نوسان می‌شود زیرا برخی از مواد اولیه و کالاهای مصرفی کشور همچون خودرو از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که افزایش نرخ دلار چه تاثیری بر بازار خودروهای وارداتی، قطعات یدکی و بازار خودروهای داخلی دارد.

در این رابطه علی شکوهی، کارشناس بازاریابی و فروش خودروهای وارداتی به خودروکار، گفت: افزایش قیمت دلار بر نرخ تمام شده کالاهای وارداتی تأثیر مستقیم دارد، اما نکته قابل توجه آن است که این تأثیر قیمت در چه مدت زمانی رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: در زمان افزایش قیمت دلار شرکت‌های واردکننده خودرو دو رویه را در پیش می‌گیرند که از آن‌ها می‌توان به افزایش نرخ دلار به لحظه و اعمال نرخ دلار در زمان فروش قطعی خودرو با توجه به ضوابط و استاندارها اشاره کرد.

این کارشناس بازاریابی و فروش خودروهای وارداتی، با بیان اینکه افزایش  10 تا 15 درصدی دلار، افزایش قیمت 20 تا 30 درصدی خودرو را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: واردکنندگان، خودرو را با ارز آزاد خریداری کرده و در مرحله ترخیص گمرک، عوارض را با نرخ مبادلاتی محاسبه می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ارزش دلار حدود 20 درصد افزایش و در کنار آن نرخ ارز مبادلاتی با روند کندتری افزایش یافته است که در نهایت در قیمت نهایی کالا تاثیرگذار است اما نباید فراموش کرد که این افزایش قیمت به لحظه نیست زیرا کالا در گذشته خریداری و به کشور وارد شده است.

شکوهی یادآور شد: برخی از واردکنندگان، فعالیت‌های خود را بر پایه سفارش و سرمایه مشتری ساماندهی می‌کنند و با این معیار به کشور مبدأ سفارش خرید ارائه می‌کنند، این دسته شرکت‌ها در لحظه افزایش نرخ ارز قبل از خرید و ارائه محصول افزایش نرخ را بر قیمت خودرو و قطعات محاسبه می‌کنند که این موضوع بر بازار تأثیر مناسبی ندارد و نارضایتی مشتری را به همراه دارد.

این کارشناس بازاریابی و فروش خودروهای وارداتی، با اشاره به مطالب مطرح شده بیان کرد: چنین رفتارهایی در زمان نوسانات بازار ارز، مشتریان را بر آن می‌کند تا وسیله نقلیه را با قیمت ارزانتری خریداری کنند که باعث می‌شود مشتریان به بازار هجوم می‌آوردند و در نهایت عاملی می‌شود که روند عرضه و تقاضای بازار دچار مشکل شود.

وی در رابطه با تأثیر نوسانات نرخ ارز بر کیفیت تولید خودروهای داخلی، گفت: به دلیل آنکه قطعات و مواد اولیه تولید خودروهای داخلی اکثراً در کشور وجود دارد و مونتاژ این دسته از خودروها بر پایه تولیدات داخلی انجام می‌شود، نوسان نرخ دلار به یکباره بر قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار نیست و افزایش قیمت این دسته از خودروها در طی یک دوره شش ماهه رخ می‌دهد.

شکوهی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش نرخ دلار به 4000 تومان، بر بازار خودرو تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: بازار خودرو نرخ 4000 تومانی دلار را همچنان درک نکرده است و بازار انتظار دارد که این نرخ ارز به ارزش‌های کمتری باز گردد.

این کارشناس بازاریابی و فروش خودروتاکید کرد: در ماه‌های گذشته که ارزش دلار از 3200 تومان به 3500 تومان رسید، نرخ ارز تا ماه‌ها در ارزش 3500 ماندگار شد که این عدد مبنای خرید و فروش کالا شد و اگر در یک دوره میان مدت ارزش دلار در محدوده 4000 تومان نوسان داشته باشد، نرخ معیار برای خرید و فروش کالا، دلار 4000 هزار تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر معدود شرکت‌ها نرخ 4000 تومان را اعمال کرده و ارزش محصولات خود را تا 20 درصد افزایش داده‌اند.

شکوهی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش نرخ دلار، از کیفیت تولید قطعات و خودروهای داخلی می‌کاهد، گفت: به طور اصولی امکان رخ داد چنین اتفاقی میسر نیست، زیرا در زمانی که نظارت شرکت‌های بازرسی کارآمد باشد، شرکت‌های تولیدی از کیفیت خود نمی‌کاهند و در شرایط فعلی با انتشار گزارش کیفیت ماهانه تولید، بازار رقابتی در تولید ایجاد شده است.

وی افزود: در تولید قطعات، قطعه سازان برای آنکه بتوانند در بازار رقابتی قرار بگیرند از کیفیت خود نمی‌کاهند و از سوی دیگر به دلیل همکاری‌های بین المللی قطعه سازان، همتای بین المللی اجازه کاهش کیفیت را به تولیدکنندگان داخلی نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.