قزوین – مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: چرای دام در مناطق باز علاوه بر اینکه آزار و اذیت مردم را بدنبال دارد موجب فرسایش خاک و ایجاد ریزگردها و تخریب پوشش گیاهی می شود.

دام های غیر مجاز منابع طبیعی استان قزوین را تهدید می کند

مهندس علی اکبراسداللهی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: امروز چرای دام اگر مدیریت شده نباشد، قطعا موجب تخریب و آسیب هایی برای محیط زیست و منابع طبیعی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر اصولا ما در منطقه دشت قزوین وجود دام سنگین که بومی باشد و چرای دام در آن اتفاق بیفتد نداشتیم.

وی افزود: امسال از استانهای همجوار تعدای دام سنگین حدود ۱۳۰۰ نفر وارد استان شده بود که عوارضی را هم برای استان قزوین به دنبال داشت.

اسداللهی در تشریح دامهای شتر در منطقه آوج و آبیک یادآورشد: متاسفانه این دامها بصورت بدون صاحب درم نطقه رهاسازی شده بود و هیچ کس مسئولیت این دامها را بر عهده نمی گرفت.

وی افزود: ازسوی دیگراقدامات اطلاع رسانی و کار فرهنگی که در سنوات گذشته از اولویت این اداره کل نیز بود ثمره ای درپی نداشت نهایتا این اداره از طریق دستگاه قضایی و کار حفاظتی اقدام به جمع آوری این احشام غیرمجاز در استان کرد تا بدینوسیله اقدام به ذبح دامهای جمع آوری شده با نظردستورقضائی اعمال قانون گردد.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین با موثرخواندن این اقدام گفت: این اقدام موجب شد تا عده ای خود را بامستندات لازم صاحب دامهای غیر مجازمعرفی کنند که در همین رابطه تشکیل پرونده در دستگاه قضایی شهرستان و استان قزوین صورت گرفت و بدینوسیله موضوع وجود دامهای غیرمجاز سنگین به یک روال قانونی تبدیل شد ولی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنان مراقب اوضاع است و با هرنوع چرای دام غیر اصولی برخورد قانونی خواهد داشت.

این مقام مسئول یادآورشد: وجود دام سنگین در منطقه که چرای شتر بود بسیار نگران کننده به نظر می رسید و مدتی بود تعدادی شتر در مناطق شهرستان آوج و در بخش هایی از منطقه آبیک بدون صاحب رهاسازی شده بود.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین به آسیب های ورود دامهای غیرمجاز و سنگین اشاره کرد و گفت: چرای دام در مناطق باز علاوه بر اینکه آزار و اذیت مردم را بدنبال دارد موجب فرسایش خاک و ایجاد ریزگردها و تخریب پوشش گیاهی می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر دام های رهاشده مدیریت نشود هم پوشش گیاهی را بهم می ریزد و هم وضعیت بیابانی شدن را تسریع می کند و باعث می شود که تولیدات علوفه ای استان کاهش پیدا کند و نهایتا موجب سیل خیزی در منطقه و فرسایش خاک می شود؛ لذا از هر جهت تهدید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.