اظهار نظرها و رویکردهای ترامپ در مدت زمان کوتاه ریاست جمهوری اش نشان از نگاه رادیکال او به مسائل منطقه وجهان دارد.مسئوولان اتحادیه اروپا اذعان دارند که انخاب ترامپ شرایط فروپاشی اتحادیه اروپا را تسهیل کرده است

باید منتظر اقدامات غیر قابل پیش بینی از سوی ترامپ باشیم

قدس آنلاین -ساحل عباسی: هر چند بسیاری ازمردم و سیاستمداران آمریکایی و سایر سیاستمداران کشورهای دنیا بخصوص کشورهای غربی تمایلی به نشستن  دونالد ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری نداشتند اما وی به عنوان چهل ونهمین رئیس جمهور آمریکا برمسند قدرت نشست. تاجر پیری که نام و نشان و وجاهت  خوبی در نزد افکار عمومی آمریکا نداشت به دلیل شعارهای انتخاباتی ومخالفت مردم با روند سیاسی حاکم براین کشور پا در کاخ سفید گذاشت. روزهای اول کاری دونالد ترامپ با اعتراض های خیابانی مخالفین آغازشد. ممانعت از ورود اتباع خارجی بخصوص هفت کشوربه آمریکا از مسائلی است که علاوه بر معترضان داخلی، بسیاری از مردم مسلمان و غیر مسلمان را برعلیه ترامپ شورانده است. قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با دکتر اصغر زارعی کارشناس بین الملل به بررسی موضوع ریاست جمهوری ترامپ و تاثیر آن بر مسائل منطقه پرداخته است.

دکتر اصغر زارعی با بیان اینکه ترامپ پدیده ناشناخته ای است گفت : ترامپ پدیده ناشناخته ای است که با شروع کار در روزهای اخیر نشان داد تصمیمات ورویکردهای خاص خود را اعمال خواهد کرد همانگونه که در وعده هایی انتخاباتی بر چندین نمونه تاکید کرده بود. هر چند هنوز نمی توان در خصوص تصمیمات و رویرکردهای جدید او در عرصه سیاست داخلی وخارجی اظهار نظر کرد اما  دیدگاه ها و مواضع شخص آقای ترامپ نشان داده که پرداختن به مسائل درونی کشورش از جمله اولویت های  سیاست گذاریهای وی است.   بهبود وضعیت اقتصادی امریکا آنچنان که دروعده های انتخاباتی عنوان شد از نظر ترامپ باید پیگیری شود. از سوی دیگر با توجه به اظهار نظرهای محدود و جسته گریخته آقای ترامپ درعرصه سیاست خارجی و البته با توجه به  دیدگاه ها و نظریات افراطی که در برخی رویکردهای ایشان مشهود است باید منتظر تصمیات متعاقب این کشور درخصوص منطقه بود. بی شک اظهار نظرها و رویکردهایی که در مدت کوتاه ریاست جمهوری آقای ترامپ مشاهده شده نشان از نگاه رادیکال وی  نسبت به سایر سیاستمداران آمریکایی دارد. امروز زمزمه های فروپاشی اتحادیه اروپا (با توجه به خروج انگلیس از این اتحادیه و استقبال ترامپ از آن) به گوش می رسد. بی شک امروز برخی از سیاستمداران اروپایی به این مساله اذعان دارند که انتخاب ترامپ شرایط را برای ایجاد شکاف و فروپاشی اتحادیه اروپا فراهم کرده است بنحوی که  روند فروپاشی اتحادیه اروپا را با انتخاب ترامپ تسهیل کرده است.

وی در این باره افزود: امروز اتحادیه اروپا نگران نوع نگاه وسیاست های آقای ترامپ درارتباط با روسیه است.  نوع نگاه او به همکاری  با روسها در زمینه های مختلف از جمله نگرانی هایی است که پاسخ آن در آینده ای نه چندان دور مشخص می شود که آیا در رویکردها و سیاست های کلی آمریکا و تعامل یا همکاری با روسیه اتفاق خاصی ایجاد می شود. بدیهی است پاسخ این سوال با توجه به جریان رقابت این دو کشور قدرتمند بسیار مهم است. اختلافات آمریکا و روسیه در موضوع تروریسم در منطقه، داعش و مسائل سوریه وعراق از بسترهایی است که می تواند  نوع نگاه آقای ترامپ را به مسائل منطقه وهمکاری با روسیه را در نابودی یا عدم نابودی داعش مشخص کند.

دکتر زارعی با اشاره به حمایت ترامپ از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: نگته دیگری که در مواضع ورویکردهای اقای ترامپ حائز اهمیت است پیوند و همسویی بسیار کامل و نزدیکی  اقای ترامپ با رژیم جعلی صهیونیستی است. آقای ترامپ تا کنون بارها با صراحت از سیاست های رژیم جعلی صهیونیستی حمایت نموده و همراهی خود را با آنها اعلام کرده است. این مساله از نگرانی هایی است که می تواند  برای منطقه تبعاتی خاص به دنبال داشته باشد.

این کارشناس بین الملل با تاکید بر تاثیر گذاری مواضع ترامپ بر مسائل اقتصادی دنیا گفت: موضوع برجام و نگاه اقای ترامپ به برجام نیز از مسائل حائز اهمیت است. ایشان به صراحت در جمع مسئوولین منتخب دولت خود بر تداوم تحریم های ایران تاکید کرده و نگاه مثبتی به برجام ندارد. علی رغم اینکه بسیاری از دولتمردان غربی بر اهتمام آمریکا به تعهدات خود تاکید دارند پیش بینی می شود آقای ترامپ همانند سیاستمداران قبلی آمریکا تحریم های ایران را مجددا امضا کند و در موضوع برجام خواستار تجدید نظر باشند. اقای ترامپ در روزهای گذشته در اولین اقدام خود  قرارداد ترانس پاسیفیک را که در دوره های قبل توسط دولتمردان این کشور امضا شده بود را به صورت یک جانبه لغو و خروج آمریکا را عنوان کرد. با آنکه 12 کشور در این قرار داد هم پیمان هستند چنین حرکتی از سوی رئیس جمهور آمریکا تقریبا یک اتفاق غیر قابل پیش بینی بود. لذا ممکن  است در آینده ای نه چندان دور شاهد اتفاقاتی از این دست باشیم. آقای ترامپ در توجیه اقدام خود معتقد است بسیاری از قراردادها، پیمان ها و همکاریهایی که در دوره های قبل امضا شده بیشتر یک نمایش و شو سیاسی است نه یک اقدام عملی. بنابراین این اقدامات میتواند بر شرایط اقتصادی امریکا تاثیر بگذارد. بدیهی است تجدید نظر آمریکا در حوزه های اقتصادی نه تنها بر روند اقتصادی آمریکا تاثیر دارد بلکه نگرانی هایی را برای بسیاری از کشورها ایجاد کرده است.

  وی با تاکید براینکه ترامپ برنامه های غیر قابل پیش بینی خواهد داشت افزود: افزایش قیمت ارزهای دیگر در برابر کاهش قیمت دلار موجب افزایش نگرانی دولتهایی شده که با آمریکا مشارکت اقتصادی وتجاری دارند. قطعا این  نگرانی  می تواند بر تعاملات تجاری واقتصادی امریکا با طرفهای مقابل  اثر سوء داشته باشد. بی شک  لغو برجام منجر به  کاهش بیش از پیش ایرانیان به آمریکا خواهد شد هر چند دولت ترامپ به  نگرانی های کارشناسان منطقه ای اعتننایی نخواهد کرد. متاسفانه دولت ترامپ با اعلام اینکه برجام مربوط به دولت گذشته است و این دولت هیچ تضمینی برای اجرای آن ندارد نشان میدهد که دولتش توجهی به مسایل بین المللی ندارد.  در جمع می توان گف ترامپ ودولت ایشان یک پدیده هستند و باید منتظر اقدامات غیر قابل پیش بینی در روزهای آتی باشیم.   بسیاری از کارشناسان وتحلیل گران منطقه وبین الملل منتظر هستند  ببیند که آیا اقای ترامپ به وعده های انتخاباتی خود عمل خواهد کرد یا نه؟ و نوع نگاه ایشان به موضوعاتی از قبیل تروریسم، داعش، برجام، یمن، عراق، سوریه و اتحادیه اروپا و حتی شرق دور چگونه خواهد بود. بی تردید آقای ترامپ یک بازرگان و تاجر است که  تجارب موفقی در این حوزه تجارت دارد. قاعدتا تاجران موفق می توانند سیاستمداران موفقی هم باشند به شرط اینکه نگاه افراطی ایشان و اطرافیانش را نادیده بگیریم. شواهد نشان می دهد آقای ترامپ عزم خود را برای مسئل منطقه ای و بین المللی جزم کرده و به طورجدی می خواهد که در عرصه مدیریتی کاخ سفید حضور قابل توجهی داشته باشد. واگذاری فعالیتهای تجاری و اقتصادی شرکت های و هتل های خود به پسرانش گواه این ادعاست. ضمن اینکه آقای ترامپ ارتباط خوبی با رسانه های آمریکایی ندارد و آنها را دروغگو و جاعل خبر عنوان کرده است. چالشهای وی با سازمان سیا نیز از جمله مسائل اختلافاتی است که در این حوزه می تواند منجر به تغییراتی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.