تحولات منطقه

در ایام جشنواره سعی داریم تا بدور از جبهه گیری و یا جنجال آفرینی به روایت سی و پنجمین جشنواره ی فجر بپردازیم. جشنواره ی فیلم فجر جشن ملی و ویترین اصلی سینمای ایران است، لذا آنچنان که در ایام جشن مرسوم است، سعی می شود زبان گفتار شیرین و به دور از عیب جویی، مطالب منتشره در قالب گزارش هایی مختصر و نقد آثار در زمان اکران عمومی و با تاملی بیشتر در مورد فیلم ها صورت گیرد.

هفتمین روز جشنواره با خفگی در یک روز بخصوص و رگ خواب یک کارگر ساده پایان یافت
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از الف، هشتمین روز از برپایی جشنواره فیلم فجر در حال پایان یافت، که در حال حاضر در حال سپری کردن روزهای نفسگیر جشنواره از حیث فیلم های به نمایش در آمده هستیم.
 
روز یکشنبه مرکز همایش های برج میلاد، پذیرایی اهالی فرهنگ و رسانه بود تا یکی دیگر از روزهای پر تب و تاب جشنواره شکل بگیرد. اگرچه که جشنواره فیلم فجر به خودی خود از هیجان و شور کافی برخوردار است؛ اما نمایش فیلم های شاخص از کارگردانان شاخص تر موجب می شود تا انتظار شور بیشتری را از ان روز نمایش داشته باشیم.

با احترام به کارگردانان و آثاری که در ایام جشنواره به نمایش درآمده و یا بر پرده خواهند نشست، روزهای پانزدهم تا هیجدهم بهمن ماه را باید روزهای پرشور و حرارت تر جشنواره دانست. پخش چهار فیلم از چهار کارگردان مطرح در هریک از ایام ذکر شده، این بزم فرهنگی را مجلل تر نموده و حضور پرشورتر مخاطبان در این ایام دلیل این مدعا است.

فیلم یک روز بخصوص اولین فیلم سینمایی به نمایش در آمده در روز یک شنبه بود. همایون اسعدیان چنانکه از کارنامه کاری و علائق او انتظار داریم باز هم به سراغ یک موضوع اجتماعی رفته و در دل یک سوژه ی اجتماعی، مسائل انسانی را هم شامل می شود. موضوع فیلم « یک روز بخصوص» مسئله ی پیوند عضو(قلب) است و به مشکلات بیماران و خانواده های آنها می پردازد. اما فیلم  اسعدیان تنها معطوف به همین نکته نیست و از نکاهی دیگر به معضلات و دل مشغولی خانوده های این عزیزان می پردازد.

نکته جالب در این فیلم همکاری مازیار میری در مقام تدوین گر با همایون اسعدیان است؛ چرا که اسعدیان نیز در فیلم «سارا و آیدا» مازیار میری در مقام مجری طرح با وی همکاری داشته و همگاری این دو منجر به حضور  دو اثر در جشنواره امسال شده است.

در اینجا «یک روز بخصوص» را به پایان می رسانیم و به «خفگی» می رسیم. فیلم «خفگی» تازه ترین اثر فریدون جیرانی فیلمی از جنس علایق او اما با حال و هوایی متفاوت است.

جیرانی در مجموعه آثار خود همواره نشان داده که به موضوعات جنایی و پلیسی علاقه خاصی دارد. حال و هوای متفاوت فیلم جیرانی تنها به رنگ سیاه و سپید فیلم و یا فضای قصه معطوف نمی شود و بازی متفاوت و خوب الناز شاکردوست نیز از جمله مواردی است که فیلم او را به فیلمی متفاوت از آثار وی تبدیل کرده است. شاکردوست در فیلم جیرانی نقشی متفاوت از کاراکترهای پیشینش بازی کرده و با توجه به بازخوردی که از حضار در سالن نمایش مشاهده شد، رضایت مخاطبان را نیز جلب نموده است.

《رگ خواب》 ساخته ی حمید نعمت الله که از ابتدای برگزاری جشنواره گمانه زنی ها و صحبت های زیادی پیرامون آن شده بود؛ از جمله فیلم های به نمایش درآمده ی روز یک شنبه بود.

حمید نعمت الله با سبک کارگردانی مختص به خودش این بار قصه ای از عشق، خیانت و تنهایی را به تصویر کشید. بازی درخشان لیلا حاتمی در فیلم نعمت الله از جمله نقاط قوت فیلم است؛ تا حدی می توان از او به عنوان یکی از کاندیداهای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نام برد.

آخرین فیلم به نمایش درآمده در روز یکشنبه 《کارگر ساده نیازمندیم》 منوچهر هادی بود. موضوع  فیلم منوچهر هادی در مورد مهاجرانی است که برای یافتن شغل به پایتخت آمده اند و با برای رهایی از معضل بیکاری گرفتار مشکلات اجتماعی بزرگتری شده اند.

منوچهر هادی در فیلم خود از تلخ گویی محض استفاده نکرده و در شخصیت پردازی کاراکتر اصلی فیلم خود مایه های طنز و عشق را نیز گنجانده است. لازم به ذکر است که بخش اعظمی از فیلم 《کارگر ساده نیازمندبم》 زبان فیلم زبان آذری است و در آن صحنه ها غیر ترک زبانان باید از طریق زیرنویس متوجه دیالوگ های فیلم شوند.

روز دوشنبه نیز  به دلیل حضور بیشتر فیلم های کارگردانان مطرح، احتمالاً از جمله روزهای پرشور جشنواره خواهد بود. امید است که این شور مخاطبان حاضر در سالن نمایش با رضایت مندی  آنان بدرقه شود. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.