به گزارش «قدس آنلاین»، حمید محمدی گفت: با تعلیق سفرهای حج و عمره، بمنظور بهبود خدمات رسانی به زائران از ابتدای سال جاری طرح نوین عتبات ارائه شد و بر این اساس سیاستها و راهکارهای ارائه خدمات بهتر بر مبنای این طرح ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه بر اساس اسناد بالادستی نظام، مسئولیت اعزام زائران به خارج از کشور بر عهده سازمان حج و زیارت است، افزود: وضعیت امروز عتبات با سالهای گذشته متفاوت است. در داخل کشور مجموعههایی غیر مجاز با بی توجهی به قوانین و مقررات، در زمینه جذب و اعزام زائران عتبات فعالیت میکنند، در کشور عراق نیز بدلیل محدودیت زیرساخت های خدماتی از جمله اسکان اگر بدرستی مدیریت نشود، افزایش بی رویه هزینهها و کاهش خدمات رخ میدهد.
سرپرست سازمان حج و زیارت عنوان کرد: بیش از ۲۴۰۰ دفتر زیارتی با مجوز سازمان حج و زیارت در سراسر کشور فعالیت میکنند که طبق قوانین و مقررات واجد شاخصها و توانمندیهای لازم هستند، هزینه آب و برق و گاز دفاتر و حقوق کارمندانشان را متحمل میشوند و سازمان حج و زیارت خود را متولی این دفاتر میداند و نظام نیز از آنها در خصوص حقوقشان دفاع میکند.
محمدی در دفاع از جایگاه کارگزاران خدوم زیارتی اظهار داشت: در زمینه سفرهای عتبات یک عده بدون مجوز و بدون برخورداری از شرایط لازم در عرصه اعزام زائران عتبات وارد شدهاند که ما در هیچ صنفی شاهد این سطح از بی نظمی نیستیم و از مراجع بالاتر و دستگاههای نظارتی میخواهیم که با جدیت بیشتر با این مجموعهها که حقوق دفاتر زیارتی را تضییع میکنند، برخورد کنند.
حمید محمدی در جمع مدیران راهنما و مدیران ثابت هتلهای عتبات گفت: زائران باید در خصوص محدودیتها و ضعف زیرساختهای خدماتی در کشور عراق و تاثیر آن در کاهش سطح کیفی خدمات توجیه شوند ضمن آنکه همه تلاش خادمین آنها است که بهترین خدمات را با توجه به امکانات و وضعیت موجود به آنها ارائه دهند که این اقدام بایستی از سوی مدیران کاروانها صورت گیرد.
سرپرست سازمان حج و زیارت پیرامون سازماندهی سفرهای عتبات در وضعیت موجود خاطر نشان کرد: در سازمان حج و زیارت طی جلسات کارشناسی متعدد، طرح نوین عتبات تدوین شد. این طرح حاصل جلسات متعدد با خود شما کارگزاران عزیز و نظرات همه صاحبنظران این عرصه است و راهکارهای لازم در خصوص بهبود سفرهای عتبات در آن تبیین شده است.
محمدی در خصوص برنامهریزی استانی برای برنامه سفر عتبات توضیح داد: با هدف تقویت نقش دفاتر زیارتی، توزیع سهمیههای عتبات به استانها واگذار شد. همچنین بر اساس طرح نوین عتبات شرکتهای مرکزی هر استان بستههای سفر منطبق با سلیقه زائرین استان خود را تعریف میکنند.
وی برنامههای اعزام استانی عتبات را راهکاری کارآمد در زمینه کاهش قیمت کاروانهای عتبات برشمرد و گفت: بعضا شنیده میشود که کاروانهای غیر مجاز ارزانتر از کاروانهای تحت نظر سازمان حج و زیارت است این در حالی است که این مجموعهها اغلب یک شب اقامت زائران در کاظمین را از برنامه سفر حذف میکنند و بصورت عبوری به زیارت کاظمین میروند و یا بجای اقامت ۷ شبه در عراق، اقامت را به ۶ شب کاهش میدهند و یا با کاهش کیفی غذای زائران و کاهش سطح دیگر خدمات اقدام به کاهش قیمت میکنند و از پوشش امنیتی و بیمهای لازم برخوردار نیستند که البته با این سطح کاهش خدمات، کاهش قیمت بیشتری از آنان مورد توقع هست.
سرپرست سازمان حج و زیارت ایجاد تنوع در بستههای سفر و واگذاری بیشتر کار به استانها را از برنامههای بهبود سفر های عتبات در داخل کشور برشمرد و اقدام برای ارتقای کیفیت خدمات و برنامهریزی برای توسعه زیرساختها را راهکار ارتقای خدمات رسانی به زائران در کشور عراق توصیف کرد.
وی در ادامه گفت: برنامهریزی برای توسعه زیر ساختهای خدماتی در عراق از ۳ سال گذشته در سازمان حج و زیارت آغاز شده که حدود ۳ ماه گذشته هتل کربلا الدولی در شهر مقدس کربلا افتتاح شده همچنین هتل بزرگ نجف به عنوان بهترین هتل این شهر، چند ماه آینده افتتاح خواهد شد.
سرپرست سازمان حج هدف از ساخت هتل در شهرهای مقدس کربلا و نجف با برنامه ریزی سازمان حج و زیارت را فرهنگسازی در زمینه هتلداری در آن کشور و الگو سازی برای ساخت هتل مناسب برای خدمات رسانی به زائران توصیف و ارزیابی کرد.
سرپرست سازمان حج و زیارت در ادامه تلاش جدی تر دفاتر مجاز زیارتی را در جذب و اعزام زائران عتبات را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز شاهدیم که مجموعههای غیر مجاز با تبلیغات گسترده و فعالیت در فضای مجازی اقدام به جذب زائران میکنند که لازم است کارگزاران زیارتی در این زمینه فعالتر وارد شوند.
محمدی در ادامه به مشکل عدم توجیه زائران عتبات نسبت به خدمات اشاره کرد و گفت: بخش عمده توجیه زائران به عهده مدیر راهنما است. زائر باید نسبت به سفر عتبات آگاه باشد. سفر عتبات متفاوت از حج و عمره است. در عتبات با ضعف زیرساختها، مشکلات جادهای، ساختار ضعیف هتلها مواجه هستیم. این موارد را از ایران به زائر بگوییم تا در عراق مشکلی پیش نیاید و جو رضایتمندی زائر خدشه دار نشود.
سرپرست سازمان حج و زیارت توجه بیشتر مدیران ثابت هتلها در عراق به دستورالعملها را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه آداب هتلداری در عراق از سوی مالکین و مدیران عراقی هتلها رعایت نمیشود. در خصوص آموزش خدمه عراقی هتلها هم با چالش هایی روبرو هستیم از این رو مدیران ثابت هتلها باید دقت نظر بیشتری داشته باشند تا در خدمات رسانی به زائر با مشکلی روبرو نشویم.
محمدی به ارزشیابی از عوامل سفرهای عتبات اشاره کرد و گفت: از ۵ ماه گذشته ارزشیابی از عوامل عتبات را در برنامه داریم و در این برنامه بجای بازرسی از خدمات، عملکرد عوامل انسانی را مورد ارزشیابی قرار میدهیم یعنی اگر مشکلی وجود داشت بررسی میکنیم که چه کسی مسئول بوجود آمدن این مشکل است که این موارد در ارزیابی عوامل و فرآیند انتخاب مجدد آنها لحاظ خواهد شد.
انتهای پیام/
نظر شما