۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 503075

یزد- به منظور درمان عوارض ناشی از سکته ی مغزی و پیشگیری از وقوع مجدد، طرح سما( سکته ی مغزی اورژانسی) در اکثر شهرهای کشور اجرایی شده است.

بیماران سکته مغزی درمان می شوند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی یزد، الهه تقوایی زحمتکش با اعلام این خبر اظهار داشت: دوران طلایی استفاده از داروی ضد لخته  با نام علمی آر.تی.پی.آ ، چهار ساعت و نیم پس از وقوع سکته می باشد و و چنانچه اقدامات اولیه پس از وقوع سکته ی مغزی توسط اورژانس  برای بیمار انجام شود، این دارو در اکثر افراد قابلیت استفاده دارد.

این متخصص داخلی اعصاب افزود: در حال حاضر استفاده از این دارو برای بیمار و با نظر پزشک معالج در صورت دارا بودن شرایط بیمار و با پوشش بیمه ای دربیمارستانهای دولتی یزد  و با کد ۷۲۴ ( هفت روز هفته، ۲۴ ساعت شبانه روز) انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه با وقوع سکته ی مغزی، تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار سلول مغزی در هر دقیقه از بین می رود گفت: با انتقال بموقع بیمار به بیمارستان، لوله های مغزی کمتر آسیب دیده و احتمال درمان بیمار قوت می گیرد.

تقوایی زحمتکش علائم سکته ی مغزی را افتادگی صورت، ضعف دست و پا و لکنت زبان برشمرد و تاکید کرد: چنانچه فردی دچار این علائم شود باید هر چه سریعتر به اورژانس ۱۱۵ اطلاع داد و از درمانهای خانگی و خوددرمانی پرهیز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.