به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، راه درآمدزایی اپراتورهای تلفنهای همراه در کشورهای مختلف ارائه خدمات متنوع در بستر اینترنت و کاهش تعرفهها جهت جذب تعداد بیشتر مشترک است، اما در ایران روندی متفاوت را اپراتورها پیش میگیرند، قیمت بستههای اینترنت چندان به صرفه نیست و همچنین میزان حجم ارائه شده جوابگوی تقاضای مشترک نیست، برخی از اپراتورها حتی خود را ملزم به رعایت اولین اصول ارائه خدمات بهینه در فضای مجازی نمیدانند.
برای نمونه طراحی یک نرم افزار ارزیابی میزان استفاده از حجم اینترنت سادهترین روش اطلاع رسانی به مشترکین است که برخی از اپراتورها هنوز زیر بار آن نرفتهاند و استفاده از روشهای سنتی مشابه استفاده از کدهای USSD را ترجیح میدهند.
تعدادی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در پیامهایی از کم فروشی و گران فروشی اینترنت همراه توسط اپراتورها گزارش دادند، آنها نوشتهاند که در مدتی کوتاه اینترنتشان تمام میشود و میزان استفاده از اینترنت همراهشان با توجه به جزئیاتی که در قسمت تنظیمات تلفن همراه نشان میدهد با هم مطابقت ندارد.
"مهدی" مشترک اپراتور اول می گوید در قسمت تنظیمات تلفن همراه میزان استفاده از داده را کمتر از 2 گیگ برای 15 روز گذشته نشان می دهد اما در همین بازه زمانی دو بسته اینترنت همراه با حجم دوگیگ روزانه یعنی در مجموع 44 گیگ اینترنت تمام شده است، او می گوید بیشتر از اینترنت ثابت استفاده می کند تا همراه اما این تمام شدن سریع بسته ها شک او را برانگیخته و به بررسی موضوع پرداخته است.
تا این لحظه پیامک های بسیاری را در خصوص این دست کم فروشی در استفاده از اینترنت همراه دریافت کردیم، تعدادی از آن را در زیر می توانید مشاهده کنید:
هزینه ای که همراه اول برای اینترنت می گیره بی انصافیه، واقعا من و کل خانواده ام هم جمع شیم اینقدر نمی تونیم اینترنت مصرف کنیم ... لطفا پیگیری کنید.
چرا وقتی اینترنت تموم می شه بسته بعدی خودکار فعال می شه ... مگه پول مفت داریم برای اینا هزینه کنیم ... اینا بلد نیستن اطلاع رسانی کنن
هزینه که یک ماه برای اینترنت همراه اول دادم چند برابر اینترنت ثابت ام شده مثلا بسته فعال کردم
این بی انصافی که به خاطر اینترنتی که استفاده نکردم باید پول بدم، یه بسته دو گیگ گرفتم کمتر از یک هفته تموم شده
"رضا" مشترک اپراتور دوم میگوید زمانی که بستهای را فعال میکند همچنان اینترنت آزاد برای او محاسبه میشود، او میگوید خط او دائم نیست و زمانی که خط خود را شارژ میکند تا بستهای را خریداری کند مبلغی کمتر از هزار تومان شارژ برایش باقی میماند و بدون اینکه با این شارژ پیامکی ارسال کند و یا تماسی بگیرد مصرف میشود، رضا میگوید این اتفاق برای او بارها تکرار شده است.
این کم فروشی باعث بی اعتمادی مشترکین میشود، ولی متأسفانه با وجود کمبود تعداد اپراتورها آنها راه چندانی برای تغییر و کوچ ندارند و این سؤال پیش میآید چرا نهادهای مربوطه این رفتار اپراتورها را رصد نمیکنند و در پی برخورد با آنها نیستند.
شما هم اگر در استفاده از اینترنت همراه با مشکل روبرو هستید یا اپراتور شما کم فروشی و گران فروشی میکند در بخش نظارت همین خبر با ما آن را در میان بگذارید.
نظر شما