وزارت دفاع روسیه خبر برخورد یک فروند جنگنده این کشور با ناو شکن آمریکایی را در دریای سیاه رد کرد.

تکذیب خبر برخورد جنگنده روس با ناوشکن آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبکۀ خبری آر‌تی روسیه، وزارت دفاع این کشور در واکنش به ادعای پنتاگون مبنی بر پرواز «ناامن و غیرحرفه‎ای» جت‌های روس در مجاورت ناوشکن یواس‎اس پورتر که در حال گشت‎زنی در دریای سیاه بوده است، این بیانیه را صادر کرد.

کاپیتان دنی هرناندز، سخنگوی فرماندهی امریکا-اروپا، روز سه‎‌شنبه گفت طی سه حادثۀ جداگانه در تاریخ 22 بهمن، جت‎های نظامی روسیه به ناوشکن یواس‌اس پورتر نزدیک شدند.

این مقام امریکایی اعلام کرد در جریان یکی از این حوادث 2 جت جنگندۀ مافوق صوت سو-24 به ناو امریکایی نزدیک شدند، در حادثۀ دوم یک جت سو-24 دیگر نیز مشارکت داشت و در حادثۀ سوم یک هواپیمای گشت دریایی آی‎‌ال-38 روسیه دخالت داشت.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز پرواز جت‌های روسی را «ناامن و غیرحرفه‎ای» تلقی کرد و گفت فرستنده‎های هواپیماهای روسی فعال نبودند.

وی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد: «این‎گونه حوادث نگران‎کننده هستند زیرا می‌توانند منجر به تصادف یا پیش‌بینی غلط شوند.»

در مقابل سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، این اظهارات مقام‌های امریکایی را تکذیب و اعلام کرد: «در تاریخ 10 فوریه (22 بهمن) هیچ حادثه‎ای در ارتباط با پرواز هواپیماهای نظامی روسیه در نزدیکی ناوشکن یو‎اس‎‏اس پورتر در دریای سیاه رخ نداده است.»

وی افزود: «همۀ پروازهای ما بر فراز آب‏‌های آزاد دریای سیاه در تطابق با قوانین بین‏‎المللی و با توجه به الزامات ایمنی، اجرا شده و در حال اجرا هستند.»

کوناشنکوف همچنین ابراز تعجب کرد که ارتش امریکا از پرواز جنگنده‎های روس در نزدیکی مرزهای روسیه شگفت‎زده شده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «اگر ناوشکن امریکا، آن‎طور که مقامات پنتاگون ادعا می‎کنند، درحال اجرای یک مأموریت گشت‏‎زنی معمول در مجاورت روسیه -ده‎ها هزار مایل دور از سواحل خود- بوده است، عجیب است که از پرواز معمول هواپیمای ما بر فراز دریای سیاه شگفت‎زده شده باشد.»

بر اساس آن‌چه امریکا ادعا کرده است، به نظر می‎رسد حوادث مذکور در آخرین روز از رزمایش آموزشی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با عنوان «سپر دریا 2017» در دریای سیاه رخ داده است.

این رزمایش از تاریخ 1 تا 10 فوریه (13 تا 22 بهمن) در مجاورت کشور رومانی برگزار شد.

حدود 2 هزار و 800 نیرو از کشورهای بلغارستان، کانادا، یونان، رومانی، اسپانیا، ترکیه، اوکراین و امریکا همراه با 16 کشتی جنگی، یک زیردریایی و 10 هواپیما در این رزمایش شرکت داشتند.

رزمایش اخیر ناتو در دریای سیاه، تازه‌‏ترین اقدام این سازمان به رهبری امریکا در نزدیکی مرزهای روسیه است.

سربازان امریکا و لهستان در تاریخ 12 بهمن نیز یک رزمایش مشترک در نزدیکی روسیه برگزار کردند.

مسکو بارها دربارۀ افزایش فعالیت‎های نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه ابراز نگرانی کرده است.

پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌‏جمهور روسیه، دراین‌باره گفت: «این اقدامات منافع ما، امنیت ما را تهدید می‏‎کنند.»

این نخستین باری نیست که امریکا هواپیماهای مسکو را به پرواز «خطرناک» در نزدیکی کشتی‎های جنگی خود متهم می‎کند.

در تاریخ 23 فروردین‌ماه سال جاری نیز، امریکا ادعا کرد که جنگنده‎‏های سو-24 روسیه در دریای بالتیک به شکل «خطرناکی» به ناو یواس‎‏اس دونالد کوک نزدیک شده‌اند.

ناتو افزایش حضور نظامی خود در مرزهای روسیه را اقدامی دفاعی می‌خواند و مدعی است که این اقدامات پس از الحاق مجدد شبه‌جزیرۀ کریمه به روسیه در سال 2014 و همچنین دخالت مسکو در بحران اوکراین صورت گرفته است.

روسیه که بارها اتهامات مطرح شده دربارۀ دخالت مسکو در بحران اوکراین را رد کرده است، گسترش حضور نظامی ناتو نزدیک مرزهایش را اقدامی تجاوزکارانه می‌داند و تأکید دارد حضور گستردۀ نظامی در اروپا موازنۀ امنیتی قارۀ اروپا را از بین خواهد برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.