تحولات لبنان و فلسطین

«گروه کتاب‌خوانی سلام» یک گروه ساده حدوداً 120 نفره‌ای است که با تشویق کتاب‌خوانی روزانه راه‌اندازی شد. گروهی که در ابتدا قرار بود تنها تعداد اندکی از اعضای یک فامیل را برای کتاب‌خوانی دور هم جمع کند؛ اما فعالیت این گروه به جایی رسید که در مدت کوتاهی، بسیاری را شیفته حضور در گروه کرد.

با تلگرام هم می‌شود آدم‌ها را کتاب‌خوان کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صبح نو، به همین دلیل مدیر این گروه تصمیم دارد در فرصتی مناسب و در صورتی که مشغله‌ها به او اجازه دهد گروه را وسعت بخشد و از این طریق افراد بیشتری را برای کتاب‌خوانی تشویق کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید مدیر این گروه یک فرد روحانی با تجربه و با سابقه است. این روحانی که سال‌ها به عنوان مبلغ در عرصه بین‌المللی فعالیت‌های تبلیغی داشته، حدوداً 10 سال می‌شود که به کشور بازگشته و در کنار تبلیغات اسلامی بین‌المللی که انجام می‌دهد، تلاش دارد تا جوانان را هر چه بیشتر به سمت مطالعه و کتاب‌خوانی سوق دهد. حجت الاسلام محمود موسوی، مبلغ و پژوهشگر عرصه بین‌الملل است که با او به بهانه این گروه تلگرامی به گفت‌وگو پرداختیم که می‌توانید در ادامه بخوانید.
 
تبلیغ در کشورهای غیر اسلامی از فعالیت‌هایی است که برخی از طلبه‌های حوزه علمیه تصمیم می‌گیرند در آن ورود پیدا کنند تا از این طریق کسانی را که با دین اسلام آشنایی ندارند، آشنا کنند.

حجت الاسلام محمود موسوی نیز از طلبه‌هایی بود که با این هدف بعد از خواندن 12 سال درس خارج در حوزه به جنوب قاره آفریقا سفر کرد و فعالیت‌های بین‌المللی از جمله تدریس و تبلیع به زبان‌های عربی و انگلیسی در داخل و خارج کشور هدفی شد که آن را دنبال کرد.
 
 این مبلغ و پژوهشگر عرصه بین‌الملل در زمینه فعالیت‌هایش در خارج از کشور گفت: «سال‌های تحصیل در حوزه علمیه قم با برخی از طلابی که در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کردند ارتباط برقرار کردم و به این باور رسیدم که باید به عنوان یک مبلغ اسلام، پیام خود را به کشورهای غیراسلامی برسانم. به همین دلیل ابتدا در قم و سپس در تهران تلاش کردم تا زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرم.

در ابتدا تبلیغ خود را از آفریقا و کشور نیجریه آغاز کردم. در این کشور یک سال حضور داشتم و در ادامه به کشور زامبیا در جنوب آفریقا نقل مکان کردم و به عنوان مدیر مرکز اسلامی این کشور به فعالیت‌های تبلیغی ادامه دادم. سپس به دعوت شیعیان آمریکا به ایالت فلوریدا رفتم و به مدت 7 سال مدیر مرکز اسلامی بودم و تدریس برای عرب زبانان و انگلیسی زبانان، سخنرانی هفتگی، تفسیر هفتگی برای خانواده‌ها از فعالیت‌های تبلیغی‌ام بود.

در ادامه فعالیت‌های تبلیغی، از سوی مسجد امام علی)ع(نیویورک دعوت شدم و یک سال به عنوان مدیر مرکز اسلامی امام علی)ع(فعالیت داشتم. زمان حضورم در تِمپِل شهر فیلادلفیا ایالت تنسلوانیا تحصیلاتم را نیز در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه جنوب فلوریدا USFI و دکترا در تمپل ادامه دادم. بعد از آن هم چند سال مدیر مرکز اسلامی نروژ در اروپا بودم. در این کشور نیز به عنوان مدیر مرکز اسلامی حضور داشته و 3 سال را در اروپا رفت و آمد کردم.


در نهایت نیز حدود 10 سال می‌شود که به ایران بازگشته‌ام و در زمان تبلیغ سفرهایم پابرجاست اما در ایران نیز فعالیت‌های تدریس در حوزه و دانشگاه و اجرای برنامه‌های تلویزیونی را نیز دنبال می‌کنم. در تلویزیون ایران شبکه سحر تفسیر قرآن به انگلیسی و مباحث مورد نیاز غرب را اجرا می‌کنم. برنامه‌های دینی در موضوعات گوناگون به زبان‌های عربی و انگلیسی اجرا کردم. برنامه برای خانواده‌های ساکن در غرب در موضوعاتی چون احکام، نهج البلاغه، اخلاق و ... برنامه‌هایی با موضوع کلمات قصار نهج البلاغه برای شبکه سحر، برنامه‌های تفسیر ابوحمزه ثمالی و برنامه‌های تفسیر ترتیبی قرآن کریم به زبان انگلیسی و... از برنامه‌هایی‌اند که آنها را دنبال می‌کنم.»
 
 عادت خواندن روزی 20 صفحه کتاب
 
یک سال و نیم از راه‌اندازی گروه کتاب‌خوانی سلام در تلگرام می‌گذرد. گروهی که به گفته موسوی کاملاً اتفاقی و به دلیل یک دغدغه شخصی و پایین بودن میزان مطالعه در میان جوانان شکل گرفت: «در این چند سالی که به ایران بازگشتم متوجه این موضوع شدم که جوانان و خانواده‌ها با اینترنت در ارتباط هستند اما استفاده درست و کاربردی از آن نمی‌کنند. به همین دلیل فکری به ذهنم رسید و گروهی راه اندازی کردم. در این گروه که بیشتر پدران و مادران و جوان‌ترها بودند خواستم که در زمینه کتاب‌خوانی فعالیت کنند. به طوری که هر روز خواندن 20 صفحه کتاب، حالا هر کتاب متفرقه‌ای که کتاب درسی یا کتاب مرتبط به کارشان نباشد در برنامه ریزی روزانه‌شان قرار گیرد.»

او در توضیح این گروه گفت: «هدف از راه اندازی گروه به این صورت بود که گفتم کسانی که در این گروه هستند مقیدند 20 صفحه کتاب بخوانند؛ البته با شرایط خاص. اولاً هر روز این 20 صفحه خوانده شود و دوماً هر دو هفته یک مرتبه دور هم جمع شویم تا به افرادی که قوانین را رعایت کرده‌اند از طریق قرعه کشی جایزه دهیم. البته جایزه‌های کوچک 200 هزار و 50 هزار تومانی. این‌طور نیست که کسی بخواهد یک روز جبران دو هفته‌اش را بکند. تلاش بر این است 20 صفحه هر روز و به طور مداوم خوانده شود تا عادت به مطالعه در افراد نهادینه شود. با روشی که انجام دادیم موجب شد اکثراً کتاب‌خوان شوند. به طوری که کتاب از آنها جدا نمی‌شود. حتی در سفرهایشان هم کتاب برای مطالعه می‌برند. چون باید روزانه مطالعه کنند. این روشی است که ابداع کننده‌اش خودم هستم و می‌خواهم با این روش افراد را به خواندن روزانه عادت دهم.»
 
کتاب نخوانانی که کتاب‌خوان شدند

این مبلغ دینی از طیف گسترده سنی در گروه تلگرامی‌اش می‌گوید: «در این گروه از کودکان ابتدایی تا دانشگاهی، پزشک، روحانی، طلبه، خانم‌های خانه دار، مادران، پدران، مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و... در تمام سنین هستند. با وجود آنکه عمده هدف ما برای خانواده خودمان بود اما آرام آرام گروه گسترش پیدا کرد و در حال حاضر به طور متوسط 120 نفر در گروه هستند.»

به گفته موسوی اکثر کسانی که در گروه کتاب‌خوانی حضور دارند اهل مطالعه نبودند: «تعداد کمی اهل مطالعه بودند. برنامه ما مطالعات متفرقه بود. می‌بینم که دانشجویانمان نه تنها مطالعه متفرقه ندارند بلکه در ایام امتحانات هم مطالعه درسی ندارند و این یک فاجعه است. هدف این گروه مطالعه متفرقه است. حتی کودکان دبستانی نیز در این گروه روزی 10-20 صفحه می‌خوانند.» وقتی از حجت الاسلام موسوی سؤال می‌کنیم چرا گروه را به کانال تغییر کاربری نمی‌دهد تا افراد بیشتری به سبک ایشان کتاب‌خوان شوند، گفت: «یک مقدار مشغله زیاد دارم.

حتی همین گروهی که راه اندازی کردم تنها با هدف گذراندن اوقات فراغت بچه‌های فامیل در ایام تابستان بود؛ اما در همان مدت زمان کوتاه متوجه استقبال‌ها شدم و تا جایی پیش رفت که هر دو هفته یک بار جشنی هم برگزار می‌کنیم و حتی یک بار میهمان جشنمان آقای قرائتی بود و از روش کتاب‌خوانی مان خیلی خوششان آمد. ایشان خیلی تعجب کرد چطور با این روش توانستیم جوانان را تشویق به مطالعه کنیم. بسیاری از من می‌خواهند این روش کار را توسعه بیشتری دهم و با وجود مشغله زیاد تصمیم برای وسعت بخشیدن به آن را دارم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.