به گزارش «قدس آنلاین»، آیتالله مکارم شیرازی طی سخنانی در همایش بینالمللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه با اشاره به شبهات مرتبط با مساله خمس گفت: شیعیان در این خصوص سوالاتی دارند که باید به آنها پاسخ داد؛ از دیگر سوی دشمنان نیز در یان زمینه شبههزایی میکنند.
همایش بینالمللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه امروز ۵ اسفند در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شده است.
وی با اشاره به سوال مردم در خصوص استفاده از خمس در زندگی مراجع افزود: سوال دیگر آن است که آیا مراجع از محل خمس در زندگی شخصی خود استفاده میکنند؛ تا آنجا که خبر دارم، هم علمای گذشته و امروز، تا آنجا که بتوانند به خمس دست نمیزنند. از جمله خود بنده زندگیام بر اساس حق تألیف کتابهایم میگذرد و به خمس دست نمیزنم و حتی خود بنده نیز آخر سال خمس میدهم؛ البته آخر سال پول کمی در حسابم میماند و دفتر خمس دارد که آن را پرداخت میکنم.
آیتالله مکارم شیرازی باخاطرنشان کرد: به همه فرزندانم سفارش کردم که سال خمسی داشته باشند و اگر آخر سال ۱۰ هزار تومان در حسابش هم باقی است به او سفارش می کنم که خمس مالت را بپردازد تا به این سنت پایبند بماند و در او نهادینه شود.
این مرجع تقلیدبا بیان اینکه سوال دیگر در خصوص مصرف این وجوه است، اظهار کرد: از جمله مصرف این وجوه عبارتاند از محلهای مصرف خمس میتوان به اعزام طلاب به مناطق محروم، کمک به روحانیان مستقر در مناطق آسیبپذیر کشور، برگزاری اردوی زیارتی مستبصرین و میزبانان به مشهد مقدس، چاپ کتابهای مناسب، پاسخ به شبهات، کمک به تأسیس مساجد، حمام، حسینیه، حوزه علمیه و توزیع آرد، کفش، لباس و مواد غذایی در مناطق محروم اشاره کرد.
وی افزود: از دیگر وجوه مصرف خمس در تأسیس و تجهیز کتابخانهها، ارسال محصولات دینی برای مردم محروم، پرداخت کمک و هزینه به ماذنین و روحانیون مناطق محروم، پرداخت شهریههای حوزههای علمیه برادران شامل ۴۰۰ حوزه علمیه داخل و ۱۲ حوزه علمیه در خارج از کشور و حوزه علمیه خواهران در برخی از موارد است. مراجع به اندازه توان خود محل صرف خمس را در این محلها قراردادند؛ اگر همه مردم و شیعیان معتقد به خمس وظیفه خود را نسبت به خمس انجام دهند، صدای اسلام و مکتب اهلبیت(ع) به اقصی نقاط عالم میرسد.
آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر این فرهنگ مبارک در کشور نهادینه شود، در تمام دنیا میتوان صدای اسلام و مکتب اهلبیت(ع) را رساند، اظهار کرد: احکام الهی دارای یک فلسفه الهی هستند و همه احکام تابع در نظر گرفتن مصالح و مفاسد است؛ خمس نیز دارای چنین فلسفهای است. فلسفه احکام به خدا بر نمیگردد، چون خدا غنی به ذات است، به همین خاطر ما هستیم که نیازمند این علم هستیم؛ باید گفت که پاداش و جزای خداوند، تفضل است، نه اینکه ما طلبی از خدا داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در احادیث اهلبیت(ع) سادات تنها به اندازه نیاز سالشان از خمس بهره میبرند و اگر سهم سادات برای نیاز زندگی آنها کافی نبود از روی بیتالمال پرداخت میشود، گفت: در اسلام دو صندوق وجود دارد نخست صندوق زکات است که سادات از آن محروم هستند و دیگری صندوق خمس است که سادات از آن محروم هستند؛ تنها امتیاز سادات، حفظ احترام معنوی آنان است و در زمینه خمس نیز از نیاز سال نمیتوانند بیشتر بگیرند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نیم دیگر خمس ویژه امام و مقام امامت است، زیرا هزینههای تبلیغ دین و حل مشکلات علمی و دینی مردم و حتی کمکهای اجتماعی امام، هزینههایی دارد؛ ایجاد انس اجتماعی و رفع شبهات و ترویج دین نیازمند هزینههایی است که باید تأمین شود.
وی با بیان اینکه مسأله خمس، مسأله شخصی نیست بلکه مسأله موقعیت است، یادآور شد: در آستانه پیروزی انقلاب یکی از علمای اهلسنت به بنده گفت علمای شیعه دو عامل قدرت دارند که اولین آن خمس است؛ زیرا خمس باعث میشود مراجع به دولت وابسته نباشند و خود، دولت باشند و روی پای خود بایستند؛ با همه احترامی که برای شیخ الازهر قائل هستیم حقوق خود را از دولت مصر میگیرد. نکته دیگری که این عالم اهلسنت مهاباد بیان کرد، تشکیلات امام حسین(ع) است که ظرفیت بسیار عالی برای علمای تشیع محسوب میشود.
آیتالله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه دشمنان میخواهند ریشه قدرت مرجعیت را از بین ببرند، تصریح کرد: اگر خمس نباشد دیگر بزرگانی چون امام و رهبر انقلاب نمیتوانند در این فضای حوزوی رشد کنند؛ سکولارها و وهابیت از این قدرت میترسند چون ممکن است از این طلاب عالمانی ظهور کنند و یک حکومت ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کنند.
نظر شما