یزد - فرمانده قرارگاه پدافند غیر عامل کشورگفت: بخش بزرگی از مخاطرات شیمیایی ناشی از صنعت نفت است و با مدیریت هماهنگ و یکپارچه حوادث جزیی می توان از وقوع جریانها و تلفات بزرگ پیشگیری کرد.

بخش بزرگی از مخاطرات شیمیایی ناشی از صنعت نفت است

به گزارش قدس آنلاین، سردار سید احمد رشید فرد صبح دوشنبه در نخستین سمینار پدافند شیمیایی استان که با حضور مسئولان کشوری و استانی در یزد برگزارشد اظهار داشت: بخش بزرگی از مخاطرات شیمیایی ناشی از صنعت نفت است و با مدیریت هماهنگ و یکپارچه حوادث جزیی می توان از وقوع جریانها و تلفات بزرگ پیشگیری کرد و پایه ی توسعه و پیشرفت کشور، صنعت نفت و پتروشیمی است  و ارائه آموزش و پیشگیری از حوادث شیمیایی در این صنایع ضروری است.

وی افزود: پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقدامات غیرمسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء و پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

رشیدی فرد تصریح کرد: آموزش اصول پدافند غیر عامل باید نهادینه شود و ضعف آگاهی ونداشتن اطلاعات در زمان حوادث  مهمترین علل بروز حوادث می باشدو پدافند غیرعامل می‌تواند تا حد زیادی حوادث طبیعی و غیرطبیعی را محدود کرده و تلفات و خسارات را کم سازد.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل گفت: پدافند شیمیایی مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه شیمیایی شامل رصد و پایش تهدیدات و حوادث شیمیایی، تشخیص اعلام وضعیت، محدودسازی حادثه و ... است واین نوع پدافند در واقع مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و مربوط به اموری است که باید قبل از وقوع حوادث انجام شود.

این مسئول افزود: آموزش و فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تجهیزات  مهمترین هدف ما است و تک‌تک واحدهای صنعتی خطرساز باید شناسایی شده و اطراف آن مورد بررسی قرار گیرد و پیشگیری مرحله نخست در پدافند شیمیایی و آمادگی برای برطرف کردن خطر در صورت بروز حادثه مرحله دوم در پدافند شیمیایی است.

وی خاطرنشان ساخت: کشور چین  بیشترین محصولات شیمیایی را تولید می‌کنند اما در ایران به اندازه چین، مرگ و میر بر اثر مواد شیمیایی صورت می گیرد و در حمل و نقل جاده‌ای بیشتر حوادث خطرناک به دلیل عوامل انسانی، ماشین‌ها و حمل مواد خطرناک است و در این موارد  باید ضمن آموزش و پیشگیری برای رفع کردن خطر در صورت بروز حادثه ایجاد شود.

معاون استاندار یزد نیز در این سمینار گفت: موقعیت جغرافیایی استان و واقع شدن در چهار راه مواصلاتی و تردد وسایط نقلیه ی حامل مواد شیمیایی، خطرات بالقوه ای را برای استان ایجاد کرده و ترویج آموزش در حوزه ی پدافند غیر عامل از ضروتهای و اولویت های استان محسوب می شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان هم در این سمینار از افتتاح اولین مرکز مهارت آموزی و قطب آموزشی پدافند غیر عامل کشور در یزد در چند روز آینده خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.