به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حدود سه دهه است که از عمر این عروسک میگذرد؛ عروسکی که بسیاری از مردان و زنان کشورمان از آن خاطره دارند و بخش اعظم کودکیشان را با خاطرات او گذراندهاند؛ «کلاه قرمزی». عروسکی که زمزمههای نام او از اوایل دهه 70 بر سر زبانها افتاده؛ عروسکی که جذاب بود و پسرخالهاش در دل همه کودکان جای باز کرده بود؛ البته بسیاری از والدین نیز به بهانه کودکانشان به تماشای برنامههای این عروسک مینشستند. بعد از چنین سال اجرا این شخصیت دوستداشتنی به سمت سینما رفت و این واستهای شد برای دوری او از تلویزیون دوری که سالهای بسیاری به طور انجامید؛ اما سرانجام نوروز 88 دوباره به قاب جادویی بازگشت. بازگشتی که سروصدای بسیاری به پا کرد و دوباره این عروسک را به اوج محبوبت بازگردانند.
این سیر علاقهمندی مخاطبان به برنامه کلاهقرمزی با روی کار آمدن عروسکهای جدیدی چون فامیل دور، جیگر، پسر عمه زا و غیره بیشتر شده، تا جایی که برخی از صحبتهای آنها به تکه کلاهایی جذاب برای مخاطبان شد. چندسالی بود که این روند به عادت تبدیل شده بود؛ عادتی که حاصل یک سال انتظار بود، انتظار که حدود دوسالی است که به تلخی کشیده شده است. شاید بتوان به صراحت گفت که در چنین سال گذشته پرمخاطبترین برنامه نوروزی «کلاهقرمزی» بوده است. برنامهای که اگر چه برای سنین کودک و نوجوان تهیه میشود؛ اما بسیاری از تماشاگران آن بزرگسالان هستند؛ بزرگسالانی که کودکی خود را با «کلاهقرمزی» گذراندهاند و امروز به بهانه کودکانشان به تماشای این برنامه جذاب مینشنند.
حدود یکسال از خبری تلخ برای مخاطبان برنامه «کلاهقرمزی» میگذرد؛ خبری که بسیاری از آن گلهمند بودند و آن نبود این عروسک دوستداشتنی در کنداکتور برنامههای نوروزی 95 بود. نبودی که علت آن کمبود بودجه بود؛ کمبود بودجهای که اگرچه نوک پیکان آن به سمت صداوسیما رفته است؛ اما علت آن در ساختمانی در میدان بهارستان است؛ یعنی ساختمان سازمان برنامهریزی و بودجه. مکانی که در آن بودجه یکسال کشور تدوین میشود و در این چند سال اخیر خیلی همراه رسانه ملی نبوده است.
دفتر نوروز 95 نیز بدون برنامه کلاهقرمزی بسته شد؛ بسته شدنی با گلهگیهای بسیاری همراه بود و دست آخر این گلهگیها عوامل کلاه قرمزی را بر آن داشت تا برنامهای کامل برای نوروز 96 تدوین کنند. برنامهای که مخاطبان را بار دیگر سر ذوق آور؛ اما این خوشحالی دقیقه 90 به ناراحتی تبدیل شد؛ ناراحتی که از صحبتهای امروز حمید جبلی نشات گرفت. جبلی امروز در صفحه اینستاگرام خود گفت:«وقتی بودجه های رسانه ملی به برنامه هایی که مردم چندان به آنها علاقه ای ندارند تعلق میگیرد، مسلم است که برای برنامه هایی همچون کلاه قرمزی، بودجه ای باقی نمیماند... هنوز دستمزد برنامه های سه سال قبل هم پرداخت نشده اما گروه کلاه قرمزی، آمدند بار دیگر برای خاطر مردمانشان...اما حالا دیگر واقعا ادامه دادن غیر ممکن است... . بی بودجه... بی حمایت... و صرفا برای پر کردن آنتن سیما... با این حال، کلاه قرمزی در نوروز 96 نمیتواند مهمان خانه های مردمانش باشد...». این درحالی است که صبح امروز خبرگزاری صداوسیما در سین برنامههای نوروزی سیما این برنامه را به عنوان برنامه نوروزی برای ساعت 20 شبکه دو اعلام کرده بود.
این حرفهای حمید جبلی باری دیگر مخاطبان این برنامه را دل سرد کرد. دل سردی که در روزهای آخر سال 95 به وجود آمد و کمر جذابیت برنامههای نو روزی را شکست. بسیاری از هنرمندان و برنامهسازان صداوسیما را مقصر کیفیت پایین برنامههای تلویزیون میدانند؛ برنامههایی که گاهاً مشکل آنها کمبود بودجه است. در پایان هر سال بودجه سال بعد توسط دولت به مجلس تقدیم میشود. بودجهای که گاها ردیفهایی در آن وجود دارد که خروجی ندارد، ردیفهایی هزار میلیاردی؛ اما چندین سال است که بودجه رسانه ملی افزایش چندانی نداشته است. دست آخر این سوال به میان می آید که چرا دولت بودجه پرمخاطبترین سازمان فرهنگی کشور را افزایش نمیدهد؟
نظر شما