به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، ایرادات متعدد خودروهای داخلی امروز به یکی از دغدغههای جدی مردم تبدیل شده و کنار این موضوع عدم ارائه خدمات مناسب پس از فروش توسط خودروسازان هم بر مشکلات اضافه شده است، اما با وجود آنکه هر بار بهطرق مختلف این موضوعات مطرح میشود اما هنوز اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نشده و مردم هر روز ناراضیتر از گذشته هستند.
خدمات دوره گارانتی را باید از یکی از مشکلات اساسی مردم در خودروهای صفر دانست زیرا خودروسازان با بهانه تراشیهای متعدد حاضر به ارائه تعهدات خود در این دوره نیستند، این در حالی است که خودروسازان سه درصد فاکتور فروش خودروها را در همان روز نخست تحویل محصول از مشتری دریافت میکنند اما آن را خرج خدمات و ارتقای محصولات نکرده و با سرگردان کردن مشتریان سعی در اتمام این دوره دارند.
کنار این موضوع تشدید آلودگیها و عبور و مرور خودروهای بیکیفیت در سطح شهرها باعث شده تا انتقادات زیادی متوجه خودروسازان کشور شود که چرا هنوز نتوانسته با تولید محصول باکیفیت نهتنها رضایت مشتری را به دست آورند بلکه اقدام لازم را برای رفع آلودگی هوا نیز نتوانستهاند بردارند.
در همین ارتباط روز گذشته مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی به اوضاع هوای کشور که هر روز با آلایندههای زیادی روبهرو است تصمیم به تصویب لایحه هوای پاک گرفت تا شاید از طریق برخی از تبصرههای این لایحه مانع ورود خودروهای بیکیفیت در خیابانهای کشور شود. در این لایحه مجلس مصوب کرده که دوره گارانتی خودروهای داخلی و خارجی باید حداقل دو سال تمام یا 40 هزار کیلومتر باشد و خودروسازان در طول این دوران باید کلیه قطعات، لوازم و تجهیزات مکانیکی، الکترونیکی، هشداردهنده و تعویضی متعلق به خودروها را که وظیفه کنترل انتشار آلایندههای خودرو را بهعهده دارند مشمول ضمانت کامل قرار داده و نسبت به اصلاح، تعمیر، تنظیم و تعویض قطعه بهصورت رایگان اقدام کنند.
مجلس در حالی این مصوبه را تصویب کرده که در گذشته هم خودروساز ملزم به ارائه خدمات به مشتریان در دوره گارانتی بود اما مشکل امروز مردم عدم اجرای این تعهدات است که نارضایتی بیشتر مردم را نسبت به خودروهای داخلی به وجود آورده است.
کنار این موضوع در تبصره دیگر لایحه هوای پاک معاینه فنی خودرو از 5 سال به 4 سال کاهش پیدا کرده تا از این طریق خودروهای آلاینده امکان حضور در سطح خیابانها را نداشته باشند. البته این موضوع برای خودروهای صفر بوده و خودروهای کارکرده باید هرساله برگه معاینه فنی خود را دریافت کنند. به نظر میرسد مجلس با این ابزار در صدد کاهش حضور خودروهای بیکیفیت در خیابانهاست تا شاید مقداری از آلودگی هوا کاهش پیدا کند. اما استفاده از قطعات بیکیفیت در محصولات را باید مهمترین مشکل امروز خودروها دانست که در این رابطه باید مسئولین مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.
رأسی رئیس اتحادیه تعمیرگاهها در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم میگوید: مجلس در لایحه هوای پاک تأکید بر دوره گارانتی و کاهش معاینه فنی کرده است اما نکته اینجاست که خودروسازان اعتقادی به گارانتی ندارند و بهراحتی حاضر به اجرای آن نیستند و حتی مردم را سرگردان میکنند تا دوره گارانتی تمام شود.
وی با اشاره به اینکه مجلس با کاهش دوره معاینه فنی خواستار برخورد با خودروهای بیکیفیت بوده است، افزود: باید تأکید کنم که معاینه فنی الزامات خاص خودش را دارد و باید کنار این موضوع فکر اساسی برای خودروهای بیکیفیت که قطعات معیوبی دارند شوند. اما در مجموع مجلس با کاهش این یک سال بهنوعی خواستار افزایش کیفیت خودرو توسط خودروسازان شده است چراکه امروز انگشت اتهام تشدید آلودگی هوا کنار استفاده از بنزین بیکیفیت متوجه محصولات خودروسازان کشور است که چرا اقدامی برای ارتقای کیفیت محصولات خود نمیکنند.
رأسی اضافه کرد: در مصوبه مجلس گفته شده که دوره گارانتی باید 2 سال یا 40 هزار کیلومتر باشد که خودروسازان در این بخش اصلاً خود را محدود به دو سال نمیکنند و بهمحض آنکه مشتری 40 هزار کیلومتر از خودرو استفاده کرد دیگر حاضر به ارائه خدمات دوره گارانتی نیستند.
۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
کد خبر: 517311
در حالی مجلس شورای اسلامی روز گذشته سن معاینه فنی خودروهای صفر را از ۵ سال به ۴ سال کاهش داده که مهمترین پیام این مصوبه کاهش کیفیت خودروهاست و البته استفاده از قطعات بیکیفیت یکی از دلایل اصلی خودروهای بیکیفیت است.
نظر شما