تحولات منطقه

مشهد- ۱۱۰ نسخۀ خطی از آثار عطار نیشابوری در گنجینۀ نسخه‌های خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود که «الهی‌نامه» کتابت قرن ۹ قمری، از جملۀ این نسخ نفیس است.

۱۱۰ نسخه خطی از آثار عطار نیشابوری در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، رئیس ادارۀ مخطوطات این سازمان اعلام کرد: در گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، بیش از ۱۱۰ نسخۀ خطی از آثار عطار نیشابوری موجود است که پنج نسخه از این آثار، بسیار نفیس و ارزشمند است.

حجت الاسلام نوری نیا به ویژگی‌های یکی از این نسخ نفیس اشاره کرد و گفت: «اسرارنامه» که همراه با پنج مثنوی دیگر شامل «مصیبت‌نامه»، «اشترنامه»، «خسرونامه»، «الهی‌نامه» و «منطق‌الطیر»، به خط کتابتی نستعلیق ۱۹ سطری، در سال ۱۰۰۵ قمری در لاهور توسط «محمد سعید تربتی»، در یک مجموعه کتابت شده است، یکی از نسخ دارای نفاست این گنجینه است.

وی اضافه کرد: دو نسخۀ نفیس دیگر، «تذکره‌الاولیاء» کتابت قرن ۱۰ قمری، دارای جلد تیماج زرکوب و دارای ترنج و سرترنج، و «الهی‌نامه» به خط کتابتی نستعلیق ۱۳ سطریست که با «اسرارنامه»، «بلبل‌نامه»، «وصلت‌نامه»، «روشنایی‌نامه» و «فتوت‌نامه» در یک مجموعه به سال ۸۴۵ کتابت شده است.

وی اظهار داشت: یکی از آثار پرآوازۀ عطار نیشابوری با نام «منطق‌الطیر»، به خط نستعلیق ۱۲ سطری دارای حاشیه، و کتابت قرن ۱۳ قمری که توسط «میرزا رضاخان نائینی» در مرداد ۱۳۱۱ وقف شده، و «ولدنامه» که گاه «پسرنامه»، «پندنامه» یا «نصیحت‌نامه» خوانده می‌شود و به خط «شکرالله لاجوردی» در سال ۱۲۷۱ قمری کتابت شده و دارای سرلوح و مذهّب و مرصّع است، دیگر نسخه‌های ارزشمند موجود در این گنجینه است.

وی آثار این عارف و شاعر ایرانی بلندآوازۀ ادبیات فارسی را که در پایان سدۀ ششم و آغاز سدۀ هفتم می‌زیسته است، برشمرد و افزود: آثار وی به نظم و نثر، شامل دیوان اشعار، منطق‌الطیر، تذکره‌الاولیاء، الهی‌نامه، بلبل‌نامه، اسرارنامه، خسرونامه، مختارنامه، بی‌سرنامه، هیلاج‌نامه، جوهرالذات، مصیبت‌نامه، پندنامه، اشترنامه، فتوت‌نامه و ولدنامه یا پسرنامه است.

نوری نیا یادآور شد: در گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، بیش از ۵۳ هزار کتب خطی نگهداری می‌شود که از این میان افزون بر ۷۲۰۰ نسخه در موضوع ادبیات است. همچنین تعداد قرآن‌های خطی و جزوات قرآنی این مجموعه، به تعداد بیش از ۲۰ هزار و ۴۰۰ می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.