بر اساس شواهد سطحی می‌توان "کشیک" را یکی از مراکز تولید سفال خاکستری ظریف هزاره سوم پیش از میلاد معرفی کرد که بیشترین ارتباط آن با محوطه‌های همزمان در دره بمپور و کچ مکران بوده است.

تولید سفال خاکستری در پنج هزار سال قبل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مرتضی گرگی - سرپرست هیات گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم محوطه کشیک سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نخستین فصل مطالعات باستان شناسی در محوطه کشیک شهرستان نیکشهر با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف تهیه پرونده ثبت ملی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه صورت پذیرفت.

وی افزود: نخستین بار فعالیت‌های عمرانی در جریان طرح‌های آبرسانی به روستا منجر به شناسایی ساختار گورهایی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد شده بود و در جریان بررسی‌های صورت گرفته برای تخمین ابتدایی محدوده محوطه، بخش صنعتی و همچنین ساختارهای معماری مربوط به این دوره نیز شناسایی شد.

وی اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های محوطه و بستر محیطی منطقه علاوه بر گمانه زنی از اندازه گیری‌های مغناطیسی (ژئوفیزیک)  نیز برای رسیدن به اهداف مورد نظر طرح بهره گرفته شد.

مرتضی گرگی افزود: به صورت کلی محوطه کشیک متشکل از ساختارهای معماری و گورهایی از هزاره سوم پیش از میلاد، دوران تاریخی و قرون اولیه اسلامی است.

این باستان شناس در ادامه ابراز امیدواری کرد که با تصویب حریم محوطه، امکان کنترل فعالیت‌های آسیب رسان در چارچوب ضوابط قانونی میسر شده و با ادامه مطالعات بتوان ماهیت ارتباطات هزاره سوم پیش از میلاد در نیمه جنوبی سرحدات هندوایرانی و نقش محوطه‌هایی مانند کشیک را در این بستر ارتباطی مطرح کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.