محمود مصدق : فرهاد فلاحتی در گفت و گو با قدس با اشاره به این که سند ۲۰۳۰ یونسکو برپایه تفکر اومانیستی تهیه شده است گفت:این در حالی است که اسناد آموزش و پرورش ایران بر مبنای تفکر خدا محوری تدوین شده است.
وی با بیان این که دو تفکر یاد شده در خیلی جاها با هم تناقض دارند، تصریح کرد : دلیل این که خیلی از کشورهای جهان سند ۲۰۳۰ یونسکو را امضاء کرده اند و خودشان را هم ملزم به اجرای آن می دانند، آنست که می خواهند در فرهنگ آموزش و پرورشی جهانی هضم شوند زیرا داعیه ای نسبت به تمدن و فرهنگ گذشته خود ندارند اما جمهوری اسلامی ایران این گونه نیست .
وی با اشاره به این که ایران با توجه به برخورداری از تاریخ و تمدن چند هزارساله و فرهنگ غنی اسلامی خود در زمینه آموزش و پرورش حرف برای گفتن دارد، افزود : سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو در خیلی جاها برای آموزش و پرورش ما ایجاد خدشه می کند .
وی در ادامه به انتقاد شدید از شیوه دولت در امضاء و اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو پرداخت و گفت : وزارت آموزش و پرورش در این ماجرا به صورت چراغ خاموش حرکت کرده است.وی تصریح کرد : مجلس در جریان امضاء و ابلاغ سند ۲۰۳۰ قرار نگرفت ؛ یعنی این اقدامات برخلاف قانون و بدون نظر مجلس انجام شده است .
فلاحتی در همین زمینه افزود:حتی پس از جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار شده بود که این وزارتخانه سند۲۰۳۰ را بازنگری کند و روی آن اصلاحاتی انجام بدهد و سپس برای تصویب به مجلس ارائه کند که هرگز چنین اتفاقی نیفتاد .
وی با رد اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر الزام آور نبودن سند ۲۰۳۰ برای کشورها ، تصریح کرد: با امضاء این سند و ابلاغ آن از سوی دولت نظام آموزشی مجبور است خودش را با آن تطبیق دهد و گزارش آنرا به صورت سالیانه به یونسکو ارائه دهد .
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود : اگر این سند الزام آور نیست پس چرا ده ها ساعت روی آن وقت گذاشتند. یعنی اتلاف ده ها ساعت وقت کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش برای هیچ بوده است . در واقع موضوع به آن سادگی که دولت و مدیران وزارت آموزش و پرورش می گویند و می خواهند به سادگی از کنارش بگذرند هم نیست ؛ چون در این صورت با مخالفت مقام معظم رهبری مواجه نمی شد .
فلاحتی در خاتمه تصریح کرد: برای ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی مهم است بر این اساس پیگیر اجرای آن خواهیم بود.
نظر شما